Hoppa till huvudinnehåll

Hälsoskyddsverksamhet - anmälan

Med e-tjänsten kan du anmäla en ny verksamhet eller flytt av en befintlig verksamhet. Du kan även informera oss om ändringar i din verksamhet, ägarbyte eller upphörande av verksamhet genom e-tjänsten.

Om e-tjänsten

I e-tjänsten anmäler du verksamheter som är anmälningspliktiga enligt 38§ förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd. Mer information om vad som är anmälningspliktigt hittar du på sidan Att starta en verksamhet.

Hur handlägger vi din anmälan

Efter att du skickat din anmälan till oss tilldelas ärendet en handläggare. Handläggaren kommer ta kontakt med dig om ärendet behöver kompletteras med mer information. Därefter kommer ärendet avslutas med att du får ett beslut med försiktighetsmått som du behöver följa i din verksamhet eller en underrättelse som innebär att du kan driva din verksamhet enligt inskickade handlingar i ärendet.

Avgift

Vi tar ut en avgift för handläggningen av ditt ärende. Avgiften bestäms av kommunens taxa för prövning och tillsyn enligt Miljöbalken och Strålskyddslagen och är beslutad av fullmäktige 2020-12-08.

Du kan läsa mer om kommunens avgifter för handläggning på sidan Taxa för Miljöavdelningens tillsyn.

Vi tar inte ut någon avgift för ärenden där du vill informera om ägarbyte eller när du vill informera om att er verksamhet upphör.

De uppgifter du lämnar hanteras i ordinarie verksamhetssystem. Uppgifterna gallras ur e-tjänsten efter två månader.

Om återkoppling ges på annat sätt än via Mina ärenden anges det i e-tjänsten.

Personuppgifter som lämnas ovan behandlas av bygg- och miljönämnden för administration som behövs för att handlägga ärendet. Personuppgiftsansvarig är bygg- och miljönämnden.

Du har ett antal rättigheter enligt dataskyddsförordningen:

  • Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi behandlar om dig.
  • Du kan även kontakta oss för att begära rättelse, för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
  • Du har också rätt att vända dig till tillsynsmyndigheten Integritetskyddsmyndigheten med klagomål. 

För frågor kontakta bygg- och miljönämnden:

Postadress: Linköpings kommun
Bygg- och miljönämnden
581 81 Linköping

E-legitimationer

Vissa av Linköpings kommuns e-tjänster kräver att du loggar in med e-legitimation.

Följande e-legitimationer används. (Avvikelser kan förekomma.)

  • BankID
  • E-medborgarkonto
  • Foreign eID (För dig med ett eID från ett annat land. Välj inloggningsmetod Foreign eID i e-tjänsten för att se vilka länder det gäller.)
  • Freja eID+

BankID

BankID är en elektronisk ID-handling som är jämförbar med pass, körkort och andra fysiska legitimationshandlingar. Alla privatpersoner som har svenskt personnummer kan skaffa BankID genom sin bank. Ett BankID har samma värde och används på samma sätt, oavsett vilken bank som utfärdat det.

Har du frågor, funderingar eller problem med ditt BankID bör du kontakta din bank.

Freja eID+

Freja eID+ är en gratis, svensk e-legitimation.

För att skaffa Freja eID+ behöver du ha en smart mobil, en fysisk legitimation och ett e-postkonto. Du behöver också göra ett besök hos ett ATG-ombud för ID-kontroll.

Om du inte får, kan eller vill skaffa BankID kan Freja eID+ vara ett alternativ

 

Upplever du problem med e-tjänsten eller har frågor om den är du välkommen att höra av dig till Kontakt Linköping.

Du som har skyddad identitet ska inte använda e-tjänsten. Ta kontakt med Kontakt Linköping så får du hjälp med ditt ärende.

Senast uppdaterad den 13 maj 2024