Linköping är platsen där du möter framtiden
Alla platser vill locka till sig kompetens och arbetskraft. Så vad avgör att människor flyttar till och bor kvar i en stad? Linköping har utrett frågan med omsorg. Nu har kommunen tagit fram ett platsvarumärke för Linköping för att lyfta det som gör platsen unik.
Bakgrunden är att många platser liknar varandra. När flera platser vill locka till sig samma målgrupper är det därför viktigt att lyfta fram Linköpings styrkeområden. Då har man en gemensam grund att utgå ifrån för en tydlig och mer effektiv kommunikation. Det leder till att Linköping blir en attraktivare plats för alla som redan bor och är verksamma här, fler blir ambassadörer för sin stad och fler vill komma på besök, starta företag, jobba och flytta hit för gott.
Bakom arbetet står kommunens varumärkesstrateg Claes Ekström. Under hans ledning har Linköping som plats diskuterats och en lång rad källor konsulterats under ett och ett halvt års tid. Dessutom har man genom Kantar Sifo undersökt vilken uppfattning människor som inte bor eller jobbar i Linköping har om platsen.
– Det vi säger måste vara sant, annars fungerar inte marknadsföringen, konstaterar han.
Särskilt viktigt är att Linköpingsborna känner igen sig.
Tre tydliga styrkeområden
Det finns flera städer i landet som vid ett hastigt påseende liknar varande. Linköping har många fördelar, men det är framför allt tre styrkeområden som särskiljer platsen från andra.
Det första är inte särskilt förvånande. Ingen annan stad i landet är så förknippad med högteknologi. Att en mängd banbrytande innovationer har utvecklats i Linköpings framgångsrika näringsliv vittnar om en spännande arbetsmarknad, och gör att en stor andel av Sveriges befolkning ser platsen som en framtidsstad. Den akademiska och innovativa profilen är tydlig.
Men möjligheten att få det jobb man vill ha räcker inte för att människor ska välja att flytta till och bo kvar på en plats.
Därför handlar det andra området i platsvarumärket att lyfta det som gör Linköping till den livsvänliga staden, med en attraktiv innerstad, med utbud som större städer, med goda möjlighet att utöva sina intressen och med ett bra offentligt erbjudande, vilket innefattar skola, omsorg för barn och äldre och allt annat som krävs för ett väl fungerande liv. Linköping är också långt framme inom ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet.
Det tredje området i platsvarumärket är samma som fastighetsmäklarna brukar framhärda: Läget. Med en timme och fyrtio minuter till både Stockholm och Amsterdam, med goda pendlingsmöjligheter från ett stort omland. Tillsammans med Norrköping är Linköping ett av landets starkaste logistiska nav.
Ett svar på önskemål från näringslivet
Som alla i Linköping vet, är fördelarna många fler, men här handlar det om punkter där platsens styrka är tydlig jämfört med andra städer i Sverige och även sticker ut ur ett internationellt perspektiv.
Platsvarumärket presenterades för det lokala näringslivet på Näringslivsdagen i början av 2020. Det var samtidigt ett svar på ett önskemål från näringslivet, att tydliggöra Linköpings styrkor.
Det är grunden för framgångsrik platsmarknadsföring, vilket i sin tur underlättar kompetensförsörjning och gör Linköping till en ännu bättre plats att verka och bo på.
I första steget ska Linköping marknadsföras mot sina egna invånare. För det är som kommunalrådet Niklas Borg säger: "Vi som bor i Linköping har skäl att bli lite kaxigare".
– Dessutom kan vi bevisa Linköpings starka sidor och bygga vår platsmarknadsföring på fakta, understryker Claes Ekström.
Foto: Örjan Karlsson.