Hoppa till huvudinnehåll

Färdtjänst

Färdtjänst är till för dig som på grund av funktionsnedsättning inte kan resa med den allmänna kollektivtrafiken på egen hand. För att ha rätt till färdtjänst måste du ha en funktionsnedsättning som beräknas pågå i minst tre månader.

Färdtjänsten är en del av den allmänna kollektivtrafiken som är anpassad för personer med funktionsnedsättning. Det betyder att du reser tillsammans med andra, precis som på bussen eller tåget. För att kunna resa med färdtjänst behöver du ansöka om och bli beviljad ett tillstånd för färdtjänst.

Färdtjänsten får inte användas för resor som bekostas av det allmänna, exempelvis sjukresor (läs mer under rubriken "Sjukresor") eller skolskjuts. Inte heller resor som betalas av Försäkringskassan, försäkringsbolag eller arbetsgivare räknas som färdtjänstresor. Färdtjänst beviljas inte på grund av att allmän kollektivtrafik saknas, är dåligt utbyggd eller att det är långt till busshållplatsen.

Med färdtjänst kan du resa inom hela Östergötland och även till Tranås och Eksjö.

Läs mer om lagen om färdtjänst på riksdagens webbplats

Nyansökan eller omprövning för färdtjänst

Ansökan om färdtjänst ska lämnas in oavsett om det gäller nyansökan eller omprövning av tillstånd som gått ut. Du ansöker om ett nytt färdtjänsttillstånd eller omprövning av befintligt tillstånd via e-tjänst eller blankett. Tänk på att skicka in din omprövning senast 30 dagar innan nuvarande tillstånd går ut för att undvika att du står utan färdtjänst under handläggningstiden.

Om du bor i en annan kommun och har färdtjänst men planerar att flytta till Linköpings kommun kan du skicka in din ansökan i förväg. Utredningen påbörjas dock först när du blivit folkbokförd i Linköpings kommun och registrerats i handläggningssystemet, handläggningstiden är lika lång som för en nyansökan.

Du kan skicka in ansökan via vår e-tjänst eller med post till adressen som du hittar på blanketten. Det går även bra att lämna in den på något av Kontakt Linköpings kontor.

Handläggning, bedömning och beslut

När din ansökan inkommit och registrerats påbörjar din handläggare en utredning och bedömning utifrån lagen om färdtjänst. Vid nyansökan är handläggningstiden cirka sex veckor. Omprövning ska skickas in senast 30 dagar innan ditt nuvarande tillstånd går ut för att undvika att du står utan färdtjänst under handläggningstiden. Observera att handläggningen kan starta först när din ansökan är komplett. 

Din ansökan kan behöva kompletteras med ett aktuellt läkarintyg, intyget får inte vara äldre än tre månader. Det ska i läkarintyget tydligt framgå vilken typ av funktionsnedsättning du har samt hur lång tid denna beräknas pågå. Det är handläggaren som avgör när en ansökan om färdtjänst behöver styrkas med ett läkarintyg.

Vi skickar ut alla beslut skriftligt till den adress där du är folkbokförd. Om din ansökan beviljas kommer ett färdtjänstbevis (plastkort) skickas hem till dig cirka två veckor efter att besutet tagits. Färdtjänstbeviset kommer från Östgötatrafiken. Du kan resa innan du fått ditt kort genom att uppge personnummer vid bokning. 

Om din ansökan avslås har du möjlighet att överklaga beslutet hos förvaltningsrätten, information gällande hur du överklagar finns tydligt beskrivet i avslagsbeslutet.

Återkallelse av färdtjänsttillstånd

Ditt färdtjänsttillstånd kan återkallas om de skäl som gjort att du beviljats färdtjänst inte längre gäller eller om du brutit mot reglerna för färdtjänsten.

Att resa med färdtjänst

Regler

Färdtjänstresan planeras så att flera resenärer åker i samma fordon. Ta hänsyn till medresenärer med allergiproblem genom att undvika parfym och andra starka dofter när du reser.

När du reser med färdtjänst har du rätt att få hjälp med att:

  • komma i och ur fordonet till och från de angivna adressernas entré.

  • ta av och på bilbälte.

  • få in och ut hjälpmedel och bagage ur bilen (det bagage som får tas med är två kassar eller motsvarande).

Om du behöver extra hjälp av chauffören ska du fylla i detta när du skickar in din ansökan. Extra hjälp innebär att du blir hämtad eller lämnad vid din dörr. Du måste vara beviljad extra hjälp i ditt färdtjänsttillstånd för att kunna få denna service (gäller inte om du är beviljad kostnadsfri ledsagare).

Vid resor med färdtjänst får två olika hjälpmedel tas med. Om du är osäker vilka hjälpmedel som gäller för dig så finns det beskrivet i ditt beslut om färdtjänst.

Du som har beviljats tillstånd för färdtjänst får ta med en medresenär på din resa. Personen måste åka hela vägen med dig och får inte ha med sig något hjälpmedel.

Medresenärer betalar samma pris som färdtjänstresenären och betalar för varje enskild resa (Östgötatrafikens periodbiljett är inte giltig som betalmedel).

Om du reser med bussarna i Linköpings tätort, får du ta med en medresenär gratis. Du betalar då seniortaxa för din egen biljett.

Barn som medföljande under resan

Utöver ledsagare och medresenär får du ta med dig barn, syskon eller barnbarn på resan.

  • Barn eller syskon som är tolv år eller yngre får följa med. Antal medföljande barn eller syskon inklusive eventuell medresenär/ledsagare under resan får vara max tre.
  • Om det inte är ditt eget barn eller syskon, till exempel ett barnbarn, får en person följa med dig.

Medresenärer betalar samma pris (oavsett ålder) som färdtjänstresenären och betalar för varje enskild resa (Östgötatrafikens periodbiljett är inte giltig som betalmedel).

Om du behöver aktiv hjälp i fordonet under resan kan du ansöka om en ledsagare. Observera att behovet av hjälp endast ska vara kopplat till själva resan, om du behöver hjälp utanför fordonet kan du istället ta med en medresenär.

Ledsagaren ska följa med på hela resan och får inte själv ha färdtjänsttillstånd eller behov av att ta med eget förflyttningshjälpmedel. Ledsagaren reser alltid gratis, även på bussarna i Linköpings tätort.

Du ansöker om ledsagare genom ansökningsblanketten för färdtjänst. Om du inte tidigare behövt ledsagare måste du skicka in en ny ansökan (med aktuellt läkarintyg) om färdtjänst för att kunna få en ledsagare beviljad. Detta gäller även om du varit beviljad ledsagare i tidigare tillstånd.

Beslut om kostnadsfri ledsagare är alltid tidsbestämt (max 5 år), kvarstår behovet av aktiv hjälp under färd vid omprövning av ditt färdtjänsttillstånd måste det framgå tydligt i din ansökan.

Om du har beviljats en ledsagare har du även rätt att ta med en medresenär på färdtjänstresan. Läs mer under “Medresenär”.

Resor med mindre barn faller inom ramen för föräldraskapet. Det betyder att det är förälderns eller annan vuxens ansvar att resa med barn tills det att barnet fyller sex år. Barn upp till sex års ålder med färdtjänsttillstånd måste av säkerhetsskäl alltid ha en ledsagare eller annan vuxen med sig vid färdtjänstresor, i dessa fall behövs därmed ingen ansökan om ledsagare. Ledsagaren ska vara minst sexton år och reser alltid gratis.

I mån av plats får husdjur tas med vid färdtjänstresa, det är då viktigt att du meddelar att du vill ta med dig ett djur när du beställer resan. Alla djur ska transporteras i fastspänd bur eller bältessele och stolskydd som tillhandahålls av resenären själv. Du ansvarar själv för ditt djur under hela resan.

Ledarhundar och servicehundar får alltid tas med vid resor med färdtjänst.

Så beställer du färdtjänst

Det är Östgötatrafiken som ansvarar för utförandet av kommunala färdtjänstresor i Linköping. Telefonnummer för beställning av färdtjänst hittar du på deras webbplats.

Avgifter för färdtjänst

Ny taxa för resor med färdtjänsten inom Linköpings kommun skulle börja gälla från och med den 1 januari 2024. Den nya taxan överklagades, vilket medför att tidigare taxa gäller tills vidare. 

Priserna avser personer som köper enkelbiljett och betalar kontant eller med betalkort. 

Avgifter för resor inom Linköpings kommun:

  • En resa som är kortare än 25 kilometer kostar 26 kronor per biljett.
  • En resa som är längre än 25 kilometer kostar 52 kronor per biljett.

 

Sjukresor

Om du på grund av din hälsa inte har möjlighet att ta dig till vården på egen hand kan du boka sjukresa. Du behöver inte ha färdtjänsttillstånd för att göra en sjukresa.

Du bokar sjukresor via Östgötatrafikens beställningscentral. Telefonnummer för beställning och mer information om sjukresor hittar du på Region Östergötlands webbplats.

Färdtjänst utanför kommunen

Du som har ett färdtjänsttillstånd för Linköpings kommun har rätt till resor även utanför kommunens gränser. Reglerna skiljer sig dock åt beroende på om du reser inom Östergötland eller inte.

Resor inom Östergötland

Du som har ett färdtjänstbevis för Linköpings kommun har rätt till färdtjänstresor i alla kommuner inom Östergötland, inklusive Tranås (endast resa till Tranås station) och Eksjö (endast resa till Höglandssjukhuset).

Resor utanför Östergötland

För att resa inom en kommun utanför Östergötland måste du själv kontakta valfritt taxiföretag för att få reda på om det finns möjlighet att genomföra resan med ett för dig lämpligt fordon. Om resan sker inom en och samma kommun står Linköpings kommun för 75 procent av taxameterbeloppet. 

Hur går det till?

  1. När resan är avslutad betalar du själv hela beloppet på taxametern. Det är viktigt att du kommer ihåg att ta kvittot och säkerställa att detta innehåller:

    • ditt namn och personnummer (detta går bra att skriva dit för hand)

    • fullständig adress för både avrese- och ankomstplats.

    • förarens påskrift eller förarnummer

  2. Lägg kvittot i ett kuvert tillsammans med en lapp där du skrivit ner vilken bank du har samt clearing- och kontonummer till det bankkonto dit du vill ha din ersättning. Brevet skickas till:

    Linköpings kommun
    Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen
    Särskild kollektivtrafik
    58181 Linköping

    Du kan även lämna in dina kvitton vid något av Kontakt Linköpings kontor.

Sök bland frågor och svar

För att få reda på om din ansökan eller ditt läkarintyg inkommit är du välkommen att höra av dig till Kontakt Linköping på telefon 013-20 60 00.

Vid nyansökan är handläggningstiden cirka sex veckor. Omprövning ska skickas in senast 30 dagar innan ditt nuvarande tillstånd går ut för att undvika att du står utan färdtjänst under handläggningstiden. 

Om din ansökan behöver kompletteras kommer din handläggare att kontakta dig.

Om du vill ha en ansökningsblankett hemskickad är du välkommen att höra av dig till Kontakt Linköping på telefon 013-20 60 00.

Nej, alla ansökningar hanteras i turordning.

Om det gäller en resa mellan särskilda boenden kan medarbetare på boendet kontakta Kontakt Linköping på telefon 013-20 60 00 för att få hjälp att boka en sådan resa.

Ja, det går att få en samlingsfaktura istället för att betala med kontanter vid varje resa. Hör av dig till Kontakt Linköping så får du hjälp med att byta betalsätt.

Vid varje förlängning behöver vi göra en ny utredning, därför behöver vi en ny ansökan.

Ja, kontakta Kontakt Linköping på telefon 013-20 60 00 så får du hjälp att lägga till det i tillståndet.

Om du har frågor på det brev som skickats hem angående vad ansökan behöver kompletteras med så är du välkommen att vända dig till Kontakt Linköping på telefon 013-20 60 00.

Nej, enbart personer som är folkbokförda i Sverige kan ansöka om färdtjänst. Asylsökande flyktingar och andra som vistas i landet men som inte är folkbokförda i Sverige hänvisas till Migrationsverket för att få hjälp med att resa.

Kontakt Linköping - kommunens center för medborgarservice

Till e-postformulär för Kontakt Linköping

Telefon: 013–20 60 00
Telefontid: måndag-fredag klockan 07.30-17.00. (juni - augusti, 07:30-16:00)

Besöksadress: Kontakt Linköping (Huvudbiblioteket) Östgötagatan 5, 582 82 Linköping (se karta)

Besöksadress : Kontakt Linköping (Huvudbiblioteket) Östgötagatan 5, 582 82 Linköping

Postadress: Särskild kollektivtrafik, 581 81 Linköping

Behöver du hjälp med att fylla i en blankett är du välkommen att ringa till Kontakt Linköping eller besöka något av deras kontor. Du hittar alla besöksadresser här: 

Senast uppdaterad den 31 januari 2024