Handlingsplaner
Här kan du ta del av vår IT-policy, hur vi jobbar mot kränkande behandling i vår skola samt våra ordningsregler.
Kränkningar och likabehandling
Varje barn och elev har rätt att utvecklas och lära i en trygg miljö som är fri från diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. Skollagen och diskrimineringslagen ger skolhuvudmännen ett tydligt ansvar för att förebygga och åtgärda diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. Om någon ur personalen får reda på att ett barn eller en elev känner sig utsatt för trakasserier eller kränkande behandling så ska förskolan eller skolan omedelbart utreda vad som hänt och vidta åtgärder för att förhindra fortsatta kränkningar.
Kontakta förskolan eller skolan
Om du som vårdnadshavare känner dig orolig för ditt barns trygghet så ska du omgående vända dig till personalen på ditt barns förskola eller till ditt barns lärare. Som vårdnadshavare ska du kontakta även rektor om du inte upplever att kränkningarna mot ditt barn upphör efter att du varit i kontakt med personal på förskolan eller skolan.
Arbete mot diskriminering och kränkande behandling
Varje förskola och skola måste enligt lag arbeta förebyggande och främjande för att motverka alla former av diskriminering och kränkande behandling. De måste också ha en årlig plan där det bland annat framgår vilka riktlinjer och rutiner som finns på förskolan eller skolan, det vill säga hur alla i verksamheten ska agera när man får kännedom om att barn känner sig utsatt.
Plan mot diskriminering, trakasserier och kränkande behandling
Linköpings kommun har beslutat att alla förskolor och grundskolor ska ha sin aktuella Plan mot diskriminering, trakasserier och kränkande behandling tillgänglig för vårdnadshavare på digital plattform. För förskolan gäller InfoMentor. För grundskolan gäller Unikum.
Vad är kränkande diskriminering, trakasserier och kränkande behandling?
Diskriminering
Diskriminering är när barnet eller eleven blir orättvist behandlad och det har koppling till diskrimineringsgrunderna:
- kön
- könsöverskridande identitet eller uttryck
- sexuell läggning
- etnisk tillhörighet
- religion eller annan trosuppfattning
- funktionsnedsättning
- ålder
Trakasserier
Trakasserier är när barnet eller eleven blir illa behandlad av någon annan (barn, elev eller vuxen) på förskolan, skolan eller fritidshemmet, och som har samband med någon av diskrimineringsgrunderna.
Kränkande behandling
Kränkande behandling är när barnet eller eleven blir illa behandlad av någon annan (barn, elev eller vuxen) på förskolan, skolan eller fritidshemmet, men som inte har samband med någon diskrimineringsgrund.
Det kan till exempel handla om nedsättande ord, ryktesspridning, förlöjligande eller slag och sparkar. Även utfrysning, hot, elaka kommentarer i sociala medier, via mail eller sms är exempel på kränkande behandling. Kränkningar kan äga rum vid enstaka tillfällen eller vara systematiska och återkommande. Om kränkningarna upprepas brukar det kallas mobbning.
Ordningsregler på Ekholmsskolan
Ekholmsskolans ordningsregler
- Jag lyssnar och rättar mig efter personalens instruktioner.
- Jag hjälper och tar hjälp av andra.
- Jag är rädd om mig själv och andra .
- Jag är rädd om mina, andras och våra gemensamma saker.
- Jag använder ett vårdat språk och pratar i vänlig samtalston.
Förväntningar på personalen som jobbar på skolan
Lärande, trygghet, likvärdighet
Som personal på Ekholmsskolan arbetar vi tillsammans för att varje elev, varje dag, ska ha med sig goda minnen och bättre kunskapsmässiga förutsättningar att göra goda val livet. All undervisning utgår från att alla vill lära sig nya saker, bli positivt uppmärksammade, känna stolthet över sin prestation och där olikheter ses som en tillgång.
Förväntningar på dig som elev
Lärande
- Visa intresse och nyfikenhet att lära dig nya saker varje dag och i ett livslångt perspektiv.
- Jag passar tider, är på rätt plats med rätt material och med rätt inställning.
Trygghet
- Var nöjd över att du gör ditt bästa för dig själv och i samarbete med andra. Gör dina medmänniskor till sina bästa jag.
Likvärdighet
- Utgå från att olika är normen. Respektera alla människors lika värde och möjlighet att utveckla sin egen personlighet.