Hoppa till huvudinnehåll

Banbrytande 3D-skrivare på gymnasieskola


Tack vare samarbetet med det högteknologiska Linköpings-företaget Wematter kan eleverna på Berzeliusskolan använda sig av den avancerade SLS 3D-skrivaren Gravity. – Vi läser design- och produktutveckling på Teknikprogrammet och det är otroligt coolt att skolan satsar på en sådan modern produkt, säger Carl Pettersson och Theodor Andersson-Söderlund.

Berzeliusskolan har en av Sveriges mest omfattande teknikutbildningar och vill ligga i framkant. Till följd av den högteknologiska utveckling som sker inom teknikbranschen inleddes samarbetet med Linköpingsföretaget Wematter i höstas. Detta för att ge sina elever de bästa förutsättningarna i utbildningen med 3D-printing som grund.

Den banbrytande och innovativa 3D-skrivaren är ett tydligt exempel på hur Linköping arbetar för att hålla sina utbildningar moderna och spetsiga.

– Vi samarbetar med olika företag och utför uppdrag i utbildningssyfte. Flera av prototyperna som eleverna gör är så pass bra att de skulle kunna vara kommersialiserade. Med 3D-skrivaren Gravity kan vi skapa avancerade ut­skrifter som eleverna har stor nytta av i sitt kommande arbetsliv, poängterar Nils Winge, gymnasielärare inom CAD, konstruktion, teknik och byggnadsverk.

Den används av en övervägande del av de studerande på Teknikprogrammet – men framför allt av de som läser inriktningarna design- och produk­t­utveckling, produktionsteknik, samt teknikvetenskap.

– Tekniken i skrivaren är världs­ledande och upplägget med uthyrning från Wematter är optimalt för skolan. Mycket positivt är också möjligheten att återvinna material och att använda biobaserad plast, säger Nils.

Eleverna ritar produkterna som sedan skrivs ut i skala 1:1 och något som sticker ut är att delarna kan vara rörliga. Mate­rialet är mycket elastiskt och slitstarkt.

– De har kommit på många smarta idéer – som ett okrossbart mobilskal, en produkt som håller uppe själv­stängande dörrar till hjälp åt städ­personalen och en ljuddämpande del till skolsalarna att sätta på stolars fötter, berättar Nils.

En annan smart uppfinning av Carl Pettersson – som pluggar andra året på design- och produktutveckling – är ett fäste till skolans cykelkärra.

– Jag har designat och skrivit ut en prototyp av ett fäste på vagnen som sätts fast på cykeln. Tänderna i fästet låser i varandra och fungerar efter samma princip som handbojor. Något som gör det möjligt att använda kärran till alla cyklar, utan att det behövs några verktyg, berättar Carl.

Både han och klasskompisen Theodor Andersson-Söderlund trivs väldigt bra på sin utbildning.

– Det märks att skolan verkligen satsar på oss och vill ge oss de bästa förutsättningarna inför framtiden. 3D-skrivaren är väldigt cool och gör att vi kan skapa häftiga prototyper, ler Theodor.

Text: Joakim Löwing