Hoppa till huvudinnehåll

Resursskolor i Linköping

Linköpings kommun har resursskolor med olika inriktningar för elever med särskilt behov av stöd i grundskolan. Det finns stöd för elever på autismspektrum och de med hörselnedsättning eller språkstörning samt normbrytande beteende, psykisk ohälsa och social problematik (NPS).

Elever som får plats i resursskola har mycket stort behov av stöd i skolan. För elever med intellektuell funktionsnedsättning finns istället anpassad grundskola.

Vad är resursskola?

Resursskolorna erbjuder elever att studera i en liten grupp med fokus på lärande utifrån en helhetssyn av elevens behov. Där möter pedagogerna elever i egna lokaler och undervisningen bedrivs utifrån varje elevs förutsättningar och behov. Resursskolorna är skolor med små elevgrupper och hög personaltäthet. 

På skolorna får eleverna även möjlighet att träna på det sociala samspelet. Det gör vi för att stärka elevens självtillit och ge dem möjlighet till goda relationer med både hem, skola och samhälle. 

Att söka till resursskola i Linköping

Vårdnadshavare gör ansökan

Det är vårdnadshavare som gör ansökan till resursskola, gärna i samråd med skolans rektor.

Behovsprövning sker i samband med ansökan

Behovsprövningen är till för att de elever med störst behov av resursskolans stöd ska erbjudas en plats. Antagning sker löpande och i mån av plats.

När kan vi ansöka till resursskolan i Linköping?

För att få en plats till höstterminen är sista ansökningsdag den 31 januari samma år. 
Men det går att ansöka till resursskolorna löpande under året. 

Till skillnad från det ordinarie skolvalet görs ansökan via Centrala Elevhälsan. 

De elever som antas till resursskola får sin skolplacering på resursskolan och har sin ordinarie undervisningsgrupp där.

Vem kan söka till Linköpings resursskolor? 

Resursskolorna i Linköpings kommun är till för elever som är i behov av extra stöd i sin skolutveckling.

Elever boende i Linköpings kommun

För boende i Linköpings kommun finns det möjlighet för de elever som läser mot grundskolans läroplan att söka till resursskola.

Elever boende i andra kommuner än Linköpings kommun

Elever som är folkbokförda och har sin vistelseort i en annan kommun än Linköpings kommun som läser mot grundskolans läroplan kan också söka till våra resursskolor. 

Ansökan går till på samma sätt. En behovsprövning görs, men dessa elever tas emot i mån av plats. Elever som är folkbokförda i Linköpings kommun har förtur.

Vilka inriktningar finns på vilka skolor?

Det finns olika inriktningar på olika resursskolor i Linköpings kommun. Klicka på plusset för att se vilka resursskolor som erbjuder plats för de olika inriktningarna. 

Autism

För elever i årskurs 1-9 som befinner sig inom autismspektrumet finns resursskolor med inriktning Autism. Inriktningen autism finns på följande skolor:

Hörselnedsättning

För elever i årskurs 1-6, med behov av särskilt stöd på grund av hörselnedsättning finns resursskolor med inriktning hörselnedsättning. De erbjuder stöd för elever där hörselproblematiken inte går att tillgodose i ordinarie verksamhet. Här erbjuds ett mer omfattande stöd med tillgång till teckenspråk. Inriktningen finns på följande skolor:

Resursskolor med inriktning hörselnedsättning

NPS - Normbrytande beteende, psykisk ohälsa, och social problematik

För elever i årskurs 1-9, med behov av stöd inom områdena normbrytande beteende, psykisk ohälsa och social problematik finns resursskolor med inriktning NPS. Inriktningen finns på följande skolor:

Språkstörning

För elever i årskurs 1-9, med behov av särskilt stöd på grund av generell språkstörning, finns resursskolor med inriktning språkstörning. Inriktningen finns på följande skolor:

Flexgrupp i förskoleklass

För elever på väg mot anpassad grundskola som med mycket stor sannolikhet kommer att läsa mot anpassade grundskolans ämnesområden erbjuder Linköpings kommun flexgrupp under året i förskoleklass.

Vad krävs för att få plats på en resursskola?

Resursskolorna finns till för de elever vars behov av stöd är så pass omfattande att de inte kan tillgodoses i den ordinarie skolan. Skolan har enligt lag skyldighet att tillgodose alla elevers behov, men när den ordinarie skolan inte kan tillgodose behov hos en elev bör det utredas om eleven kan erbjudas plats på en resursskola.

Det görs en behovsprövning i samband med ansökan. Behovsprövningen är till för att de elever med störst behov av resursskolans stöd ska erbjudas en plats.

Bedömda kategorier - Autism

Mottagningsgruppen går igenom inkommen dokumentation och bedömer elevens behov utifrån följande kategorier på en skala 0-4:

Individnivå A

Socialt samspel
Repetitivt beteende
Perceptuella svårigheter
Reaktivt beteende

Individnivå B

Problematisk skolfrånvaro
Måluppfyllelse

Individnivå C

Psykiskt mående
Samsjuklighet

Skolans insatser

Skola

Familj och nätverk

Emotionellt stöd
Socialt stöd

Mottagningskriterier - Autism

Huvudregel

En elev som Mottagningsgrupp för Resursskolor Autism utifrån inkommen dokumentation bedömer ha mycket stora behov inom minst 3 av kategorierna Individnivå A, är berättigad att gå i kommunens Resursskolor Autism i mån av plats.

Elevens nuvarande skola ska utifrån Skollagen (3 kap. §7-10) ha utrett och med utredningen som utgångspunkt gett eleven det särskilda stöd eleven är i behov av innan placering i resursskola kan komma ifråga.

Första undantaget från huvudregel

En elev som mottagningsgruppen utifrån inkommen dokumentation bedömer är i mycket stort behov av stöd inom minst 2 av kategorierna Individnivå A samt minst 1 av kategorierna Individnivå B eller Individnivå C, är berättigad att gå i kommunens Resursskolor Autism i mån av plats.

Andra undantaget från huvudregel

En elev som mottagningsgruppen utifrån inkommen dokumentation bedömer är i mycket stort behov av stöd inom minst 1 av kategorierna Individnivå A, Individnivå B och Individnivå C är berättigad att gå i kommunens Resursskolor Autism i mån av plats.

Prioriteringsordning - Autism

  1. Elev som uppfyller någon av samtliga regler, men som av mottagningsgruppen inom någon individuell kategori bedöms vara i särskilt stort behov av plats på resursskola i förhållande till övriga sökande som uppfyller huvudregeln.
  2. Elev som uppfyller huvudregeln.
  3. Elev som uppfyller första undantaget från huvudregeln.
  4. Elev som uppfyller andra undantaget från huvudregeln

Då elever hamnar lika i prioriteringsordningen går den elev före som om av mottagningsgruppen, utifrån inkommen dokumentation, bedöms löpa störst risk att inte nå betygskriterierna eller kriterier för bedömning, trots att skolan ger ett omfattande särskilt stöd. Om flera elever bedöms löpa lika stor risk att inte nå betygskriterierna eller kriterier för bedömning går den elev först som bedöms ha störst avsaknad av socialt och/eller emotionellt stöd.

Bedömda kategorier - Hörselnedsättning

Mottagningsgruppen går igenom inkommen dokumentation och bedömer elevens behov utifrån följande kategorier på en skala 0-4:

Individnivå A

Behov av tecken som kommunikation/teckenspråk
Behov av visuellt stöd
Svårigheter i socialt samspel orsakade av hörselnedsättningen
Anpassad arbetstakt (repetition)
Anpassad auditiv lärmiljö (ljudteknik, möbler, akustik)

Individnivå B

Samsjuklighet
Psykiskt mående
Måluppfyllelse
Skolfrånvaro

Skolans insatser

Skola

Mottagningskriterier - Hörselnedsättning

Huvudregel

En elev som med läkarutlåtande eller annan dokumentation kan påvisa lindrig, medelsvår eller grav hörselnedsättning på båda öronen, är berättigad att gå i kommunens Resursskolor Hörsel i mån av plats. 

Prioriteringsordning - Hörselnedsättning

  1. Elev som uppfyller huvudregeln och har grav hörselnedsättning.
  2. Elev som uppfyller huvudregeln och av mottagningsgruppen bedöms högt inom fler Individnivå A-kategorier än andra sökande.
  3. Elev som uppfyller huvudregeln och av mottagningsgruppen bedöms högt inom minst 3 Individnivå A-kategorier och 1-Individnivå B.

Bedömda kategorier - NPS

Mottagningsgruppen går igenom inkommen dokumentation och bedömer elevens behov utifrån följande kategorier på en skala 0-4:

Individnivå A

Normbrytande beteende
Psykisk ohälsa
Riskbeteende
Utagerande beteende

Individnivå B

Impulsivitet och koncentration
Måluppfyllelse
Samsjuklighet
Socialt samspel

Skolans insatser

Skola

Familj och nätverk

Emotionellt stöd
Socialt stöd
Skyddsfaktorer
Riskfaktorer

Mottagningskriterier - NPS

Huvudregel

En elev som Centrala elevhälsans Mottagningsgrupp för Resursskolor NPS (Mottagningsgruppen) utifrån inkommen dokumentation bedömer ha mycket stora behov inom minst 2 av kategorierna Individnivå A, är berättigad att gå i kommunens Resursskolor NPS i mån av plats.

Elevens nuvarande skola ska utifrån Skollagen (3 kap. §7-10) ha utrett och med utredningen som utgångspunkt gett eleven det särskilda stöd eleven är i behov av innan placering i resursskola kan komma ifråga. Detta under förutsättning att mottagningsgruppen inte bedömer att det kraftigt missgynnar eleven att gå kvar på nuvarande skola om eleven i övrigt uppfyller någon mottagningsregel. Ovanstående gäller även vid samtliga undantag från huvudregel.

Första undantaget från huvudregel

En elev som mottagningsgruppen utifrån inkommen dokumentation bedömer är i mycket stort behov av stöd inom minst 1 av kategorierna Individnivå A samt minst 2 av kategorierna Individnivå B, är berättigad att gå i kommunens Resursskolor NPS i mån av plats.

Andra undantaget från huvudregel

En elev som mottagningsgruppen utifrån inkommen dokumentation bedömer är i mycket stort behov av stöd inom minst 3 av kategorierna Individnivå B, samtidigt som mottagningsgruppen bedömer eleven ha stor avsaknad av Emotionellt och Socialt stöd inom kategorien Familj och Nätverk, är berättigad att gå i kommunens Resursskolor NPS i mån av plats:

Tredje undantaget från huvudregel

En elev som mottagningsgruppen bedömer är i mycket stort behov av stöd om minst 1 av kategorierna Individnivå A och individnivå B; där mottagningsgruppen också bedömer att det finns mycket stor social utsatthet, är berättigad att gå i kommunens Resursskolor NPS i mån av plats.

Prioriteringsordning - NPS

  1. Elever som uppfyller någon av samtliga regler, men med någon av mottagningsgruppen bedömt särskilt kraftig riskfaktor
  2. Elever som uppfyller huvudregeln.

  3. .Elever som uppfyller Första undantaget från huvudregeln.
  4. Elever som uppfyller Andra undantaget från huvudregeln.

  5. Elever som uppfyller Tredje undantaget från huvudregeln.

Då elever hamnar lika i prioriteringsordningen går den elev före som bedöms ha fler riskfaktorer än skyddsfaktorer.

Bedömda kategorier - Språkstörning

Mottagningsgruppen går igenom inkommen dokumentation och bedömer elevens behov utifrån följande kategorier på en skala 0-4:

Individnivå A

Receptiva språksvårigheter
Expressiva språksvårigheter

Individnivå B

Pragmatisk förmåga
Samsjuklighet
Psykiskt mående
Måluppfyllelse

Skolans insatser

Skola

Mottagningskriterier - Språkstörning

Huvudregel

Elev diagnostiserad med generell språkstörning med omfattning grav, där eleven av mottagningsgruppen bedöms högt inom kategorierna receptiva och expressiva svårigheter, är berättigad att gå i kommunens Resursskolor Språkstörning i mån av plats. 

Prioriteringsordning - Språkstörning

  1. Elev som uppfyller huvudregeln och som mottagningsgruppen bedömer, i förhållande till övriga sökande som uppfyller huvudregeln, är i mycket stort behov av stöd inom kategorin Receptiva språksvårigheter och som av skolan getts ett omfattande särskilt stöd.
  2. Elev som uppfyller huvudregeln och som mottagningsgruppen bedömer, i förhållande till övriga sökande som uppfyller huvudregeln, är i mycket stort behov av stöd inom kategorin pragmatisk förmåga och som av skolan getts ett omfattande särskilt stöd.
  3. Elev som uppfyller huvudregeln och som mottagningsgruppen bedömer, i förhållande till övriga sökande som uppfyller huvudregeln, vara sårbar inom kategorin psykiskt mående
  4. Elev som uppfyller huvudregeln och som mottagningsgruppen bedömer, i förhållande till övriga sökande som uppfyller huvudregeln, har en försvårande samsjuklighet.

Skolverket om Resursskolor och rätt till stöd:

Postadress:
581 81 Linköping

Mottagning Resursskolor NPS
Fredrik Pettersson, Samordnare
Centrala Elevhälsan
Telefon: 013-20 78 90

Mottagning Resursskolor Autism, Hörselnedsättning, Språkstörning
Peter Wennerholm, Samordnare
Centrala Elevhälsan
Telefon: 013-20 61 69

Vid frågor rörande respektive skola kontakta ansvarig rektor.

Senast uppdaterad den 2 december 2024