Hoppa till huvudinnehåll

Lantmäterimyndigheten - ändra eller dela fastigheter

Det är till oss på Lantmäterimyndigheten du vänder dig för att bilda, ändra, lägga ihop eller dela en fastighet inom Linköpings kommun. Du kan även bilda servitut, gemensamhetsanläggningar eller bestämma en oklar gräns. Allt det gör vi genom så kallad lantmäteriförrättning.

Nedstängda digitala tjänster

För närvarande saknar vi tillgång till lantmäterihandlingar, vilket påverkar kommunens framställning av nybyggnadskartor och handläggning av lantmäteriförrättningar hos Linköpings kommunlantmäterienhet.

Detta försenar handläggningen av lantmäteriförrättningar och nybyggnadskartor. Det påverkar också framtagandet av fastighetsutredningar och fastighetsförteckningar i detaljplanearbeten som utförs inom kommunen.

Statliga Lantmäteriet har sedan den 24 maj begränsat möjligheten för bland annat kommuner att ta del av lantmäterihandlingar.

Konsekvenserna för Linköpings kommun är att handläggning hos den kommunala lantmäterimyndigheten påverkas så att kötid och handläggningstid blir längre. Inom detaljplaneärenden försvåras bland annat framtagandet fastighetsutredningar och fastighetsförteckningar och detaljplaneärenden riskerar att bli fördröjda. Det är flera enheter inom Linköpings kommun som nyttjar lantmäterihandlingarna i sina verksamheter.

Till följd av det inträffade påverkas möjligheterna att svara på frågor och ge allmän service rörande fastighetsgränser, servitut med mera.

Vi har i dagsläget ingen information från statliga Lantmäteriet om när detta kan vara åtgärdat och vi arbetar parallellt med att hitta lösningar för att begränsa påverkan hos berörda verksamheter. Vi ber om överseende med detta och hoppas att det snart ska vara löst.

Hur gör jag under tiden?

Vill du ta del av lantmäterihandlingar? För närvarande hänvisar vi till Statliga Lantmäteriet.

För handlingar i pågående lantmäteriäreden kontakta din ansvariga handläggare.

Lantmäterimyndigheten i Linköpings kommun

Linköpings kommun är en av 40 kommuner i Sverige som har en egen kommunal lantmäterimyndighet (KLM).

Statliga Lantmäteriet handlägger lantmäteriförrättningar inom de kommuner som inte har en egen lantmäterimyndighet. De ansvarar även för den allmänna informationen och har information om din fastighet.

Lagfart ansöker du om hos statliga Lantmäteriet på sidan Ändra ägare.

Hur går en lantmäteriförrättning till?

  1. Ansökan
    Lantmäteriförrättningen påbörjas formellt genom att en fastighetsägare eller annan berörd person skriftligen ansöker om förrättning hos lantmäterimyndigheten. Lantmätaren samtalar med sökanden om ärendets innehåll och omfattning, pris och leveranstid.
  2. Lantmätaren utreder, samråder och mätning görs
    Sökandens behörighet och lagfarter kontrolleras, fastighetens omfattning, servitut och andra rättigheter och samfälligheter som kan beröra området utreds. Gällande planer och övriga markreglerande bestämmelser kontrolleras. Finns det inteckningar som berör området måste dessa hanteras. Samråd med byggnadsnämnd, länsstyrelse och andra myndigheter sker i samband med att lantmätaren bedömer om åtgärden kan genomföras. Området kan behöva besiktas, mätas in och nya gränser markeras. Allt detta görs för att inget okänt ska ställa till problem i framtiden.
  3. Lantmätaren beslutar
    Lantmätaren beslutar om fastighetsindelningen. Besluten som tas, har under processens gång förankrats i samhället och med alla berörda. Besluten dokumenteras på karta och i skrivna handlingar och skickas ut till berörda parter.
  4. Fyra veckor
    Innan förrättningen vinner laga kraft ska det löpa en tid om fyra veckor. Under den tiden har den som är missnöjd med förrättningsbesluten möjlighet att överklaga, det är en del i den demokratiska processen. Överklagandet görs hos Mark- och miljödomstolen.
  5. Förrättningen blir klar och den vinner laga kraft
    När förrättningen har vunnit laga kraft registreras den i Fastighetsregistret. Den fullständiga dokumentationen med protokoll, karta och beskrivning levereras till berörda parter. Dokumentationen av förrättningen arkiveras också i Lantmäteriets arkiv.

Avgifter

I alla förrättningar tas ett grundbelopp ut. Beloppen baseras på hur många fastigheter som är berörda i förrättningen, se tabell nedan.

Grundbelopp för lantmäteriförrättning

Antal fastigheter Grundbelopp Tilläggsbelopp Totalt grundbelopp
1-5 3 600 kr 0 kr 3 600 kr
6 eller fler 3 600 kr 10 000 kr 13 600 kr

Beloppen tas ut i alla förrättningar oavsett hur lång tid momenten tar. Beloppen tas också ut vid inställda och återkallade förrättningar. De tas ut för att täcka den genomsnittliga kostnaden för administrativt arbete (till exempel diarieföring, utställande av räkning och uppdatering av fastighetsregistret).

Utöver grundbeloppet tillkommer kostnad för den tid som läggs ner i ärendet.

Oklara gränser, rättigheter eller planförhållanden, oenighet om genomförandet med mera kan göra att vissa ärenden tar längre tid och blir dyrare än andra.

Kostnaden debiteras vanligtvis enligt löpande räkning, se timtaxor för handläggning nedan. I vissa fall kan fast pris erbjudas efter överenskommelse med förrättningslantmätaren som avgör om det är möjligt.

  • Förrättningslantmätare: 1700 kronor per timma
  • Biträdande handläggare: 800 kronor per timma
  • Mät- och kartingenjör: 1500 kronor per timma

Undantaget är vissa åtgärder enligt Anläggningslagen där enbart fasta belopp tas ut, se denna tabell:

Åtgärd

Fast belopp Tillägg
Registrering av ändrat andelstal enligt 24 a § AL 3 250 kr 700 kr per fastighet utöver den första

Beslut om anslutning enligt 42 a § AL

6 500 kr 700 kr per fastighet utöver den första
Godkännande av överenskommelse enligt 43 § AL 6 500 kr 700 kr per fastighet utöver den första

Överklagande

Om du är missnöjd med ett beslut som fattas i en lantmäteriförrättning kan du överklaga skriftligen hos Mark- och miljödomstolen. Överklagandeskriften skickas till lantmäterimyndigheten och det ska ske inom fyra veckor från den dagen förrättningen avslutades eller inställdes.

Senast uppdaterad den 19 juni 2024