Hoppa till huvudinnehåll

Välkommen till Hjulsbro, Stångån och Kinda kanal

Det är svårt att tänka sig att det en gång i tiden var omöjligt för båtar att passera vattenfallet i Hjulsbro. Lika svårt är det kanske att föreställa sig alla de fartyg som långt senare gick förbi i en aldrig sinande ström.

Det är svårt att tänka sig att det en gång i tiden var omöjligt för båtar att passera vattenfallet i Hjulsbro. Lika svårt är det kanske att föreställa sig alla de fartyg som långt senare gick förbi i en aldrig sinande ström.

Age 1, en av sju pråmar som var byggda för att färdas på Kinda kanal. Foto: Johansson, Dockulla

En blomstrande tid

Slussen med slussvaktarbostaden. Till vänster syns kvarnen och i bildens mitt skinnstampen med vattenhjul. Foto: Frans Dyring/Östergötlands museum omkring 1875

När kanalen stod färdig 1871 kunde jordbruks­produkter, virke och andra varor fraktas mellan Kindabygdens sjöar i söder och slättlandet i norr. Via Roxen nådde man även Göta kanal som ledde vidare ut i stora världen. Linköping växte i rasande fart, i takt med att allt fler industrier etablerades. Hjulsbro var inget undantag. Här byggdes nya bostäder till fabriks­arbetarna, vilket lade grunden till Hjulsbro samhälle.

En levande historia

Så småningom konkurrerades kanaltrafiken ut av järnvägar och biltransporter. Industrimiljön i Hjulsbro är borta sedan länge, liksom fraktfartygen. Men Stångåns betydelsen för Linköping är högst levande. Och Kinda kanal är fortfarande en hisnande vacker vattenled för fritidsbåtar från när och fjärran.

The Kinda Canal

Since 1871 the Kinda Canal has served as an avenue through the heart of Östergötland. The canal stretches from Lake Roxen and the agricultural plains in the north of the district to the woodlands and Lake Åsunden in the south. The waterway is about 43 nautical miles long (approx. 80 kilometers). If you do not have your own boat, we recommend a trip by passenger boat or canoe. Here in Hjulsbro, the lock is usually open due to the increased water level that occurred when the power station was built further north in the river, but along the canal there are another eight lock areas and plenty to explore!

Senast uppdaterad den 12 februari 2024