Hoppa till huvudinnehåll

Förskolan Kungsgatan 15

Förskolan Kungsgatan 15 är en mindre förskola som ligger centralt med närhet till grönområden.

 

Stimulerande lärmiljöer

Förskolor Innerstadens gemensamma utvecklingsmål är att öka likvärdigheten i utbildningen så väl på den enskilda förskolan som mellan de olika förskolorna. Gemensam projektfråga/fokusområde är “Olika lika, men lika unika”. 

Vårt arbetssätt

För att skapa likvärdighet arbetar personalen medforskande, använder ett lågaffektivt bemötande och har ett normkritiskt förhållningssätt. 

Inom  förskolor Innerstaden arbetar vi aktivt med att utveckla barnens kreativitet och fånga deras intressen här och nu. Genom ett projektbaserat arbetssätt utvecklar vi varje barns inneboende lust till lärande. Med hjälp av material från Före Bornholmsmodellen lägger vi grunden för barnens språk-, läs- och skrivutveckling. I utbildningen används material från barnkonventionen och kompisböckerna, med tillhörande dockor Kanin och Igelkott för att lyfta olika dilemman. Vi organiserar utbildningen så att barnen möts, leker och lär tillsammans, samt prövar och utvecklar sina intressen med samma möjligheter och på lika villkor.

Utveckling och lärande

Förskolans personal ansvarar för att bedriva ett kvalitetsarbete som skapar förutsättningar för varje barn att utvecklas så långt som möjligt. I arbetet mot utvecklingsmålen lyfter vi in alla delar utifrån vad som står i förskolans läroplan Lpfö 18. Personalen utgår från barnens förutsättningar, behov och intressen i planeringen och genomförandet av utbildningen samt arbetar medvetet och aktivt tillsammans för att skapa en trygg, glädjefylld och lärorik vistelse för barnen.

Studiedagar på Kungsgatan 15

Förskolan har två utbildningsdagar per termin för personalen. Under dessa dagar kommer förskolan att hålla stängt.

Om ditt barn är i behov av barnomsorg dessa dagar ska detta meddelas till personal eller ansvarig chef senast 14 dagar innan. 

Våren 2025

  • Tisdag 28 januari, 2025
  • Torsdag 22 maj, 2025

Föräldraforum på förskolan

Utvecklingssamtal

Under vårterminen erbjuder vi enskilda utvecklingssamtal. På samtalet informerar vi om barnets utveckling och lärande utifrån vår läroplan, Lpfö18, samt om hur förskolan arbetar för att stimulera barnet i sin fortsatta utveckling.

Föräldrasamverkan

Inom Innerstadens förskolor finns ett föräldraforum där rektor, biträdande rektorer, föräldrarepresentanter från alla förskolor samt våra förste förskollärare deltar. Föräldraforumet har tre träffar per läsår, kallelse skickas ut till föräldrarepresentanterna. Rutiner finns för hur dessa samlar in synpunkter från övriga föräldragruppen inför föräldraforumet. 

Förskolan bjuder in vårdnadshavare till olika aktiviteter under året. Under höstterminen blir alla vårdnadshavare inbjudna till ett föräldramöte och under vårterminen brukar en trivselaktivitet hållas. Vårdnadshavare inbjuds till delaktighet i vårt systematiska kvalitetsarbete genom Infomentor samt den dagliga kontakten med personalen på förskolan. Det finns alltid möjlighet att ställa frågor och lämna synpunkter till såväl personal som rektorer. Genom att delta i kommunens årliga attitydsundersökning hjälper ni oss att identifiera våra utvecklingsområden samt låter oss veta vad vi gör bra så att vi kan fortsätta med det.   

Introduktion

Grunden för ett gott samarbete läggs vid introduktionen. I Innerstadens förskolor tillämpar vi föräldraaktiv introduktion. Introduktionsperioden är satt till två veckor, naturligtvis med justeringar för det individuella barnets behov. Båda veckorna är ni och ert barn välkomna att delta i utbildningen heltid mellan kl. 09.00 och kl. 14.00, även detta sker med justeringar för det individuella barnets behov. De fem första dagarna finns du med ditt barn i alla situationer, de resterande dagarna av introduktionen finns ni på plats och påbörjar lämning utifrån barnets behov.

Senast uppdaterad den 8 november 2024