Hoppa till huvudinnehåll

Visselblåsarfunktion

Linköpings kommun och dess bolagskoncern har en visselblåsarfunktion dit medarbetare kan anmäla misstankar om missförhållanden där det finns ett allmänintresse av att detta kommer fram. Funktionen kallades tidigare för whistleblower.

Vad innebär visselblåsarfunktionen?

Visselblåsarfunktionen vänder sig till medarbetare i kommunen och kommunens bolagskoncern. Utöver arbetstagare har även kommunens volontärer, praktikanter och personer på ledningsnivå rätt att anmäla misstankar om missförhållanden genom visselblåsarfunktionen. Detsamma gäller personer som söker arbete hos kommunen eller kommunkoncernen samt personer som arbetar hos underleverantörer och entreprenörer i den del deras arbete riktas mot eller genomförs på uppdrag av kommunen eller dess bolag.

Om du inte omfattas av ovan nämnda personkategorier (om du exempelvis är anhörig, brukare eller förtroendevald politiker) så omfattas du inte av visselblåsarlagens bestämmelser och skydd. Då ska du istället använda andra kanaler för synpunkter, avvikelser eller felanmälningar, vilka du hittar här:

Vad kan anmälan avse?

En anmälan kan avse misstankar om eller information om missförhållanden inom Linköpings kommun och/eller dess bolagskoncern som det finns ett allmänintresse av att det kommer fram. Det kan gälla misstankar om allvarliga oegentligheter, lagöverträdelser eller andra missförhållanden på arbetsplatsen. Visselblåsarfunktionen kan användas när ordinarie rapporteringsvägar inte fungerar och det finns ett berättigat intresse för allmänheten att informationen kommer fram.

Anmälan kan till exempel handla om allvarliga säkerhetsbrister inom verksamheten, allvarliga tjänstefel, otillbörligt utnyttjande av arbetskraft, misstankar om bedrägerier eller annan ekonomisk brottslighet såsom luftfakturering eller personliga inköp, mutor eller korruption, otillåtet läckande av information, jäv eller andra oegentligheter kopplade till verksamheten i kommunen och/eller i kommunens bolagskoncern. Det kan även avse andra allvarliga oegentligheter som rör kommunen eller dess bolagskoncerns intressen eller enskildas liv och hälsa, som till exempel allvarliga miljöbrott.

Vem handlägger anmälan?

Linköpings kommuns visselblåsarfunktion består av en extern mottagningsfunktion och en intern utredningsfunktion. Den externa mottagningsfunktionen hanteras av Advokatfirman Lindahl och den interna utredningsfunktionen hanteras av chefsjurist, förhandlingschef och säkerhetschef samt representant från de kommunala bolagen i ärenden som rör dem.

När ett tips kommer in till den externa mottagningsfunktionen görs en första bedömning av om ärendet ska hanteras inom ramen för visselblåsarfunktionen. Därefter lämnas det över till den interna utredningsgruppen med rekommendation om fortsatt hantering. Anmälaren får, om kontaktuppgifter lämnas och anmälaren inte avsagt sig detta, återkoppling avseende ärendets handläggning.

Finns det möjlighet att anmäla anonymt?

Den externa mottagningsfunktionen skickar över anmälan till kommunens interna utredningsfunktion i avidentifierat skick. En inkommen anmälan till visselblåsarfunktionen blir en allmän handling, men uppgifter som kan avslöja identiteten på dig som anmälare omfattas av sekretess.

Om du anger kontaktinformation, namn, adress, telefonnummer eller e-postadress, är det lättare för visselblåsarfunktionen att vid behov ta kontakt och ge dig återkoppling, men du kan välja att vara anonym genom att inte ange några uppgifter som avslöjar din identitet.

Hur görs en anmälan?

Om du vill göra en anmälan om missförhållanden gör du det skriftligen, muntligen eller vid fysiskt möte genom att kontakta advokat Mikael Mellberg på Advokatfirman Lindahl som har följande kontaktuppgifter:

Telefon: 072-388 10 21
Telefontid: vardagar 08.00 - 16.30
E-post: [email protected]
Postadress: Advokatfirman Lindahl KB
Att: Advokat Mikael Mellberg
Box 11911, 404 39 Göteborg
Besöksadress: Södra Hamngatan 37-41, 411 06 Göteborg

När en anmälan lämnats får du inom sju dagar en bekräftelse på att anmälan är mottagen. Tänk på att din anmälan ska innehålla information om vem/vilka personer eller omständigheter som anmälan avser och vilken eller vilka nämnder/bolag/övriga verksamheter inom Linköpings kommun som berörs samt vid vilken/vilka tidpunkter som den anmälda händelsen/händelserna inträffade.

Du kan få allmän information om visselblåsarfunktionen genom att kontakta Linköpings kommun via adress [email protected] eller genom den externa mottagningsfunktionen.

Visselblåsarfunktionen är en intern rapporteringskanal för kommunen och kommunens bolagskoncern. Du kan också välja att rapportera till externa rapporteringskanaler. Du måste inte först ha rapporterat internt för att få vända dig externt. En extern rapporteringskanal är en kanal som är upprättad hos en myndighet för hantering av rapportering om överträdelser som ligger inom myndighetens ansvarsområde, och som kan omfatta missförhållanden hos vilken offentlig eller privat verksamhetsutövare som helst.

En extern rapporteringskanal kan till exempel användas om den rapporterande personen inte tror att rapportering till en intern rapporteringskanal hos den berörda verksamhetsutövaren skulle innebära en objektiv och saklig hantering. Det gäller under förutsättning att det handlar om frågor som faller inom den behöriga myndighetens område och därmed kopplat till EU:s rättsakter.

Visselblåsarlagen inskränker inte skydd som gäller enligt lag, förordning eller på annan grund. Lagen är ett komplement till den grundlagsfästa meddelar- och anskaffarfriheten. Dessa rättigheter föreskrivs i tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen.

Meddelarfrihet innebär förenklat att var och en kan meddela uppgifter till vissa medier i syfte att göra dem offentliga. Anskaffarfrihet innebär bland annat att alla har rätt att anskaffa uppgifter i syfte att meddela dessa inom ramen för sin meddelarfrihet. En myndighet eller ett annat allmänt organ får inte efterforska meddelare (efterforskningsförbud) och inte heller ingripa mot någon för att ha brukat sin tryckfrihet eller sin yttrandefrihet eller medverkat till ett sådant bruk (repressalieförbud).
I vissa fall är det inte tillåtet att meddela och offentliggöra uppgifter. Bland annat när detta utgör vissa brott riktade mot staten eller brott mot vissa tystnadsplikter i de fall som anges i offentlighets- och sekretesslagen, OSL. Till exempel på grund av förbehåll eller sekretessbestämmelser för uppgifter inom socialtjänsten och utbildningsverksamhet.

Det är vidare inte tillåtet att med stöd av rätten att meddela och offentliggöra uppgifter oriktigt lämna ut eller offentliggöra en allmän handling som inte är tillgänglig för alla eller att tillhandahålla en sådan handling i strid med ett förbehåll som en myndighet har gjort vid handlingens utlämnande, när gärningen är uppsåtlig.

Ytterligare bestämmelser som inskränker rätten att meddela och offentliggöra uppgifter finns även i andra författningar än OSL.

I förhållandet mellan kommunala bolag respektive stiftelser och deras anställda eller uppdragstagare finns motsvarande friheter, de gäller dock inte för verkställande direktör, vice verkställande direktör, styrelseledamot eller styrelsesuppleant.

Senast uppdaterad den 11 december 2023