Hoppa till huvudinnehåll

Handlingsplaner

Här hittar du Hjulsbroskolans ordningsregler samt information om hur vi arbetar mot kränkande behandling på vår skola.

Ordningsregler

Vi behöver ordning och arbetsro i skolan för att trivas och få goda resultat. Därför är det viktigt att alla följer nedanstående regler:

  • Jag passar de tider som gäller under skoldagen.
  • Jag följer de ”gula skyltarna”.
  • Jag använder ett vårdat och vänligt språk.
  • På rasterna är jag ute.
  • Jag kastar inte snöboll.
  • När jag spelar boll följer jag anvisningar på markerade väggar.
  • Jag använder leksakerna i uteförrådet och i utelådorna till det som de är till för, och lämnar tillbaka när jag lekt färdigt.
  • När jag åker skateboard, inlines eller kickboard på löparbanan använder jag hjälm. Skateboard, inlines och kickboard förvaras vid cykelställ.
  • Jag har min mobil på ljudlös och i skolväskan tills jag lämnat skolans område i slutet av skoldagen. Jag får använda den om särskild överenskommelse gjorts mellan hem och skola/fritids. Jag använder kamera eller filmfunktion endast om lärare gett tillåtelse.
  • Jag använder hjälm på all is.

Vid upprepade regelbrott kontaktas vårdnadshavare.

Övrigt:

  • Meddela någon personal om du råkar förstöra något eller upptäcker något som blivit skadat. Om du är ovarsam och något går sönder kan du bli ersättningsskyldig. Skolan tar i aktuella fall kontakt med vårdnadshavare.
  • Skolan ersätter inte stulna saker. Undvik att ta med dig värdesaker och pengar till skolan.

Kränkningar och likabehandling

Varje barn och elev har rätt att utvecklas och lära i en trygg miljö som är fri från diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. Skollagen och diskrimineringslagen ger skolhuvudmännen ett tydligt ansvar för att förebygga och åtgärda diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. Om någon ur personalen får reda på att ett barn eller en elev känner sig utsatt för trakasserier eller kränkande behandling så ska förskolan eller skolan omedelbart utreda vad som hänt och vidta åtgärder för att förhindra fortsatta kränkningar.

Kontakta förskolan eller skolan

Om du som vårdnadshavare känner dig orolig för ditt barns trygghet så ska du omgående vända dig till personalen på ditt barns förskola eller till ditt barns lärare. Som vårdnadshavare ska du kontakta även rektor om du inte upplever att kränkningarna mot ditt barn upphör efter att du varit i kontakt med personal på förskolan eller skolan.

Arbete mot diskriminering och kränkande behandling

Varje förskola och skola måste enligt lag arbeta förebyggande och främjande för att motverka alla former av diskriminering och kränkande behandling. De måste också ha en årlig plan där det bland annat framgår vilka riktlinjer och rutiner som finns på förskolan eller skolan, det vill säga hur alla i verksamheten ska agera när man får kännedom om att barn känner sig utsatt.

Plan mot diskriminering, trakasserier och kränkande behandling

Linköpings kommun har beslutat att alla förskolor och grundskolor ska ha sin aktuella Plan mot diskriminering, trakasserier och kränkande behandling tillgänglig för vårdnadshavare på digital plattform. För förskolan gäller InfoMentor. För grundskolan gäller Unikum.  

Vad är kränkande diskriminering, trakasserier och kränkande behandling?

Diskriminering

Diskriminering är när barnet eller eleven blir orättvist behandlad och det har koppling till diskrimineringsgrunderna:

  • kön
  • könsöverskridande identitet eller uttryck
  • sexuell läggning
  • etnisk tillhörighet
  • religion eller annan trosuppfattning
  • funktionsnedsättning
  • ålder

Trakasserier

Trakasserier är när barnet eller eleven blir illa behandlad av någon annan (barn, elev eller vuxen) på förskolan, skolan eller fritidshemmet, och som har samband med någon av diskrimineringsgrunderna.

Kränkande behandling

Kränkande behandling är när barnet eller eleven blir illa behandlad av någon annan (barn, elev eller vuxen) på förskolan, skolan eller fritidshemmet, men som inte har samband med någon diskrimineringsgrund.

Det kan till exempel handla om nedsättande ord, ryktesspridning, förlöjligande eller slag och sparkar. Även utfrysning, hot, elaka kommentarer i sociala medier, via mail eller sms är exempel på kränkande behandling. Kränkningar kan äga rum vid enstaka tillfällen eller vara systematiska och återkommande. Om kränkningarna upprepas brukar det kallas mobbning. 

Senast uppdaterad den 14 december 2022