Hoppa till huvudinnehåll

Kommunfullmäktige

Det sitter 79 politiker från olika partier i kommunfullmäktige.
Man kan säga att kommunfullmäktige är
kommunens riksdag.

Det är politikerna i kommunfullmäktige
som beslutar i de största och viktigaste frågorna.
Kommunfullmäktige ska också stötta demokratin.
Det är en mycket viktig uppgift.

Den som är ordförande i kommunfullmäktige
är också borgmästare i Linköpings kommun.

Kommunfullmäktige har oftast möte
sista tisdagen i varje månad.
I juli det är inget möte.

Mötena är i fullmäktigesalen i stadshuset på
Storgatan 43.

Alla kan lyssna på mötena från åhörarläktaren.
Eftersom läktaren inte är så stor,
måste grupper anmäla att de ska komma i förväg.
Anmälan görs till receptionen i stadshuset.
Telefonnumret dit är 013-20 63 58.

Den som inte kan vara på plats,
kan följa mötet i sin dator eller telefon.
Mötena går också att se i efterhand
Kommunfullmäktiges möten sänds direkt
på kommunens webbplats.

Alla kan ställa frågor till kommunfullmäktige
om kommunens arbete.
Frågorna besvaras i början av mötena.
Du kan lämna, skicka eller ringa in dina frågor
till kommunfullmäktiges sekreterare
senast klockan 10:00 fredagen veckan före sammanträdet

Kommunstyrelsen

Under kommunfullmäktige finns kommunstyrelsen
och 11 nämnder.
Man kan kalla kommunstyrelsen för kommunens
regering.
Kommunstyrelsen har ansvar för kommunens utveckling
och ekonomi.
Kommunstyrelsen samordnar också kommunens verksamhet
inom olika områden.

Det är nämnderna som fattar de politiska besluten
om kommunens arbete.
Det gäller till exempel skola, barnomsorg,
äldreomsorg, byggfrågor, miljöfrågor
och kultur- och fritidsfrågor.

Kommunfullmäktige väljer de personer
som ska sitta med i nämnderna.
De sitter ofta i fullmäktige. 

Kommunfullmäktige har något som kallas geografiska utskott.
Det finns sju geografiska utskott
i de olika delarna av kommunen.
Genom de geografiska utskotten kan du göra din röst hörd
och påverka hur området där du bor utvecklas.

 

Kontakta Kommunens diarium

Senast uppdaterad den 23 december 2022

Tillbaka Skriv ut