Hoppa till huvudinnehåll

En stor förmån att bidra till utveckling av vår stad


Niklas Borg, Kommunstyrelsens ordförande (M), har bott i Linköping hela sitt liv och ser fram emot spännande projekt som Ostlänken och den kommande utvecklingen av Stångebro. – Min fru brukar säga att det finns nog ingen större Linköpingspatriot än jag, skrattar han.

Niklas Borg föddes i Linköping 1976 – och har varit sin hemstad trogen genom alla år.

– När jag var liten bodde vi i de södra delarna av staden, därefter tio år på Tornby, följt av en villa i Linghem – där jag bor i dag med min fru och våra två barn. Både jag och övriga familjen trivs jättebra, framhåller han.

Precis som Niklas avancerat upp inom politiken till Moderaternas ledare och Kommunstyrelsens ordförande – har hans hemort hela tiden utvecklats.

– Linköping erbjuder en perfekt mix med många attraktiva arbetsplatser, ett nöjesutbud som närmast motsvarar en storstad, det är enkelt att förflytta sig med korta avstånd, man kan snabbt ta sig ut i världen via den centralt belägna flygplatsen och vi har nära till mycket fin natur. Jag har ett enormt stort hjärta för staden och kan inte tänka mig att flytta härifrån, framhåller han.

Staden växer över ån

Eftersom Niklas älskar vatten och båtliv tillhör Bergs slussar en av favoritplatserna. Han välkomnar därför också mycket att Stångån är på väg att få en mer central plats i Linköping.

– Jag tycker verkligen om Stångåstråkets vackra och härliga miljöer. Äntligen har vi fått staden att börja växa mer över ån med fler restauranger, kaféer och olika sorters aktiviteter. LINK Business Center har alldeles intill ån blivit ett nytt landmärke för vår stad, som har skapat många nya arbetstillfällen och en stor mötesplats med sina 13 500 kvadratmeter.

Att Ostlänken ska byggas med ett nytt Resecentrum på Steninge – ungefär vid postterminalen på Oskarsgatan – i stället för på Stångebro, är något han lyfter fram som stora fördelar på många sätt.

– Den lösningen har en mindre barriäreffekt, spåren löper parallellt med Kallerstadleden och nya Resecentrum hamnar på en mer naturlig anknytning. Samtidigt kan vi planera för och inleda byggnationen av alla bostäder på Stångebro – som också blir möjliga tack vare att landningsbanan på Saabfältet flyttas 600 meter sydost i sommar och förändrar buller­problematiken. Området, som i dag mest förknippas med industrier och idrottsarenor, ska förvandlas mer till en stads­miljö med lägenheter, kontor, restauranger, kaféer och butiker.

Ostlänken planeras att börja byggas 2027 och om tids­planen håller ska den vara klar 2035.

– Ett centralt stationsläge betyder otroligt mycket för vår stads fortsatta utveckling, då det öppnar upp helt andra möjligheter att exempelvis pendla till Stockholm på bara en timme. Vi har redan märkt att investeringsviljan ökar från företag, då kommunikationer är av så hög vikt.

Stadskärnan utvecklas

Även den innersta stadsmiljön är på väg att delvis förändras.

– Kommunen har ett nära samarbete med fastighetsägare och näringsidkare att uppdatera och utveckla stadskärnan till hur invånarna vill mötas och umgås i dag. Handeln kommer att finnas kvar förstås, men tydligt är att många vill få olika former av upplevelser – allt från restaurangbesök till konserter. Att trygga miljöerna på torgen är en viktig del också, föräldrar ska kunna ta en fika eller en öl och kunna låta barnen leka samtidigt. Ett steg är att få bort fordonstrafiken därifrån.

På Gyllentorget kommer flera byggnader få ett stort lyft framöver.

– Det kommer att byggas flera nya huskroppar med en mer spännande arkitektur som visar att vi vågar testa nytt och modernt. Det är en stor förmån att få vara med och utveckla vår stad, ler Niklas Borg.

Text: Joakim Löwing