Prisad teknik ändrar storlek på kläder – med ett knapptryck
Sam Issa från Linköping vann nyligen Sveriges största innovationspris SKAPA, för sin uppfinning Nano Textile Solutions. Genom LEAD-bolagets smarta nanoteknologilösning kan ett klädesplagg ändra storlek, en innovation som i framtiden kan bidra till en mer hållbar och cirkulär textilindustri.
Sam Issa växte upp i en skräddarfamilj och har lång erfarenhet inom mode- och textilbranschen. Han visste därför hur liten användingstid ett plagg egentligen har och hur mycket kläder som hela tiden behöver sys om då de inte passar. Ur det föddes idén till Nano Textile Solutions, där man själv ska kunna anpassa storleken på sina kläder så de sitter perfekt.
– Det där med att bara trycka på en knapp som snabbt ändrar storlek fick jag från de klassiska science fiction-filmerna ”Tillbaka till framtiden”, ler han.
Företaget uppmärksammades nyligen stort, då grundaren och ägaren Sam fick ta emot SKAPA-priset - Sveriges största innovationspris.
– Det är verkligen en stor ära och bekräftelse på att vi har presterat något bra. Jag har lagt ned hela min själ och mitt hjärta i detta, med tusentals timmars arbete, och är både glad och stolt över den här belöningen, säger Sam.
Skapar längre användningstid
Nano Textiles bygger på en textilteknik där komponenter sys in i storleksjusterande punkter på ett klädesplagg. Varje plagg kan då enkelt justeras mellan tre olika storlekar – exempelvis Small, Medium och Large, vilket ger en längre produktanvändning. Inte bara för den som köpte plagget från början, utan även på second hand marknaden. På så sätt ska tekniken främja en mer hållbar och cirkulär textilindustri.
Eftersom tekniken inte fanns någon annanstans i världen ansökte och fick företaget patent på den i Sverige.
– Nu har vi även ansökt om ett internationellt patent, så att vi kan skala upp och bygga upp företaget globalt. De stora marknaderna finns i Europa, Asien och USA. Vårt mål är att bli en så kallad unicorn – det vill säga att företaget värderas till över en miljard dollar.
Samarbete med skoindustrin
Målgruppen är inte bara designvarumärken som producerar kläder – utan också skoindustrin. Där har företaget ingått ett samarbete med Hööks - Skandinaviens ledande företag inom hästsport med ett stort sortiment för ryttare, häst och hund.
– Vi håller på att ta fram en ridsko, med möjlighet att justera vadskaftet på varje storlek. Där kan det ju skilja mycket mellan olika personer. Hööks kommer till en början att äga marknaden på detta i Norden. Men vi ska åka till världens största mässa för hästsport i februari, som äger rum i tyska Köln, för att visa upp produkten för internationella märkestillverkare.
Nano Textiles är också på gång med ett samarbete med PVH i holländska Amsterdam – som äger bland annat Calvin Klein och Tommy Hilfiger vad gäller modekläder och kanadensiska True Hockey, som tillverkar skridskor.
– När det gäller skridskor har vi utvecklat ett koncept som framför allt riktar sig till barn, som inte kan knyta snörena på sina skridskor själva. Där kan man ställa in en perfekt passform och sedan öppna och stänga med en dragkedja i stället.
Lång bakgrund inom textil och mode
Sam Issa är uppvuxen i skräddarfamilj, med en mamma arbetande som sömmerska i Linköping och en morbror som driver ett skrädderi i centrala Stockholm.
– Jag har jobbat en hel del hos min morbror och lärt mig en massa om skrädderi – och har även varit först säljare och sedan butikschef i en klädbutik. Därefter studerade jag mode- och kläddesign i italienska Milano i två år. Där lärde jag mig hela värdekedjan, hur man bygger en kollektion, om olika fibermaterial och hur man syr upp.
Men Sam är inte minst en entreprenör, och efter studierna fick han en tjänst som varumärkesansvarig för italienska klädmärken i hela Norden. Han pluggade också företagsekonomi hemma i Linköping.
Med hjälp av LEAD började Sam bygga upp sitt företag under 2017/18 och har fått hjälp med finansieringen av investerare. I dagsläget har företaget sex anställda i Linköping och Borås (där textilhögskolan finns).
– Intresset är stort. När det gäller ridskorna siktade vi på att få in fem miljoner kronor av investerare, men där blev vi övertecknade, ler Sam Issa.
Foto: Stiftelsen SKAPA