Hoppa till huvudinnehåll

Handlingsplaner

Kränkningar och likabehandling

Varje barn och elev har rätt att utvecklas och lära i en trygg miljö som är fri från diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. Skollagen och diskrimineringslagen ger skolhuvudmännen ett tydligt ansvar för att förebygga och åtgärda diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. Om någon ur personalen får reda på att ett barn eller en elev känner sig utsatt för trakasserier eller kränkande behandling så ska förskolan eller skolan omedelbart utreda vad som hänt och vidta åtgärder för att förhindra fortsatta kränkningar.

Kontakta förskolan eller skolan

Om du som vårdnadshavare känner dig orolig för ditt barns trygghet så ska du omgående vända dig till personalen på ditt barns förskola eller till ditt barns lärare. Som vårdnadshavare ska du kontakta även rektor om du inte upplever att kränkningarna mot ditt barn upphör efter att du varit i kontakt med personal på förskolan eller skolan.

Arbete mot diskriminering och kränkande behandling

Varje förskola och skola måste enligt lag arbeta förebyggande och främjande för att motverka alla former av diskriminering och kränkande behandling. De måste också ha en årlig plan där det bland annat framgår vilka riktlinjer och rutiner som finns på förskolan eller skolan, det vill säga hur alla i verksamheten ska agera när man får kännedom om att barn känner sig utsatt.

Plan mot diskriminering, trakasserier och kränkande behandling

Linköpings kommun har beslutat att alla förskolor och grundskolor ska ha sin aktuella Plan mot diskriminering, trakasserier och kränkande behandling tillgänglig för vårdnadshavare på digital plattform. För förskolan gäller InfoMentor. För grundskolan gäller Unikum.  

Vad är kränkande diskriminering, trakasserier och kränkande behandling?

Diskriminering

Diskriminering är när barnet eller eleven blir orättvist behandlad och det har koppling till diskrimineringsgrunderna:

  • kön
  • könsöverskridande identitet eller uttryck
  • sexuell läggning
  • etnisk tillhörighet
  • religion eller annan trosuppfattning
  • funktionsnedsättning
  • ålder

Trakasserier

Trakasserier är när barnet eller eleven blir illa behandlad av någon annan (barn, elev eller vuxen) på förskolan, skolan eller fritidshemmet, och som har samband med någon av diskrimineringsgrunderna.

Kränkande behandling

Kränkande behandling är när barnet eller eleven blir illa behandlad av någon annan (barn, elev eller vuxen) på förskolan, skolan eller fritidshemmet, men som inte har samband med någon diskrimineringsgrund.

Det kan till exempel handla om nedsättande ord, ryktesspridning, förlöjligande eller slag och sparkar. Även utfrysning, hot, elaka kommentarer i sociala medier, via mail eller sms är exempel på kränkande behandling. Kränkningar kan äga rum vid enstaka tillfällen eller vara systematiska och återkommande. Om kränkningarna upprepas brukar det kallas mobbning. 

Ordningsregler 23/24

Tillsammans skapar vi Slestadsskolan

Personal och elever på Slestadsskolan ska sträva efter att i alla lägen agera modigt, mänskligt och mångfasetterat. Tillsammans ska vi stå för trygghet och trivsel där alla ges möjlighet att utvecklas maximalt i ett lustfyllt lärande. För att lyckas med detta har vi följande regler att förhålla oss till:

På Slestadsskolan:

  1. Lyssnar vi på varandra.
  2. Respekterar vi alla på skolan, både vuxna och barn.
  3. Är vi trevliga mot varandra, använder ett vårdat språk och ser till att ingen behöver gå ensam.
  4. Kommer vi i tid.
  5. Ser vi till att det alltid är arbetsro.
  6. Är vi rädda om varandra, skolans och kompisars saker.

Om vi bryter mot dessa så händer följande:

  1. Samtal med lärare eller annan vuxen och chans att rätta till det som blivit fel.
  2. Lärare eller annan vuxen kontaktar föräldrar.
  3. Samtal med lärare eller annan vuxen, föräldrar och rektor.

Med vänliga hälsningar

Rektor, personal och elever på Slestadsskolan

 

Senast uppdaterad den 15 mars 2023