John tog hem titeln Årets säljare
På Östergötlands regionala UF-mässa i mars stod flera elever från Linköping på prispallen. En av dem var John Gabelic från Katedralskolan, som tog hem utmärkelsen Årets Säljare. Nu tävlar han i SM i Ung Företagsamhet.
Den regionala Ung Företagsamhets-mässan “Entreprenörskap på riktigt” hölls digitalt i början av mars. En stor del av mässan handlar om de olika tävlingarna som företagen kan anmäla sig till - och vinnarna får nu tävla i SM den 23-24 maj i Göteborg.
John Gabelic går på Katedralskolan i Linköping och har drivit BinPress UF tillsammans med fyra vänner. De ville bli av med problemet med överfulla papperskorgar på offentliga toaletter och skapade en metallpress som toalettbesökarna kan använda för att trycka ner skräpet. Då kan en överfull papperskorg plötsligt bli halvfull, vilket även sparar plastpåsar. Pressen är gjord i återvunnen spillmetall och hängs på kanten av papperskorgen.
– Det är väldigt roligt att driva UF-företag. Det krävs mycket samarbete och det är spännande att möta de utmaningar man ställs inför - man lär sig otroligt mycket hela tiden, säger John.
John hade ingen tidigare erfarenhet av sälj innan UF, utan fick rollen utifrån att han är social och tycker om att prata med människor. Men han hade en tydlig åsikt om vad som kännetecknar en bra säljare, som han bar med sig i rollen.
– Framförallt behöver man verkligen lyssna på kundens behov. Man ska vara öppen och jordnära, inte för påtryckande. Det ska kännas som man pratar med en kompis, säger han.
Juryns motivering
Efter att ha kommit in i rollen som säljare och med den regionala UF-mässan på igång, bestämde han sig för att anmäla sig till tävlingen Årets säljare. Där bedömde en jury hans säljteknik genom att agera kund - en kund med många frågor, som behövde en knuff för att vilja köpa.
– Jag hade spenderat mycket tid på att förbereda mig och det hjälpte mig verkligen. Det kändes som jag lyckades övertala juryn på ett bra sätt med mina argument och motargument och jag kände mig nöjd med min insats. Men konkurrensen var hård så jag hade inga förväntningar på hur det skulle gå sen, säger han.
Och lite senare stod det klart att han hade vunnit, med följande motivering:
“Årets säljare förklarade problematiken på ett bra sätt och ställde frågor kring kundens behov. Säljaren lyckades genom nyfikenhet och charm skapa mervärde på ett genuint sätt. Säljaren gav förslag på kundens invändningar med ett snabbt svåremotståndligt erbjudande vilket ledde till ett avslut.”
Med det fick han även en plats att tävla mot andra regioners toppsäljare på SM i Ung Företagsamhet, som går av stapeln 23-24 maj i Göteborg.
– Jag är jättetaggad! Dels blir det roligt att få träffa andra UF-företag och se vad de har gjort, tror det kommer ge mycket inspiration. Sen ser jag såklart fram emot tävlingen, jag har utvecklats ännu mer och fått mer erfarenhet, samtidigt som jag har övat på säljargument med mina lärare. Jag ska göra mitt bästa så får vi se vart det leder!
På frågan om han kommer vilja driva eget även i framtiden svarar han;
– Absolut! Att driva UF-företag har varit ett väldigt bra sätt att prova på företagande och jag kommer ta med mig alla lärdomar och erfarenheter till nästa gång.
Andra vinnare från Linköping som tävlar i SM är:
Årets Tjänst: Carry Away UF, Folkungaskolan Linköping
Årets Socialt hållbara UF-företag: Shoelution UF, Folkungaskolan Linköping
Årets Innovation: Ultimate Racket UF, Folkungaskolan i Linköping