Hoppa till huvudinnehåll

Ansökan om insatser inom vård och omsorg

Här kan du som är bosatt i Linköpings kommun och i behov av stöd och omsorgsinsatser i form av till exempel hemtjänst, trygghetslarm, biståndsbedömt trygghetsboende eller vårdboende ansöka om insatser. Du kan även ansöka om anhörigbidrag.

Detta kan du ansöka om 

Du som är i behov av stöd och hjälp i vardagen kan ha rätt till insatser enligt Socialtjänstlagen. För att få veta om du har rätt att få insatser behöver du göra en ansökan. En ansökan innebär inte att du automatiskt har rätt till det du ansöker om, utan en så kallad behovsprövning behöver göras av en biståndsbedömare på Vård- och omsorgsförvaltningen.

I din ansökan kan du ange i fritext vad det är för typ av hjälp och stöd du är i behov av. Du kan också ange vilken typ av insats du vill ansöka om. De insatser du kan ansöka om är följande:

  • hemtjänst
  • trygghetslarm
  • biståndsbedömt trygghetsboende
  • vårdboende
  • dagverksamhet
  • växelvård
  • anhörigbidrag

Observera att du INTE kan ansöka om hemsjukvård, hemrehabilitering eller hjälpmedel via denna e-tjänst. Mer information om detta får du via länken Hemsjukvård och rehabilitering.

Särskild information till dig över 80 år

Du som är över 80 år har utan särskild prövning rätt att få hjälp med följande:

  • leverans av lunchlåda
  • trygghetslarm
  • telefonservice
  • inköp, tvätt och/eller städ

Hemtjänstpersonalen ska hjälpa dig med beställning av mat och andra dagligvaror digitalt via till exempel en surfplatta som personal kan ta med sig. Städningen utförs varannan vecka och innefattar städning av två rum och kök. För sammanboende där båda är i behov av städning kan du få hjälp att städa tre rum och kök. Du kan få upp till 6 timmars sammantaget stöd per hushåll.

För att få hjälp med dessa insatser tar du kontakt med hemtjänstutföraren som ansvarar för det område där du bor. Om du inte vet vilket område du tillhör kan du vända dig till Kontakt Linköping

Så här gör du för att ansöka

  • Du kan ansöka via e-tjänst direkt på denna sida.
  • Du kan skriva ut, fylla i och skicka in blanketten som finns längst ner på denna sida.
  • Du kan be en närstående om hjälp med din ansökan. När din ansökan har kommit in kontaktar vi dig så att du får lämna ett samtycke till ansökan.
  • Har du frågor eller vill ha hjälp med din ansökan kan du vända dig till Kontakt Linköping, telefon: 013-20 60 00.

Utredning och beslut

När vi har fått din ansökan kommer du att bli kontaktad av en biståndsbedömare på Vård- och omsorgsförvaltningen som pratar med dig om din situation. Du har rätt att ansöka om vad du vill, men det är biståndsbedömaren som beslutar om vilket stöd du blir beviljad.

Finns det möjlighet att komplettera ansökan när jag väl har skickat in den?

Ja, du kan alltid ringa till Kontakt Linköping eller till din handläggare och tillföra information till din ansökan. Om du inte vem som är din handläggare kan du framföra ditt önskemål via Kontakt Linköping.

Går det att återta en ansökan?

Ja, den som ansökan avser kan alltid själv återta sin ansökan. Du gör detta genom att ta kontakt med din handläggare. Om du inte vet vem som är din handläggare kan du framföra ditt önskemål via Kontakt Linköping.

Får den som har ansökt en bekräftelse på att ansökan är mottagen?

När din ansökan har fördelats till en handläggare ska du bli kontaktad inom 3 arbetsdagar för en bekräftelse på att din ansökan har tagits emot. Då bokar handläggaren också ett så kallat utredningssamtal med dig för att få mer information om dig och din ansökan. Utredningssamtalet sker i första hand via telefon eller som ett digitalt möte, men ett fysiskt möte kan bli aktuellt utifrån behov.

Går det att se status på ansökan (till exempel under handläggning, mottagen)

Nej, inte i dagsläget. När din ansökan har fördelats till en handläggare ska du bli kontaktad inom 3 arbetsdagar för en bekräftelse på att din ansökan har tagits emot. Då bokar handläggaren också ett så kallat utredningssamtal med dig för att få mer information om dig och din ansökan. Utredningssamtalet sker i första hand via telefon eller som ett digitalt möte, men ett fysiskt möte kan bli aktuellt utifrån behov.

Hur efterfrågas eventuella kompletteringar till min ansökan?

Om handläggaren som utreder ansökan ser behov av en komplettering kommer hen att höra av sig till dig.

Beslut

När biståndsbedömaren fått all nödvändig information görs en utredning och det beslutas om vilket stöd du har rätt till. Beslutet kallas biståndsbeslut. Du får alltid ett skriftligt beslut på din ansökan.

  • Blir du beviljad hemtjänst får du hjälp att komma i kontakt med den utförare som ansvarar för hemtjänst i området där du bor.
  • Blir du beviljad dagverksamhet, växelvård eller korttidsboende anvisas du en plats i kommunen.
  • Blir du beviljad anhörigbidrag betalas bidraget ut från och med månaden efter att ansökan inkom.
  • Blir du beviljad plats på biståndsbedömt trygghetsboende eller på vårdboende gäller följande:
  • Du får ange tre önskemål om boende som alternativ.
    • Om kommunen inte kan erbjuda dig plats på något av dina önskade boenden inom tre månader erbjuds du plats på något annat boende. Du har då rätt att tacka nej till erbjudandet och stå kvar i kön till de boenden du önskat plats på.
    • Får du ett erbjudande enligt dina önskemål men väljer att tacka nej till detta så avslutas din plats i kön och du behöver ansöka på nytt.
    • Om du inte anger tre önskemål om boende kommer du att erbjudas plats på något av samtliga boenden i kommunen. Om du då tackar nej till det erbjudna boendet avslutas din plats i kön och du behöver ansöka på nytt.
    • Vistas du på korttidsboende eller på sjukhus och ska flytta till biståndsbedömt trygghetsboende eller vårdboende har du inte möjlighet att välja boende utan du blir anvisad en ledig plats.

Överklagan

Att få avslag på en ansökan betyder att din ansökan inte beviljas eller godkänns. Får du avslag på din ansökan kan du överklaga beslutet till Förvaltningsrätten. Du måste överklaga inom tre veckor efter att du fått beslutet. Din biståndsbedömare kan hjälpa dig med hur du gör om du vill överklaga.

Information om e-tjänsten

Efter avslutat ärende finns dina uppgifter kvar i Mina ärenden i ytterligare två månader innan de gallras bort. Återkoppling på din ansökan sker enligt Vård- och omsorgsförvaltningens handläggningsrutin. Ditt ärende hanteras i ordinarie verksamhetssystem.

Kontakta förvaltningen via Kontakt Linköping om du önskar ta del av vilka uppgifter som finns sparade om dig i verksamhetssystemet eller om du vill ha information om status avseende ditt ärende.

Personuppgifter som lämnas ovan behandlas av vård- och äldreomsorgsnämnden för administration som behövs för att handlägga ärendet. Personuppgiftsansvarig är vård- och äldreomsorgsnämnden.

Du har ett antal rättigheter enligt Dataskyddsförordningen:

  • Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi behandlar om dig.
  • Du kan även kontakta oss för att begära rättelse, för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
  • Du har också rätt att vända dig till tillsynsmyndigheten Integritetskyddsmyndigheten med klagomål. 

För frågor kontakta vård- och äldreomsorgsnämnden.

Postadress:
Linköpings kommun
Vård- och äldreomsorgsnämnden
581 81 Linköping

E-legitimationer

Vissa av Linköpings kommuns e-tjänster kräver att du loggar in med e-legitimation.

Följande e-legitimationer används. (Avvikelser kan förekomma.)

  • BankID
  • E-medborgarkonto
  • Foreign eID (För dig med ett eID från ett annat land. Välj inloggningsmetod Foreign eID i e-tjänsten för att se vilka länder det gäller.)
  • Freja eID+

BankID

BankID är en elektronisk ID-handling som är jämförbar med pass, körkort och andra fysiska legitimationshandlingar. Alla privatpersoner som har svenskt personnummer kan skaffa BankID genom sin bank. Ett BankID har samma värde och används på samma sätt, oavsett vilken bank som utfärdat det.

Har du frågor, funderingar eller problem med ditt BankID bör du kontakta din bank.

Freja eID+

Freja eID+ är en gratis, svensk e-legitimation.

För att skaffa Freja eID+ behöver du ha en smart mobil, en fysisk legitimation och ett e-postkonto. Du behöver också göra ett besök hos ett ATG-ombud för ID-kontroll.

Om du inte får, kan eller vill skaffa BankID kan Freja eID+ vara ett alternativ

 

Upplever du problem med e-tjänsten eller har frågor om den är du välkommen att höra av dig till Kontakt Linköping.

Du som har skyddad identitet ska inte använda e-tjänsten. Ta kontakt med Kontakt Linköping så får du hjälp med ditt ärende.

Blankett

Senast uppdaterad den 16 januari 2024