Hoppa till huvudinnehåll

Utbildning för dig som saknar gymnasiebehörighet

Du kan söka till gymnasiet från och med det år du går klart årskurs 9 i grundskolan och senast vårterminen det år du fyller 20 år. För att vara behörig till gymnasiet behöver du minst betyget E i ett visst antal ämnen, och kraven ser olika ut för olika program.

För dig som saknar behörighet

Saknar du behörighet till gymnasiet kan du ansöka om att gå ett introduktionsprogram. Genom att gå ett introduktionsprogram kan du bli behörig till ett nationellt program och därmed gå vidare till annan utbildning eller förberedas för arbetsmarknaden.

Introduktionsprogrammen utgår från dina individuella förutsättningar, intresse och behov för studier. Placering på program sker i samråd mellan Mottagningsgruppen, studie- och yrkesvägledare, vårdnadshavare och dig som elev.

Om du är nyanländ i Linköpings kommun och asylsökande samt har fyllt 18 år har du inte rätt till gymnasie- eller vuxenutbildning.

För mer information kontakta Mottagningsgruppen, kontaktuppgifter hittar du längst ner på denna sida.

De olika introduktionsprogrammen

Det finns fyra olika introduktionsprogram:

  • Programinriktat val
  • Yrkesintroduktion
  • Individuellt alternativ
  • Språkintroduktion

Mer information om Introduktionsprogram kan du läsa på Skolverket:

Du kan själv ansöka om att gå introduktionsprogrammen programinriktat val och yrkesintroduktion via gymnasieantagningen. Kontaktuppgifter till Gymnasieantagningen hittar du längst ner på sidan gymnasiestudera.se

För dig som nyligen anlänt till Sverige

Har du nyligen anlänt till Sverige och är 16-20 år kan du läsa Språkintroduktion (IMS) som vänder sig till dig som saknar kunskaper i svenska.

För att ansöka om att gå ett introduktionsprogram kontakta Mottagningsgruppen, kontaktuppgifter hittar du längst ner på denna sida.

International Baccalaureate

Elever som har tillräckliga kunskaper i engelska och matematik har möjlighet att söka till International Baccalaureate som är ett högskoleförberedande program med engelska som undervisningsspråk.

Läs mer om International Baccalaureate på Katedralskolans webbplats:

Mer ingående information om de olika programmen

Här nedan hittar du programplanerna för de olika introduktionsprogrammen.

Individuellt alternativ - IMA, utbildningsplan

 

Syfte

Individuellt alternativ utformas för en enskild elev och vänder sig till ungdomar som kan ha stora kunskapsbrister eller låg motivation eller till ungdomar som vill ha en mer allmänt inriktad utbildning som förbereder dem för annan utbildning. Syftet är att förbereda för vidare gymnasiestudier på nationellt program eller på annan utbildning, till exempel annat introduktionsprogram eller studier inom folkhögskola eller vuxenutbildning, alternativt hitta andra vägar fram som på sikt kan leda till arbete eller sysselsättning.

Behörighet

Individuellt alternativ riktar sig till den elev som inte har de godkända betyg som krävs för att vara behörig till ett yrkesprogram alternativt att eleven bedöms ha andra synnerliga skäl till att gå på IMA. Elever som tillhör målgruppen för anpassad gymnasieskola har rätt att välja individuellt alternativ.

Rutin för antagning

Antagning till Individuellt alternativ (IMA) sker genom mottagningsgruppen för introduktionsprogram. Mottagningsgruppen träffar eleven tillsammans med vårdnadshavare, studie- och yrkesvägledare samt mentor under vårterminen i årskurs 9. Hänsyn tas till elevens intresse, behov och förutsättningar inför ett kommande mottagande till introduktionsprogrammet.

Utbildningens struktur och upplägg

Skolorna med IMA har olika upplägg anpassat efter individers olika behov och förutsättningar.  Utbildningen fastställs i elevens individuella studieplan och kan innehålla studier i grundskole- och gymnasieämnen, praktik och andra insatser som är gynnsamma för elevens kunskapsutveckling.

Utbildningens innehåll

Utbildningen innehåller grundskoleämnen där eleven saknar godkända betyg. Den kan även innehålla ämnen från nationella program och andra insatser som eleven behöver för sin kunskapsutveckling som till exempel närvarofrämjande åtgärder, olika motivationshöjande insatser, social träning och praktik. En individuell studieplan upprättas för varje elev. Elevens individuella mål med studierna ska skrivas in i den individuella studieplanen.

Utbildningens längd

Elevens mål med utbildningen och uppföljning av elevens utveckling mot dessa avgör hur lång tid eleven behöver för att kunna komma vidare i sin utbildning. Utbildningens längd varierar efter elevens behov och förutsättningar. Den individuella studieplanen kan skrivas på 1-3 år beroende på vad som bedöms gynnsamt för elevens utveckling. Längden för utbildningen preciseras i den individuella studieplanen.

Uppföljning av elevens utveckling

Rektor ansvarar för att uppföljning av elevens utveckling görs kontinuerligt av mentor, studie- och yrkesvägledare eller annan medlem av elevhälsoteamet. Uppföljning av elevens utveckling mot målen dokumenteras enligt skolans rutiner för uppföljning och utvärdering.
Vid det individuella utvecklingssamtalet följs elevens utbildning upp. Stor uppmärksamhet riktas vid varje samtal på elevens mål med sin utbildning.
När målen med utbildningen nåtts får eleven ett gymnasieintyg.

Plats för utbildningen

Utbildningen individuellt alternativ erbjuds vid Anders Ljungstedts gymnasium och Berzeliusskolan samt vid Linnégymnasiet för elever med diagnos inom autismspektrumtillstånd.

Programinriktat val - (IMV), utbildningsplan

Syfte

Programinriktat val (IMV) är för den elev som vill ha en utbildning inriktad mot ett visst nationellt program. Målet med utbildningen är att eleven ska bli behörig till programmet på så kort tid som möjligt. När eleven når behörighet ska eleven söka önskat program, för att därefter kunna antas till det nationella programmet, vilket kan vara ett yrkesförberedande eller högskoleförberedande program.  

Behörighet

För att vara behörig till IMV ska eleven uppfylla följande behörighetskrav enligt skollagen 17 kap 10 §:  

  • Eleven är behörig i svenska eller svenska som andraspråk, matematik och engelska och tre andra ämnen.
  • Eleven är behörig i svenska eller svenska som andraspråk, matematik eller engelska och fyra andra ämnen.

Hemkommunen ansvarar för att alla behöriga ungdomar i hemkommunen erbjuds programinriktat val inom utbildningar som är inriktade mot ett allsidigt urval av de nationella program som erbjuds inom kommunen.  

Rutiner för antagning

Antagning till IMV kan ske på två sätt, för grupp elever eller för enskild elev. IMV för grupp elever tillämpas på samtliga kommunala yrkesprogram (dock ej riksrekryterande yrkesprogram) och är sökbara för eleven. Ansökan sker via gymnasiestudera.se och eleven antas i mån av plats enligt gällande regler av gymnasieantagningen.  

IMV med inriktning mot högskoleförberedande gymnasieprogram inom kommunala skolor utformas från och med läsåret 2023- 2024 för enskild elev och antagning görs av Mottagningsgruppen för introduktionsprogram. Eleven gör en intresseanmälan för utbildningen på gymnasiestudera.se. Grundskolan bedömer om eleven har förutsättningar att bli behörig till det nationella högskoleförberedande programmet inom ett år. Mottagningsgruppen träffar eleven tillsammans med vårdnadshavare, studie- och yrkesvägledare samt mentor under vårterminen i årskurs 9. Hänsyn tas till elevens intresse, behov och förutsättningar inför ett kommande mottagande till höstterminen. 

IMV med inriktning mot högskoleförberedande gymnasieprogram inom kommunala skolor utformas för enskild elev och antagning görs av mottagningsgruppen för introduktionsprogram. Eleven gör en intresseanmälan för utbildningen på gymnasiestudera.se. Elevens grundskola eller avlämnande skola gör en bedömning om eleven har förutsättning att bli behörig till det nationella högskoleförberedande programmet inom ett år. Mottagningsgruppen träffar eleven tillsammans med vårdnadshavare, studie- och yrkesvägledare samt mentor under vårterminen i årskurs 9. Hänsyn tas till elevens intresse, behov och förutsättningar inför ett kommande mottagande till introduktionsprogrammet. 

Rekommendationer för programinriktat val mot de högskoleförberedande programmen har tagits fram för att förtydliga för eleverna vad som krävs för att klara av utbildningarna. Mottagningsgruppen informerar elever som anmält intresse om rekommendationerna, som också finns tillgängliga på kommunens hemsida.

Utbildningens struktur och upplägg

Utbildningen anpassas efter elevens behov och förutsättningar med målet att så snart som möjligt nå behörighet till det nationella programmet. Detta mål ska skrivas in i elevens individuella studieplan.  

Utbildningens innehåll

Utbildningens innehåll anpassas efter elevens förutsättningar och ska vara en kombination av studier i grundskole- och gymnasieämnen. Utbildningen kan även innehålla praktik eller arbetsplatsförlagt lärande (APL). Utbildningen utformas efter det nationella program som eleven vill bli behörig till. Utbildningens inriktning och vad utbildningen kan leda till är kopplat till målen för det nationella program eleven ska nå behörighet till.   

Utbildningens längd

Studieplanen för elever på programinriktat val skrivs på ett år. Utgångspunkten är att det ska vara möjligt för eleven att bli behörig till ett nationellt program inom ett år.  

Uppföljning av elevens utbildning

Uppföljning av elevens progression enligt studieplanen görs kontinuerligt av rektor, mentor alternativt studie- och yrkesvägledare på skolan och dokumenteras enligt skolans rutiner för uppföljning och utvärdering. När eleven når behörighet till nationellt program ska eleven söka till programmet via gymnasieantagningen.  

Om eleven efter den planerade tiden inte har uppnått utbildningens mål att bli godkänd i de grundskoleämnen som behövs för att kunna antas till ett nationellt program, genomförs ett uppföljande samtal med eleven och dennes vårdnadshavare om möjliga orsaker

för att försöka identifiera orsakerna till att eleven inte kunnat antas till ett nationellt program. Samtalet syftar till att komma fram till om eleven ska föreslås söka till introduktionsprogrammet yrkesintroduktion eller individuellt alternativ.

När målen med utbildningen uppnåtts får eleven ett gymnasieintyg.

Plats för utbildningen

IMV-platser erbjuds på samtliga nationella program inom den kommunala gymnasieskolan.  På gymnasiestudera.se presenteras vilka skolor som erbjuder programinriktat val mot olika nationella gymnasieprogram.

Rekommendationer för Programinriktat val/ IMV mot högskoleförberedande program inom Linköpings kommunala skolor

Utgångspunkten för programinriktat val mot högskoleförberedande program är att det ska vara möjligt för eleven att bli behörig till ett nationellt program inom ett år. 

En elev är behörig till programinriktat val som har:

godkänt i svenska eller svenska som andraspråk, matematik och engelska samt minst tre andra ämnen eller godkänt i svenska eller svenska som andraspråk, matematik eller engelska och minst fyra andra ämnen

Utöver detta har följande rekommendationer har tagits fram för de olika programmen:

Naturvetenskapsprogrammet: Den sökande har stort intresse av matematik och de naturvetenskapliga ämnena och har godkända betyg i matematik, biologi, fysik och kemi.

Samhällsvetenskapsprogrammet: Den sökande har stort intresse av de samhällsvetenskapliga ämnena och har godkända betyg i geografi, historia, samhällskunskap och religion.

Ekonomiprogrammet: Den sökande har stort intresse av ekonomiska ämnen och har godkända betyg i matematik, historia, samhällskunskap och religion.

Teknikprogrammet: Den sökande har stort intresse av de naturvetenskapliga ämnena och har godkända betyg i matematik, teknik, fysik och kemi.

Humanistiska programmet: Den sökande har stort intresse av språk och har betyg i engelska, matematik, historia, samhällskunskap och religion.

Estetiska programmet:  Den sökande har stort intresse av estetiska ämnen. 

För programinriktat val mot musikinriktningen behöver den sökande vara genuint intresserad av musik, men behöver inte kunna läsa noter eller spela. Färdighetsprov kan förekomma utifrån ordinarie ansökningsförfarande till programmet. 

Språkintroduktion - (IMS), utbildningsplan

Syfte

Syftet med språkintroduktion (IMS) är att ge nyanlända ungdomar en utbildning med fokus på det svenska språket, vilket gör det möjligt för dem att gå vidare i gymnasieskolan eller till annan utbildning.

Behörighet

Språkintroduktion erbjuds elever som är nyanlända i Sverige och inte har de godkända betyg som krävs för behörighet till ett yrkesprogram inom gymnasieskolan. En elev kan studera inom språkintroduktion även om den inte räknas som nyanländ, men har behov av en utbildning med fokus på det svenska språket. Elever som tillhör målgruppen för anpassad gymnasieskola har rätt att välja språkintroduktion.  

Rutin för antagning och nivåbyte

Antagning till språkintroduktion sker genom mottagningsgruppen för introduktionsprogram. Studier på IMS delas inom Linköpings kommun upp i två nivåer - startnivå och fortsättningsnivå. När elevens kunskaper i svenska språket anses vara tillräckliga för att tillgodogöra sig undervisning i fler ämnen på fortsättningsnivå ska eleven byta från startnivå till fortsättningsnivå. Mottagningsgruppen placerar elever från start till fortsättningsnivå. Överlämning av relevant dokumentation kring elevens kunskapsprogression ska ske mellan de olika nivåerna.  

Utbildningens struktur och upplägg

Studier på startnivå innebär att undervisningens fokus är på det svenska språket och studier i ämnet svenska som andraspråk.  

När en nyanländ elev mottas till IMS ska elevens kunskaper kartläggas, om inte en sådan bedömning är uppenbart onödig. Bedömningen ska göras skyndsamt så att en individuell studieplan kan upprättas snarast.

På fortsättningsnivån ligger fortfarande tyngdpunkten i undervisningen på det svenska språket, men fler grundskoleämnen kan läggas in i elevens studieplan. Även ämnen på gymnasienivå kan ingå i studieplanen om eleven bedöms klara kunskapskraven.

Utbildningens innehåll

Utbildningens tonvikt ligger på studier i svenska språket och de ämnen som eleven behöver för att kunna gå vidare till gymnasieskolan, eller till annan utbildning. Den kan även innehålla studier i ämnen från nationella program och andra insatser som eleven behöver för sin kunskapsutveckling. En individuell studieplan upprättas för varje elev. Elevens individuella mål med studierna ska skrivas in i den individuella studieplanen.  

Utbildningens längd

Längden på utbildningen bestäms utifrån elevens progression i svenska språket och elevens mål med utbildningen. Den individuella studieplanen kan skrivas på 1-3 år beroende på vad som bedöms gynnsamt för elevens utveckling. Längden för utbildningen preciseras i den individuella studieplanen.  

Uppföljning av elevens utbildning

Rektor ansvarar för att uppföljning av elevens utveckling genomförs kontinuerligt av mentor, studie- och yrkesvägledare eller annan medlem av elevhälsoteamet. Uppföljning av elevens utveckling mot målen dokumenteras enligt skolans rutiner för uppföljning och utvärdering. Vid det individuella utvecklingssamtalet följs elevens utbildning upp. Stor uppmärksamhet riktas vid varje samtal på elevens mål med sin utbildning.

När eleven uppnått målen med utbildningen får eleven ett gymnasieintyg.

Fortsatt väg efter elevens utbildning

Om eleven uppnår godkänt betyg i svenska som andraspråk, men saknar behörighet till ett nationellt gymnasieprogram kan eleven söka annat introduktionsprogram för att få en tydligare utbildning mot ett gymnasieprogram eller yrke. Om eleven uppnår behörighet för gymnasieskolan kan eleven söka och antas till nationellt program förutsatt att eleven påbörjar gymnasiestudierna under första kalenderhalvåret det år eleven fyller 20 år (Skollagen 15 kap 5 §). Om eleven är över 20 år vid avslutad studieplan vid läsårsslut och har uppehållstillstånd kan eleven söka utbildningar inom vuxenutbildning eller folkhögskola. Rutiner för att underlätta övergången till vuxenutbildningen uppdateras årligen.  

Plats för utbildningen

Startnivån inom språkintroduktion är placerad på Anders Ljungstedts gymnasium. Fortsättningsnivån finns på Anders Ljungstedts gymnasium och Berzeliusskolan. 

Yrkesintroduktion - (IMY), utbildningsplan

Syfte

Yrkesintroduktion (IMY) riktar sig till den elev som vill ha en yrkesinriktad utbildning, men saknar de godkända betyg som krävs för att vara behörig till nationellt yrkesprogram eller introduktionsprogrammet programinriktat val (IMV). Huvudsyftet med utbildningen är att eleven ska få en yrkesinriktad utbildning som underlättar etablering på arbetsmarknaden.  

Behörighet

Yrkesintroduktion erbjuds ungdomar som inte har de betyg som krävs för behörighet till ett nationellt yrkesprogram. Om det finns synnerliga skäl, får ungdomar som uppfyller behörighetskraven för ett yrkesprogram tas emot på yrkesintroduktion. Elever som tillhör målgruppen för anpassad gymnasieskola har rätt att välja yrkesintroduktion.  

Rutin för antagning

Antagning till yrkesintroduktion kan ske på två sätt, för grupp elever eller för enskild elev. IMY för grupp elever finns kopplat till samtliga kommunala yrkesprogram (dock ej riksrekryterande yrkesprogram) och är sökbara för eleven. Ansökan sker via gymnasiestudera.se och eleven antas i mån av plats enligt gällande regler av gymnasieantagningen.

Antagning till IMY för enskild elev sker via mottagningsgruppen för introduktionsprogram, som träffar eleven tillsammans med vårdnadshavare, studie- och yrkesvägledare samt mentor under vårterminen i årskurs 9. Hänsyn tas till elevens intresse, behov och förutsättningar inför kommande mottagande till introduktionsprogrammet.  

Utbildningens struktur och upplägg

En individuell studieplan upprättas för varje elev. Elevens individuella mål med studierna ska skrivas in i studieplanen, liksom vilket yrkesområde utbildningen inriktas mot. Studieplanen syftar till att ge en mer preciserad beskrivning av den enskilde elevens utbildning vad gäller både mål, längd och innehåll.

Yrkesintroduktion kan integreras med ett nationellt yrkesprogram och följa programmets struktur, längd och inriktningar. Undantaget är studier i grundskoleämnen eleven eventuellt kan läsa för behörighet till nationellt program.

Utbildningens innehåll

Yrkesintroduktion ska i huvudsak innehålla en yrkesinriktad utbildning men kan även innehålla grundskoleämnen som eleven inte har godkända betyg i, ämnen inom nationella yrkesprogram och andra insatser som eleven behöver för sin kunskapsutveckling. Utbildningen ska innehålla praktik eller arbetsplatsförlagt lärande (APL). Studier inom yrkespaket kan ingå inom IMY. Målet med yrkespaket är att eleven ska nå anställningsbarhet. Utbildningens innehåll och upplägg behöver förhålla sig till de arbetsmarknadskrav för anställningsbarhet som finns inom olika sektorer.  

Utbildningens längd

Utbildningens längd är inte preciserad i några styrdokument utan avgörs av elevens individuella förutsättningar och mål. Elevens mål med utbildningen och uppföljning av elevens utveckling mot dessa avgör hur lång tid eleven behöver för att kunna komma vidare i sin utbildning. Det kan innebära att elever går olika lång utbildning på IMY. Utbildningens längd preciseras i elevens individuella studieplan.  

Uppföljning av elevens utbildning

Rektor ansvarar för att uppföljning av elevens utveckling görs kontinuerligt av mentor, studie- och yrkesvägledare eller annan medlem av elevhälsoteamet. Uppföljning av elevens utveckling mot målen dokumenteras enligt skolans gällande rutiner för uppföljning och utvärdering. Vid det individuella utvecklingssamtalet följs elevens utbildning upp. Stor uppmärksamhet riktas vid dessa samtal på elevens mål med sin utbildning. När målen med utbildningen uppnåtts får eleven ett gymnasieintyg.  

Plats för utbildningen och utbildningens inriktningar

IMY organiserad för grupp elever erbjuds vid de kommunala gymnasieskolorna Linnégymnasiet, Katedralskolan och Anders Ljungstedts Gymnasium.

Vid Linnégymnasiet organiseras IMY för grupp elever mot samtliga yrkesprogram som erbjuds på skolan. Utbildningen har ett treårigt upplägg med målet att nå anställningsbarhet inom ett yrke. Studier inom nationella yrkespaket kombineras med studier i svenska för yrkesutgångar som vårdbiträde eller undersköterska inom IMYVO, som barnskötare inom IMYBF, mot receptionist inom IMYHT samt som butikssäljare inom IMYFS. Inom IMYHT studerar elever förutom svenska även engelska och elever inom IMYFS läser förutom svenska även matematik.

Vid Katedralskolan är IMYFS sökbart via gymnasiestudera och antagning sker i mån av plats. Utbildningen kan leda till anställningsbarhet som till exempel säljare eller inom handeln.

Vid Anders Ljungstedts gymnasium erbjuds IMY organiserad både för grupp av elever och IMY organiserad för enskild elev. IMY, organiserad för grupp finns mot de nationella programmen på skolan, är sökbart via gymnasiestudera och antagning sker i mån av plats. Utbildningen kan leda till yrkesutgångar inom de program som utbildningen inriktas mot.

Anders Ljungstedts gymnasium erbjuder från läsåret 2025/26 IMY organiserad för enskild elev, IMY, med en bred ingång till IMY. Där ges elever möjlighet att prova utbildning mot olika yrken inom restaurang-, industri-, stylist-, fastighets-, bygg- och anläggnings samt fordonsbranschen. Efter att ha fått prova utbildning mot olika yrken kan eleven erbjudas en individanpassad utbildning utifrån sina intressen och förutsättningar inom något av yrkesområdena. Om en fortsatt utbildning inom de ingående yrkesområdena inte skulle passa kan eleven som alternativ erbjudas en annan form av utbildning inom introduktionsprogrammet IMA, där det är möjligt att kombinera studier med praktik. Antagning till IMY, med bred ingång, sker genom mottagningsgruppen för introduktionsprogram.  

Bedömning inför programinriktat val

Här nedan finns blankett för avlämnade skolas bedömning inför programinriktat val mot högskoleförberedande program i kommunala gymnasieskolor.

Postadress: Linköpings kommun
Mottagningsgruppen för introduktionsprogram
581 81 Linköping

Kontakt
Márta Harangi         013-20 75 06
Helena Sydvart       013-20 69 77
Anneli Wikström      013-20 84 26 
Camilla Carlsvärd    013-20 87 54 
(Delad tjänst 50% Mg och 50% KAA)

Semesterstängt v.28-31

 

Senast uppdaterad den 28 mars 2023