NA - Forskningsprofil
Naturvetenskaplig metod och forskningsprofil - en unik möjlighet till en fördjupning inom dessa områden samt en tätare och intimare kontakt med Linköpings universitet, LiU.
Alla elever som läser det Naturvetenskapliga programmet på Katedralskolan arbetar enligt naturvetenskaplig metod och får ta del av hur forskning inom de naturvetenskapliga ämnena bedrivs. Du som väljer att gå vår profil Naturvetenskaplig metod och forskning kommer få en unik möjlighet till en fördjupning inom dessa områden samt en tätare och intimare kontakt med Linköpings universitet, LiU.
Utbildningens syfte
Profilen ”Naturvetenskaplig metod och forskning” syftar till att eleverna ska utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt samt få en inblick i vad forskning innebär. Målet är att väcka elevernas nyfikenhet för naturvetenskap och forskning samt stimulera entreprenörandan i form av kreativitet, uthållighet och samarbetsförmåga. Eleverna uppmuntras att ta initiativ och omsätta sina idéer till praktisk handling. Detta uppnås genom att eleverna får jobba i olika projekt och teman, samt genom nära samarbete med universitetet.
Under gymnasiearbetet kommer eleverna bl.a. ges möjlighet att få medbedömare på universitetet. Ett flertal lärare på programmet är dessutom forskarutbildade eller under pågående forskarutbildning. Genom utbildningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla analytisk förmåga och kritiskt tänkande.
Behovet av ett tvärvetenskapligt förhållningssätt för att analysera och finna lösningar på olika typer av samhällsfrågor och för att nå en hållbar utveckling, kommer att belysas genom de arbetsformer och arbetssätt som kommer att råda. Eleverna får tidigt lära sig att se samband mellan såväl de olika naturvetenskapliga disciplinerna som mellan naturvetenskap, samhällsvetenskap och humaniora.
Naturvetenskapens framväxt och utveckling ur idéhistoriskt perspektiv, paradigmskiften och skapande och användande av begrepp och modeller kommer att vara centrala inslag under utbildningen och ge ökad förståelse för kopplingen mellan samhällsutveckling och forskning samt betydelsen av grundforskning. Syftet är också att utveckla elevernas kommunikativa förmåga. Detta kommer att vara en viktig del under alla tre gymnasieår och målsättningen är att eleverna ska lära sig anpassa språk efter målgrupp.
Eleverna kommer tidigt att få lära sig hur man skriver såväl samhällsvetenskapliga som
naturvetenskapliga rapporter, men också hur man presenterar forskningsresultat på ett mer
populärvetenskapligt sätt, såväl i tal som skrift.
Vår målsättning
Våra elever ska få förståelse för att forskning, inte minst grundforskning, är en betydelsefull
hörnsten för vår utveckling mot ett hållbart samhälle samt att forskning som företeelse inte är
skrämmande eller ouppnåeligt och kräver särskild begåvning, utan att det framförallt handlar om
nyfikenhet och hårt arbete. Förhoppningsvis kommer elever som gått denna profil få ett ökat intresse för naturvetenskap och inse att man som elev kan ha som målsättning att arbeta med grundforskning inom exempelvis biologi, kemi eller fysik.