Hoppa till huvudinnehåll

Arenainformation

Här finns viktig information som du som elev och vårdnadshavare kommer att ha nytta av.

Arenaskolans övergripande mål är Maximalt lärande, likvärdighet, lust och engagemang. De målen når vi bl.a. genom att arbeta fokuserat med att alla elever ska känna trygghet och studiero i skolan vilket är en förutsättning för elevens lärande. Idrott och lärande går hand i hand, där fysisk aktivitet skapar goda förutsättningar för att du som elev ska lyckas ännu bättre med dina studier i skolan.

Att vara elev på Arenaskolan innebär att du har både rättigheter och skyldigheter. Elevråd och all personal har tillsammans arbetat fram Arenaskolans ordningsregler.

Vi hoppas att du som elev kommer att trivas hos oss på Arenaskolan. Vi ser också fram emot ett bra samarbete med er vårdnadshavare.

Välkommen till Arenaskolan!

Cecilia Persson, Jenny Seger, Karin Thelander med all personal

Allergier

Vi har både elever och personal med olika allergier. Därför visar vi hänsyn och undviker nötter, mandel och starka dofter som ex. parfym. 

Besök

Skolans lokaler är endast avsedda för elever och skolans personal. Vill du besöka skolan anmäler du ditt besök till mentor eller på expeditionen.

Betyg

Betyg ges i slutet av varje termin, ett s.k. terminsbetyg. I slutet av åk 9 får eleven ett slutbetyg. Betygen går att se i IST från och med skolavslutningen och de skickas även hem per post efter skolavslutningen. Om eleven riskerar att inte nå godkänt betyg kommuniceras det till elev och vårdnadshavare löpande under terminen via Unikum som är en lärportal. Vill du läsa mer om hur betyg sätts så finns informationsfilm på Skolverkets hemsida.   

Bibliotek

Vi har ett fokusbibliotek. Det innebär att vi har bibliotekarie på heltid som arbetar med läsfrämjande arbete och medie- och informationskompetens.

Brand/utrymning

Alla som vistas i skolans lokaler skall känna till vad som gäller vid brand och känna till utrymningsvägar. Mentor går igenom med sina elever vilka rutiner vi har på skolan. Vi tränar regelbundet in- och utrymning.   

Busskort

Vårdnadshavare ansöker om skolskjuts via den digitala tjänsten Ombord med hjälp av BankID. Kommunen har bestämmelser kring vilket avstånd man måste ha mellan hem och skola för att ha rätt till busskort. Se Linköpings kommuns hemsida för mer information. Om en elev förlorat eller skadat sitt busskort går eleven till expeditionen. Det kostar 200 kr att få ett nytt busskort.

Chromebooks

Arenaskolan har klassuppsättningar av vagnar med Chromebooks. För användning av Chromebooks finns särskilda regler och undervisande lärare avgör när de ska användas. 

Elevcoacher

Elevcoacherna har som särskilt uppdrag att arbeta med trygghet och trivsel på skolan. De anordnar bl.a. rastverksamhet och finns ute bland eleverna i korridorer och klassrum. Elevcoacherna har en aktiv del i skolans värdegrundsarbete och arbetar även med att ansvara för kränkningsärenden. Arbetet med kränkningsärenden följer skolans rutin. Elevcoach som ansvarar för ett kränkningsärende återkopplar till berörda och följer upp ärendet tills det är avslutat, d.v.s. när eleven inte längre upplever sig kränkt. Alla anmälda kränkningar dokumenteras på avsedd blankett, samt anmäls till kommunens huvudman. 

Elevhälsoteam, EHT

Elevhälsoteam innefattar rektor, biträdande rektor, specialpedagog, speciallärare, kurator, psykolog, skolsköterska samt högstadielänken. På skolans hemsida finns telefonnummer och mejladresser.  

Elevråd

Elevrådet har en styrelse som planerar och leder arbetet tillsammans med personal på skolan. Det är elever från åk 8 och 9 som sitter i elevrådsstyrelsen. I elevrådet finns två valda representanter från varje klass. Elevrådet har till uppgift att tillvarata elevernas intressen. Till klassråd och elevrådet kan eleverna vända sig med frågor och synpunkter angående skolverksamheten.  

Elevskåp, ett klädskåp och ett bokskåp  

Eleven kommer att ha tillgång till två elevskåp. Vid entrén kommer eleven ha ett skåp där ytterkläder, skor och väskor förvaras. Eleven kommer också ha ett mindre skåp där skolmaterial förvaras. Till varje skåp finns ett kodlås. Om eleven har glömt sin kod eller har problem med sitt elevskåp kontaktas vaktmästaren och/eller elevcoach. Eleven är noga med att inte lämna ut koden till någon.

Skåpen är skolans egendom och utlånas till eleven för förvaring av läromedel och annat skolrelaterat material. Värdesaker bör ej förvaras i skåpet. Eventuell förvaring av värdesaker sker på egen risk. Föremål förbjudna enligt lag, eller av ordningsskäl otillåtna föremål får ej förvaras i skåpet. Klotter, klistermärken eller skadegörelse på och i eget eller andras skåp följs alltid av kontakt med hemmet. Rätten att disponera skåp kan dras in och skada skall alltid ersättas. Rektor kan besluta om att visitera elevskåp. I första hand ges eleven möjlighet att själv öppna skåpet i närvaro av två företrädare för skolan. Om detta inte är möjligt har skolan rätt att öppna skåpet. Vårdnadshavare informeras om åtgärden. Byte av skåp mellan elever är inte tillåtet.   

Försäkring

Samtliga elever i Linköpings kommun är försäkrade. För mer information om vad försäkringen innefattar hänvisas till Linköpings kommuns hemsida.

Föräldramöten

Vi kallar till ett föräldramöte under höstterminen varje läsår.

Hiss

Hissarna är avsedda för personal och materialtransporter. Givetvis beviljas elev med rörelsehinder tillstånd att använda hiss. Vårdnadshavare tar kontakt med skolsköterskan som gör en bedömning och utfärdar ett intyg efter behov. Tag till hissen kvitteras sedan ut hos vaktmästaren.  

Information

Löpande information till elever ges via skolans Intern-TV, på klassens mentorstid, Classroom och i Unikum. Annan viktig information finns på skolans webbplats och mejlas också hem till vårdnadshavare via Unikum.

Inställda lektioner

Om en lektioner måste ställas in pga sjukdom meddelas detta via Classroom. Om lärare uteblir från lektion ska en representant från klassen/gruppen gå till expeditionen 10 min efter lektionens början för att få besked.  

IST Medgivande/Administration  

I Linköpings kommunen har vi gått över från pappersblanketter till digitala blanketter och e-tjänster. Digitala blanketter för vårdnadshavare och elever finns i e-tjänsten Digitala blanketter - IST Medgivande och IST Administration. Vårdnadshavare går in på svara.ist.se och loggar in med hjälp av bank-id. Här registrerar och uppdaterar vårdnadshavare sina kontaktuppgifter. När vårdnadshavare uppdaterar sina kontaktuppgifter i IST Administration så uppdateras också kontaktuppgifterna automatiskt i våra andra system, som Skola24 och Unikum. 

Vårdnadshavare bör även göra sitt medgivande för skolans blanketter:
Ordningsregler, Info frånvaroavisering och Samtycke av publicering av bild och/eller film. Om det finns två vårdnadshavare är det viktigt att båda gör sitt medgivande/godkännande. Det räcker att göra detta en gång, sen följer informationen barnet tills det slutar den kommunala skolan. För att ändra på redan anmälda uppgifter behöver vårdnadshavare gå in på samma länk och göra sina ändringar där. Båda vårdnadshavarna behöver godkänna ändringen. Läs här för mer information:  

Kontakt

På sidan Personal och ledning i menyn finns telefonnummer och mejladresser till all personal.

Ledighet

Vårdnadshavare ansöker om ledighet i Skola24. Ledighet ska sökas senast två veckor i förväg. Vid planerad ledighet har eleven ansvar för att fråga sina lärare om vad eleven ska arbeta med när eleven är ledig. I Classroom finns också planering och uppgifter i ämnet. Tänk på att vissa moment t.ex. laborationer och gruppdiskussioner inte går att ta igen i efterhand. Ledighet för del av dag (t.ex. tandläkarbesök) hanteras av mentor och meddelas i god tid. Ledighet beviljas inte under nationella prov. Datum för nationella prov finns på skolans hemsida.

Läroböcker

Läroböcker lånar eleven av skolan. Eleven kvitterar ut sina läroböcker av de ämneslärare eleven har. Böckerna ska lämnas tillbaka i gott skick efter avslutat arbetsområde, vid terminen eller läsårets slut. Om eleven haft sönder eller tappat bort sin lärobok kan eleven bli ersättningsskyldig. Eleven meddelar läraren i det aktuella ämnet. 

Läsårstider

På skolans hemsida finns information om läsårstider, lovdagar, studiedagar och datum för nationella prov.

Mentor

Eleven tilldelas en mentor som eleven i första hand ska vända sig till om eleven dbehöver hjälp med något. Mentorns huvuduppgifter är bl.a. att:

  • följa upp elevens studieresultat,
  • genomföra utvecklingssamtal,
  • på mentorstid en gång per vecka träffa eleverna för att t.ex. följa upp frånvaro, påminna/informera om läxor, prov eller andra aktiviteter,
  • ansvara för skolans kontakt med hemmet.

Mobiltelefoner

Alla våra klassrum är mobilfria. Det betyder att eleven lämnar sin mobiltelefon i sitt skåp innan lektionen eller i det ”mobilhotell” som finns i varje klassrum. I matsalen använder vi inte mobiltelefonen.

Modersmålsundervisning

Vi på Arenaskolan är positiva till elevers vilja att bibehålla och utveckla sitt modersmål och ser även att det är en bra förutsättning för att lära sig svenska och andra ämnen i skolan. För elev som har ett annat modersmål än svenska, eller har förälder/föräldrar som har annat modersmål än svenska, finns därför möjlighet att få modersmålsundervisning. Ansökan görs på vårdnadshavares initiativ genom att fylla i blanketten ”Ansökan modersmål” som sedan lämnas till rektor. Blanketten finns på kommunens hemsida.

Närvaro

Det är obligatorisk närvaro vid lektioner och andra aktiviteter som skolan ordnar. Vid ogiltig frånvaro skickas ett mejl till vårdnadshavare. Ogiltig frånvaro finns med på terminsbetyget. Enligt skolans rutin kontaktas vårdnadshavare via mejl/telefonsamtal om frånvaron under en månad överstiger 15 % anmäld frånvaro eller 5 % ogiltig frånvaro. Vid återkommande frånvaro kan kartläggning av frånvarons orsaker bli aktuell. Kartläggningen genomförs av elevhälsan tillsammans med mentor, elev och vårdnadshavare och syftar till att hitta stöd och insatser som kan öka skolnärvaron. 

Prao

Under högstadiet ska alla elever ut på prao i åk 8 .

Rutin för orosanmälan

I socialtjänstlagen (14 kap. 1 c § SoL) står det att alla som får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa har skyldighet att anmäla det vidare till socialtjänsten.  

Rutin för polisanmälan

Kommunen har en rutin för polisanmälan. I första hand är det målsägande som gör polisanmälan. Om skolan beslutar att göra en polisanmälan så informeras elevens vårdnadshavare. Skolan har samverkan med s.k. “närpolis” och brottsförebyggande gruppen inom kommunen. För minderårig hamnar ärendet oftast hos socialtjänsten. Som en del i skolans trygghetsarbete installerades övervakningskameror vårterminen 2018. Skolan följer Datainspektionens riktlinjer.

Rökning, vejp, snusning, alkohol, narkotika  

Det är ej tillåtet på skolans område enligt lag. Skolan, i samverkan med polis genomför regelbundna hundsök på skolan.  

Schema

Elevens schema justeras löpande över läsåret.Vissa ämnen läser eleven till exempel bara under höstterminen respektive vårterminen. Om vårdnadshavare har frågor kring schemat så kan man höra av sig till elevernas mentorer. 

Sjukanmälan

Vårdnadshavare sjukanmäler via Skola24. Mer information finns på kommunens webbplats. 

Skadegörelse av skolans lokaler och/eller egendom

Vid skadegörelse av skolans lokaler och/eller egendom (ex läromedel, Chromebook) fakturerar skolan direkt till vårdnadshavare. 

Skolcafé

Det finns ett skolcafé på entréplan och det är till för både elever och personal. Skolcaféet är en del i skolans värdegrundsarbete och det är alltid bemannat när det är öppet. I caféet finns det sittplatser och där kan eleverna handla enklare mellanmål, ta en paus, träffa kompisar, spela spel mm.

Skolkurator

Vi jobbar för att skolan ska vara en plats där alla elever kan må bra och känna sig trygga. Till kuratorerna kan eleven gå om eleven vill prata med någon vuxen om det som händer i livet, till exempel om det är jobbigt i skolan. Kuratorerna träffar också hela klasser och arbetar med skolans värdegrund. De har tystnadsplikt och anmälningsplikt. Det innebär att de inte för vidare det eleven berättar, om det inte är saker som eleven far illa av. 

Skolpsykolog

Psykologen i skolan arbetar för att främja elevernas kunskapsutveckling mot målen i skolan, samt verka för goda relationer och hälsa i skolan. Psykologen samverkar med pedagogerna, rektorerna och övrig elevhälsopersonal på skolan för att eleverna ska må bra och få det stöd de behöver. Psykologen kan även  träffa elever som har skolrelaterad ohälsa för kartläggande eller stödjande samtal. Om problematiken istället rör hemsituationen eller finns både i skolan och på fritiden hänvisas eleven och familjen till första linjens psykiatri (Råd, stöd och hälsa) eller barn- och ungdomspsykiatrin.  

När en elev har svårigheter att nå målen i skolan kan en skolpsykologisk utredning genomföras i samråd med rektor och vårdnadshavare för att få mer kunskap om elevens fungerande, styrkor och svårigheter. Frågeställningar som rör neuropsykiatrisk problematik (ex. ADHD, Autism, Tourettes syndrom) utreds inom psykiatrin. Psykologen har journalföringsplikt och behöver föräldrarnas samtycke för att få träffa eleven för samtal.  

Skolsköterska

Skolsköterskan arbetar främst förebyggande och hälsofrämjande genom hälsosamtal, hälsoundersökningar och vaccinationer. Elever kan få hjälp med enklare sjukvårdsinsatser. På skolan finns tillgång till skolläkare fyra ggr/termin. Om en elev har till exempel diabetes, allvarlig allergi med adrenalinpenna, epilepsi eller annan allvarlig sjukdom och behöver hjälp i skolan ska det finnas en egenvårdsplan från behandlande läkare. Skolsköterskan kan vara behjälplig i dessa frågor och blanketter skall lämnas in till rektor. 

Skofri skola

Vi är en skofri skola vilket betyder att eleven tar av sig sina ytterskor i kapprummet. Eleven förvarar sina ytterskor i sitt skåp på entréplan. Eleven kan ta med sig ett par innetofflor till skolan. Om vårdnadshavare är här på besök finns skoskydd att använda.

Studie- och yrkesvägledare (SYV)

Skolan strävar efter att varje elev ska inhämta tillräckliga kunskaper och erfarenheter för att kunna göra väl underbyggda val av fortsatt utbildning och yrkesinriktning. SYV har olika uppdrag i de olika årskurserna som bl.a.

  • Vägledning gymnasievalet
  • Prao

Specialkost

Är eleven i behov av specialkost, fyll i blanketten "Ansökan om specialkost och anpassade måltider inom förskola och skola” som finns på kommunens webbplats. Vid behov eller kontakta vår skolsköterska.

Trafiksäkerhet

Om vårdnadshavare skjutsar sitt barn med bil till skolan ber vi er att släppa av och hämta på grusplanen eller vändhållplatsen som finns om man kör runt skolan. När eleven kommer med buss till skolan finns en gångtunnel att använda. Cykling, köra elsparkcykel, eller andra fordon är inte tillåtet på skolgården.

Unikum

Unikum är en lärplattform där du som elev och vårdnadshavare får information från skolan, om dina studier och din kunskapsutveckling.

Uppehållsrum och studietorg

På plan 3 finns både ett uppehållsrum och ett studietorg. På dessa ställen är det ofta någon rastaktivitet och flera elevcoacher. Här kan eleverna ta rast, träffa kompisar, spela tv-spel, schack mm. 

Vaktmästare

Finns på entréplan. Vaktmästaren går du till om du har frågor eller funderingar om något av ditt/dina skåp, om något gått sönder eller annan skadegörelse.

Vistelse i skolans lokaler efter skoltid

Eleverna ombeds lämna skolan direkt efter sista lektionen, med undantag för elever som väljer att gå på bemannad läxhjälp samt för elever som väntar på skolskjuts. Skolan har tyvärr inget utrymme för extra bemanning för fritidsgård/fritidsaktiviteter och skolan har heller inga möjligheter att bekosta extra städtider som det har blivit på grund av att elever stannat kvar till exempel för att byta om inför träning.

Övervakningskameror

Som en del i skolans trygghetsarbete installerades övervakningskameror inomhus vårterminen 2018. Skolan följer Datainspektionens riktlinjer.

Senast uppdaterad den 17 december 2024