Hoppa till huvudinnehåll

Banbrytande mjukvaruföretag


I teknologiskt framåtriktade Linköping vimlar det av företag som med banbrytande innovationer tagit Sverige – och i många fall även världen - med storm.

Dataton, Softube och Sportality är tre av dessa – som sätter staden på kartan för sina
revolutionerande lösningar inom audiovisuell teknik, ljudproduktion och sportmjukvara.

Dataton grundades redan 1973 av vd:n Björn Sandlund och beskrivs ofta som Linköpings äldsta IT-bolag. 

Företaget utvecklar både mjukvara och hårdvara för presentationsteknik. Produkterna säljs över hela världen och används främst för att spela upp spektakulära shower över ett obegränsat antal projektorer och skärmar. Champion League studios, immersiva konstutställningar, Broadway-uppsättningar och världsutställningar är bara några exempel på projekt där Datatons system spelat en huvudroll.

Den största produkten från företaget är presentationssystemet Watchout - som används för att skapa, styra och spela upp shower som visas av många synkade projektorer eller skärmar för verkligt spektakulära upplevelser.

I dag är antalet anställda i den häftiga men lika hållbara triangelformade byggnaden på Mjärdevi uppe i 20 och omsättningen har passerat 70 miljoner kronor.

-Grunderna med teknik för ljud har funnits där ända sedan starten, men det har ändå hänt otroligt mycket genom de 50 åren – inte minst efter att vi digitaliserade hela verksamheten i början av 2000-talet, berättar Björn.

Trots att Dataton är världsledande i sin bransch – med sina starkaste konkurrenter i England och Tyskland – är företaget inte så känt i Linköping.

-Den svenska marknaden utgör kanske inte så stor del av omsättningen, men användningsområdena här är ofta både spännande och innovativa. Våra kunder finns över hela världen – med mycket media och kultur i form av musik, teater och konst. Frånsett att produkterna i sig är universella och breda, så har vi varit duktiga på att exportera ända från start. Vi har även lyckats bra i länder med särskilt krävande marknader, till exempel på grund av stora geografiska avstånd. Det fordrar både tålamod, fingertoppskänsla och framför allt bra relationer med lokala säljkanaler.

Projekten som tekniken används till kan variera mycket – från mindre produktioner till extremt stora.

-Lokalt och i liten skala i Linköping har vi bland annat levererat till det ljus- och bildspel som brukar projiceras på slottsfasaden under nyårsafton och till bildspelet i Naturum vid Tåkern.  Men också till enorma arrangemang som OS och till att ljussätta 100 meter höga skulpturer i Indien. Våra produkter har använts i installationer som har slagit världsrekord för störst projektionsyta eller högupplösta bildshower i Singapore, Tyskland, Dubai och nu senast Tokyo. 

Att vara verksam i en nyskapande och framåtsträvande stad som Linköping betyder massor för framgången.

-Med så mycket teknisk kompetens och hög innovationsgrad som finns här är det en stor fördel för oss. För vissa specialjobb har vi tagit in konsulter i Linköping och vi har även lokala samarbetspartners vid tillverkningen av våra produkter, lyfter Björn Sandlund fram.

Bild på Martin Bergh

Sportality drogs i gång i mindre skala av Andreas Brännström och Lasse Wöien 2005, då de som ideella supporters i Linköpings HC var engagerade med klubbens webbradio och hemsida.

-De började med att göra highlights till alla matcher i Elitserien (numera SHL) och utvecklade detta efterhand till att bli en skräddarsydd hemsidesplattform för hela ligan och dess klubbar, berättar vd:n Martin Bergh.

Genom att med digitala verktyg paketera sina tjänster lyckades företaget ta fram en enhetlig och hög standard på hemsidorna – lätta att navigera på och med vissa integrerade inslag. Som bland annat spelschema och statistik, videoplattform, gemensamt bildbibliotek och länkar till biljettförsäljning. 

-Dessutom skulle det vara enkelt för webbansvariga i respektive förening att manövrera sina hemsidor och ladda upp videor med highlights och bilder.

Genom åren har antalet uppdrag ökat rejält. Numera levererar Sportality sin smarta hemsidesplattform även till SDHL (damernas högsta hockeyliga) HockeyAllsvenskan (näst högsta herrligan), norska hockeyligan EHL, Damallsvenskan i fotboll, Elitettan för damer i fotboll, SSL (högsta innebandyligan) herr och dam och Basketligan herr och dam.

Antalet anställda på företaget har vuxit till 20 i Linköping, samt tre mjukvaruutvecklare på Filippinerna.

-Vi inte bara ständigt utvecklar och tillverkar plattformarna, utan har även ett så kallat content-team, som levererar innehåll till sajter i de olika hockeyligorna. Det handlar om både videor, grafik, bilder och skrivna artiklar inför och efter matcherna. Under matcherna ansvarar vi för ett liveflöde, med fortlöpande statistik.

-Inom hockeyn lägger vi även ut exempelvis klipp från matcher till olika sociala medier – som Facebook, Instagram, TikTok och X. Sedan har vi ett system för uppspelning av videos, statistikskyltar och annat på arenornas mediakuber. Med denna stora bredd blir vi en stabil helhetsleverantör för en sportsliga som vill synas och göra en digital resa tillsammans, inte var för sig.

Sportality – som håller till på Ågatan mitt i city – hyllar Linköpings nyskapande framåtanda och all den tekniska spetskompetens som finns i staden.

-Vi har utbyte av studenter på universitetet och det finns många kompetenta konsulter inom tech-branschen här. Många talanger lockas hit och vill stanna kvar, säger Martin Bergh.

Bild på Oscar Öberg

Softube startade 2003 och har expanderat starkt inte minst under de senaste dryga tio åren. Att det nytänkande och innovativa bolaget från Linköping inte är så kända hemma i Sverige beror på att 98 procent av försäljningen utgörs av export till andra länder. Företaget omsätter 80 miljoner kronor i dagsläget.

-Vi har hela världen som arbetsfält, men allra störst är vi i USA, Storbritannien, många EU-nationer, Japan och Sydkorea. Kunderna är allt från professionella musikproducenter till personer som har musikproduktion som hobby, berättar vd:n och grundaren Oscar Öberg.

Den, som det skulle visa sig, smarta affärsidén handlar i grunden om att ta fram, utveckla och producera algoritmer i form av mjukvara som används till musikproduktion. Giganter som Marshall och Fender tillhörde tidigt tillverkare som valde att integrera Softubes unika lösning i sina produkter.

-Vi sticker framför allt ut genom vårt tydliga fokus på en riktigt hög ljudkvalitet i våra produkter. Den har vi investerat mycket i genom åren och är vad många associerar med när det gäller oss. Det handlar om att lyckas överföra en hög kvalitet på analog hårdvara till en digital mjukvara.

Softubes nyckel i framgångsreceptet är – tung matematik.

-Det som skiljer oss mot många andra i samma bransch är att vi är väldigt ingenjörstunga bland våra 60 anställda. Det är mycket ekvationer och andra uträkningar för att hitta den höga nivån av ljudkvalitet som vi gjort.

Företaget, som håller till i centrala Linköping, tillverkar även hårdvara i form av en typ av kontroller som används tillsammans med mjukvaran.

-Med denna har vi fått tillbaka det taktila, att kunna styra med händerna i stället för enbart att klicka på en mus vid användning av mjukvaran. Detta innebär att vi får ett bredare utbud att erbjuda våra kunder och blir mer flexibla.

Många musikproducenter som använder sig av komponenterna arbetar med stora internationella artiststjärnor.

-Det är förstås väldigt häftigt och roligt att en producent som jobbar med den brittiska stjärnan Adele mixat låtar till henne med våra produkter. Och en annan producent som är kund till oss producerar musik åt bland annat stora namn som Katy Perry, Pink och Dua Lipa. 

Både grundarna och många anställda på Softube har utbildat sig på Linköpings universitet – som är en stark rekryteringsbas.

-Att vara verksamma just i Linköping betyder enormt mycket för oss och för våra framgångar. Det är en fantastiskt bra support bland andra företag och kommunen satsar verkligen på näringslivet. Vi har fått mycket hjälp med att skala upp vårt bolag, som bidragit starkt till utvecklingen, säger Oscar Öberg.

Att Linköping även fostrat stjärnor inom pop, rock och filmmusik är häftigt, men nu har vi även Rock n roll scientists.