Hoppa till huvudinnehåll

DB Schenker kan leverera snabbare i city med elcykel


Runt om i Europa levererar DB Schenker gods med 100 elcyklar. I oktober 2019 blev Linköping först med det i Sverige. – Vår chaufför har fullt upp med att svara på frågor och bli fotograferad, säger Anders Nilsson, distriktschef på DB Schenker i Linköping.

Initiativet kom från en kund, Ahlsell som levererar smått och stort till proffs inom bland annat bygg och industri. Varje natt anländer fyra fullastade bilar med gods till Linköping från centrallagret i Hallsberg, vilket sedan skickas ut till kunderna.

– DB Schenker kör ut stora volymer och för oss är det viktigt att det sker så smidigt och klimatsmart som möjligt, säger Magnus Johansson, regionchef på Ahlsell öst.

Funderingar finns även om att använda elcykel för budservice från butiken.

Men fungerar det verkligen med en elcykel? Det är ingen vanlig cykel utan en specialtillverkad med två stora lådor i tandem bakom föraren som rymmer två kubikmeter gods. Modellen används i Norge och har visat sig fungera bra även vintertid.

Räckvidden är fem mil och efter några månaders användning konstaterar Anders att batterierna håller för en hel arbetsdag.

– Det räcker med att vi laddar på natten, säger han.

Mer än miljöfördelar

Elcykeln har även andra fördelar än miljön. Den får köras på gångbanor och andra ställen där bilar måste parkeras och chauffören gå sista biten till mottagaren. I många fall går det därför snabbare med elcykel än med lastbil. Dessutom stoppar inte cykeln upp trafiken, en stor fördel i ett Linköping där det byggs överallt och lastbilar som parkerat för leverans minskar framkomligheten.

– Kommunen har varit mycket hjälpsam, så att vi kan använda elcykeln optimalt, berättar Anders.

Resultatet blir smart citylogistik både för kunderna och klimatet.

Nu är det här inte hela svaret på de lokala transporternas miljöutmaning. Det krävs olika lösningar som var och en fyller en del av behovet. DB Schenker är därför med i andra projekt, bland dem Linköpings satsning på flytande biogas tillsammans med Svensk Biogas och Toyota i Mjölby. En första lastbil för flytande biogas är, när detta skrivs, beställd och när texten når läsaren har det troligen hänt mer, för DB Schenker satsar uthålligt på klimatsmarta transporter.

Men inledningsvis har cykeln blivit mer än en klimatinvestering. Den är en attraktion på stadens gator och föraren får massor av frågor och det tas både foton och selfies med cykeln.

– Det bjuder vi på. DB Schenker satsar långsiktigt och det är viktigt att folk får svar på sina frågor och känner att satsningen gör nytta, avslutar Anders Nilsson. 

Foto: Örjan Karlsson.