Entreprenörskap i skolan
Framtidens entreprenörer spelar en avgörande roll för att Linköpings näringsliv ska kunna fortsätta sin positiva utveckling. Och det råder ingen tvekan om att framtidens entreprenör finns i dagens skola.
Därför jobbar vi på Linköpings kommun aktivt för att främja ett ökat entreprenörskap bland unga. Vi behöver prata om företagsamhet redan i skolan – för vi vet att de satsningar vi gör i skolan idag kommer att få positiva effekter i framtiden – och vi finansierar bland annat de två organisationerna Ung Företagsamhet och Framtidsfrön. Tillsammans med dem lägger vi grunden till ännu fler livskraftiga företag i Linköping.
Alla som går på gymnasiet i Linköping ska ha möjlighet att driva UF-företag. Genom att prova på att driva företag redan i skolan får dagens ungdomar många värdefulla erfarenheter som de har nytta av i sitt framtida arbetsliv. Forskning visar nämligen att personer som har drivit UF-företag både har en högre etablering på arbetsmarknaden och i större utsträckning startar företag senare i livet.
Om Ung Företagsamhet
Ung Företagsamhet är en ideell organisation som startades i Linköping 1980. Ung Företagsamhets processutbildning UF-företagande ger gymnasieungdomar möjlighet att starta, driva och avveckla ett eget företag som en del av sin gymnasieutbildning under ett helt läsår. Ung Företagsamhet är idag etablerat i hela Sverige, och 420 000 gymnasieelever har redan drivit ett UF-företag. Ung Företagsamhet ingår i den globala utbildningsorganisationen Junior Achievement Worldwide, som har över 100 medlemsländer runt om i världen. Sedan 2010 arbetar även organisationen med grundskolan.
Om Framtidsfrön
Framtidsfrön är en ideell organisation som grundades 2002 i Linköping. De erbjuder lektioner i entreprenörskap och arbetsmarknadskunskap för elever på grundskolan, och anordnar också inspirationsträffar och utbildningar för pedagoger. Syftet är att utveckla det entreprenöriella och hållbara lärandet i hela grundskolan, och att stötta skolan i sitt uppdrag att bejaka och utveckla barns inneboende drivkraft, nyfikenhet och kreativitet.