Arenaskolans systematiska kvalitetsarbete läsår 20/21
Arenaskolan kommer i maj 2021 att nå en högre måluppfyllelse genom att:
God arbetsmiljö - samverkan, återhämtning, säkerhet och hälsa
Samverkan: Det gör vi genom att tillsammans hitta former i vardagen för enkel kommunikation och samverkan mellan olika yrkeskategorier på skolan, exempelvis resurs-lärare, extralärare-lärare, lärare-lärare, elevcoacher-lärare och elevmentorer-lärare.
Återhämtning: Återhämtning är individuellt. Du definierar vad återhämtning är just för dig och ser över så att det finns möjlighet till det utifrån gällande schema.
Säkerhet och hälsa: Det gör vi genom att aktualisera vår kris-och handlingsplan för hot och våld. Vi bjuder in säkerhetsavdelningen under en studiedag/arbetsplatsträff för att arbeta med olika fall och situationer.
Likvärdig undervisning och bedömning samt en rättssäker betygssättning utifrån de nya kursplanerna
Det gör vi genom att vi tillsammans i ämnesgrupperna skapar gemensamma pedagogiska planeringar i ämnet utifrån de nya kursplanerna samt när och vad vi gör i de olika årskurserna. Varje lärare utvecklar sin undervisning genom att låta eleverna vara delaktiga i enkla utvärderingar av sitt lärande. Vi ger eleverna skriftliga återkopplingar i lärportalen Unikum. Återkopplingen visar var eleven befinner sig i förmågorna och vad elevens nästa steg är.
Ledarskapet både i och utanför klassrummet
Det gör vi genom att vi tillsammans skapar samsyn i våra ordningsregler både i och utanför klassrummet. Vi reagerar och agerar när någon bryter mot reglerna. Vi fortsätter att göra generella och individuella anpassningar i klassrummet, med fokus på tydlighet i undervisningen då det är en del av ledarskapet i klassrummet och en viktig del i att skapa studiero.
Digitalisering i skolan
Det gör vi genom att implementera lärportalen Unikum och fortsätta använda Classroom i alla ämnen för att kunna ge eleverna förutsättningar att öka sitt lärande. Vi kommer också att dokumentera inför utvecklingssamtalen i Unikum.
Skolbiblioteket i undervisningen
Det gör vi genom att arbeta med skolbibliotekets mål ”Läsfrämjande arbete samt medie- och informationskunnighet” utifrån de två aktivitetsplanerna.
Främja elevernas närvaro
Det gör vi genom att vi tillsammans arbetar enligt vår rutin och att planeringstiden med mentorskollega används till att följa upp elevernas frånvaro. Vi arbetar också med grupprocesser i klassen/grupper, för att eleven ska trivas och vilja gå till skolan.