För dig med små barn

Vi vill att du som förälder ska känna dig välkommen till biblioteket och kunna hitta något för just dig och din familj.

En docka sitter vid ett bord. Grön hylla med barnböcker och Bokmalen i pappfigur i bakgrunden.

Små barn och läsning

Det är alla barns rättighet att ha ett språk. Genom språket kan barnet formulera och uttrycka tankar och säga sin mening. Språket utvecklas i samspelet mellan barnet och omgivningen. Att läsa böcker är ett sätt att stödja barnet i språkutvecklingen. Boken utvecklar språket och ordförrådet, boken stimulerar fantasin, utvecklar tänkandet och tränar vår förmåga till medkänsla. Boken hjälper oss att förstå oss själva men också att förstå att vi är olika. Att läsa högt för ditt barn ger er stunder av närhet och möjlighet till spännande samtal.

Vi är rika på språk i Linköping. Det talas en stor mängd olika modersmål och du hittar böcker och andra medier på andra språk än svenska på biblioteket.

En bokgåva delas ut till alla nyfödda i kommunen. På BVC får alla föräldrar ett gåvokort och du är välkommen att hämta ut ditt barns bok på närmsta bibliotek.

Äppelhyllan

Alla barn och föräldrar är unika. Det finns en mängd sätt att kommunicera och läsa på, därför finns Äppelhyllan på flera av våra bibliotek. Äppelhyllan är en plats i biblioteket där det finns medier/böcker som kan läsas med ögon, öron eller fingertoppar. Taktila bilderböcker, böcker med tecken som stöd och språkstimulerande material är några exempel.

Språkpiller

Språkpiller är bilderböcker som tagits fram i samarbete mellan bibliotek och logopeder i Östergötland för att stimulera språket hos barn med försenad språkutveckling, men de passar naturligtvis för alla barn. Språkpillerböckerna lånar du på biblioteket.

Familjehyllan

På flera bibliotek finns en särskild hylla med litteratur och tidskrifter om barn och föräldraskap: graviditet, förlossning, barns utveckling, barnmat, tonårstrots och mycket annat. Denna hylla kallas för Familjehyllan.

Annat modersmål än svenska

Om barnet har ett annat modersmål än svenska finns även böcker på andra språk. Om man vill läsa samma bok på både svenska och ett annat språk finns hyllan Samma bok, flera språk. Där finns böcker på svenska parallellt med arabiska, finska, kurdiska, persiska, polska, ryska, somaliska, tigrinja och turkiska med flera språk. Där finns också tvåspråkiga böcker med parallelltext.

Evenemang

Vi har mycket att erbjuda dig och ditt barn; sagostunder, barnteater, babycafé med mera. Håll utkik vad som händer på ditt bibliotek.

Senast uppdaterad den 9 januari 2024