Linköpings kommun har resursskolor med olika inriktningar för elever med särskilt behov av stöd i grundskolan. Det finns stöd för elever på autismspektrum och de med hörselnedsättning eller språkstörning samt normbrytande beteende, psykisk ohälsa och social problematik (NPS).
Elever som får plats i resursskola har mycket stort behov av stöd i skolan. För elever med intellektuell funktionsnedsättning finns istället anpassad grundskola.
Resursskolorna erbjuder elever att studera i en liten grupp med fokus på lärande utifrån en helhetssyn av elevens behov. Där möter pedagogerna elever i egna lokaler och undervisningen bedrivs utifrån varje elevs förutsättningar och behov. Resursskolorna är skolor med små elevgrupper och hög personaltäthet.
På skolorna får eleverna även möjlighet att träna på det sociala samspelet. Det gör vi för att stärka elevens självtillit och ge dem möjlighet till goda relationer med både hem, skola och samhälle.
Att söka till resursskola i Linköping
Vårdnadshavare gör ansökan
Det är vårdnadshavare som gör ansökan till resursskola, gärna i samråd med skolans rektor.
Behovsprövning sker i samband med ansökan
Behovsprövningen är till för att de elever med störst behov av resursskolans stöd ska erbjudas en plats. Antagning sker löpande och i mån av plats.
När kan vi ansöka till resursskolan i Linköping?
För att få en plats till höstterminen är sista ansökningsdag den 31 januari samma år. Men det går att ansöka till resursskolorna löpande under året.
Till skillnad från det ordinarie skolvalet görs ansökan via Centrala Elevhälsan.
De elever som antas till resursskola får sin skolplacering på resursskolan och har sin ordinarie undervisningsgrupp där.
Vem kan söka till Linköpings resursskolor?
Resursskolorna i Linköpings kommun är till för elever som är i behov av extra stöd i sin skolutveckling.
Elever boende i Linköpings kommun
För boende i Linköpings kommun finns det möjlighet för de elever som läser mot grundskolans läroplan att söka till resursskola.
Elever boende i andra kommuner än Linköpings kommun
Elever som är folkbokförda och har sin vistelseort i en annan kommun än Linköpings kommun som läser mot grundskolans läroplan kan också söka till våra resursskolor.
Ansökan går till på samma sätt. En behovsprövning görs, men dessa elever tas emot i mån av plats. Elever som är folkbokförda i Linköpings kommun har förtur.
Vilka inriktningar finns på vilka skolor?
Det finns olika inriktningar på olika resursskolor i Linköpings kommun. Klicka på plusset för att se vilka resursskolor som erbjuder plats för de olika inriktningarna.
Autism
För elever i årskurs 1-9 som befinner sig inom autismspektrumet finns resursskolor med inriktning Autism. Inriktningen autism finns på följande skolor:
För elever i årskurs 1-6, med behov av särskilt stöd på grund av hörselnedsättning finns resursskolor med inriktning hörselnedsättning. De erbjuder stöd för elever där hörselproblematiken inte går att tillgodose i ordinarie verksamhet. Här erbjuds ett mer omfattande stöd med tillgång till teckenspråk. Inriktningen finns på följande skolor:
NPS - Normbrytande beteende, psykisk ohälsa, och social problematik
För elever i årskurs 1-9, med behov av stöd inom områdena normbrytande beteende, psykisk ohälsa och social problematik finns resursskolor med inriktning NPS. Inriktningen finns på följande skolor:
Resursskolor med inriktning NPS (normbrytande beteende, psykisk ohälsa och social problematik)
För elever i årskurs 1-9, med behov av särskilt stöd på grund av generell språkstörning, finns resursskolor med inriktning språkstörning. Inriktningen finns på följande skolor:
För elever på väg mot anpassad grundskola som med mycket stor sannolikhet kommer att läsa mot anpassade grundskolans ämnesområden erbjuder Linköpings kommun flexgrupp under året i förskoleklass.
Vad krävs för att få plats på en resursskola?
Resursskolorna finns till för de elever vars behov av stöd är så pass omfattande att de inte kan tillgodoses i den ordinarie skolan. Skolan har enligt lag skyldighet att tillgodose alla elevers behov, men när den ordinarie skolan inte kan tillgodose behov hos en elev bör det utredas om eleven kan erbjudas plats på en resursskola.
Det görs en behovsprövning i samband med ansökan. Behovsprövningen är till för att de elever med störst behov av resursskolans stöd ska erbjudas en plats.
Bedömda kategorier - Autism
Mottagningsgruppen går igenom inkommen dokumentation och bedömer elevens behov utifrån följande kategorier på en skala 0-4:
En elev som Mottagningsgrupp för Resursskolor Autism utifrån inkommen dokumentation bedömer ha mycket stora behov inom minst 3 av kategorierna Individnivå A, är berättigad att gå i kommunens Resursskolor Autism i mån av plats.
Elevens nuvarande skola ska utifrån Skollagen (3 kap. §7-10) ha utrett och med utredningen som utgångspunkt gett eleven det särskilda stöd eleven är i behov av innan placering i resursskola kan komma ifråga.
Första undantaget från huvudregel
En elev som mottagningsgruppen utifrån inkommen dokumentation bedömer är i mycket stort behov av stöd inom minst 2 av kategorierna Individnivå A samt minst 1 av kategorierna Individnivå B eller Individnivå C, är berättigad att gå i kommunens Resursskolor Autism i mån av plats.
Andra undantaget från huvudregel
En elev som mottagningsgruppen utifrån inkommen dokumentation bedömer är i mycket stort behov av stöd inom minst 1 av kategorierna Individnivå A, Individnivå B och Individnivå C är berättigad att gå i kommunens Resursskolor Autism i mån av plats.
Prioriteringsordning - Autism
Elev som uppfyller någon av samtliga regler, men som av mottagningsgruppen inom någon individuell kategori bedöms vara i särskilt stort behov av plats på resursskola i förhållande till övriga sökande som uppfyller huvudregeln.
Elev som uppfyller huvudregeln.
Elev som uppfyller första undantaget från huvudregeln.
Elev som uppfyller andra undantaget från huvudregeln
Då elever hamnar lika i prioriteringsordningen går den elev före som om av mottagningsgruppen, utifrån inkommen dokumentation, bedöms löpa störst risk att inte nå betygskriterierna eller kriterier för bedömning, trots att skolan ger ett omfattande särskilt stöd. Om flera elever bedöms löpa lika stor risk att inte nå betygskriterierna eller kriterier för bedömning går den elev först som bedöms ha störst avsaknad av socialt och/eller emotionellt stöd.
Bedömda kategorier - Hörselnedsättning
Mottagningsgruppen går igenom inkommen dokumentation och bedömer elevens behov utifrån följande kategorier på en skala 0-4:
Individnivå A
Behov av tecken som kommunikation/teckenspråk Behov av visuellt stöd Svårigheter i socialt samspel orsakade av hörselnedsättningen Anpassad arbetstakt (repetition) Anpassad auditiv lärmiljö (ljudteknik, möbler, akustik)
En elev som med läkarutlåtande eller annan dokumentation kan påvisa lindrig, medelsvår eller grav hörselnedsättning på båda öronen, är berättigad att gå i kommunens Resursskolor Hörsel i mån av plats.
Prioriteringsordning - Hörselnedsättning
Elev som uppfyller huvudregeln och har grav hörselnedsättning.
Elev som uppfyller huvudregeln och av mottagningsgruppen bedöms högt inom fler Individnivå A-kategorier än andra sökande.
Elev som uppfyller huvudregeln och av mottagningsgruppen bedöms högt inom minst 3 Individnivå A-kategorier och 1-Individnivå B.
Bedömda kategorier - NPS
Mottagningsgruppen går igenom inkommen dokumentation och bedömer elevens behov utifrån följande kategorier på en skala 0-4:
Impulsivitet och koncentration Måluppfyllelse Samsjuklighet Socialt samspel
Skolans insatser
Skola
Familj och nätverk
Emotionellt stöd Socialt stöd Skyddsfaktorer Riskfaktorer
Mottagningskriterier - NPS
Huvudregel
En elev som Centrala elevhälsans Mottagningsgrupp för Resursskolor NPS (Mottagningsgruppen) utifrån inkommen dokumentation bedömer ha mycket stora behov inom minst 2 av kategorierna Individnivå A, är berättigad att gå i kommunens Resursskolor NPS i mån av plats.
Elevens nuvarande skola ska utifrån Skollagen (3 kap. §7-10) ha utrett och med utredningen som utgångspunkt gett eleven det särskilda stöd eleven är i behov av innan placering i resursskola kan komma ifråga. Detta under förutsättning att mottagningsgruppen inte bedömer att det kraftigt missgynnar eleven att gå kvar på nuvarande skola om eleven i övrigt uppfyller någon mottagningsregel. Ovanstående gäller även vid samtliga undantag från huvudregel.
Första undantaget från huvudregel
En elev som mottagningsgruppen utifrån inkommen dokumentation bedömer är i mycket stort behov av stöd inom minst 1 av kategorierna Individnivå A samt minst 2 av kategorierna Individnivå B, är berättigad att gå i kommunens Resursskolor NPS i mån av plats.
Andra undantaget från huvudregel
En elev som mottagningsgruppen utifrån inkommen dokumentation bedömer är i mycket stort behov av stöd inom minst 3 av kategorierna Individnivå B, samtidigt som mottagningsgruppen bedömer eleven ha stor avsaknad av Emotionellt och Socialt stöd inom kategorien Familj och Nätverk, är berättigad att gå i kommunens Resursskolor NPS i mån av plats:
Tredje undantaget från huvudregel
En elev som mottagningsgruppen bedömer är i mycket stort behov av stöd om minst 1 av kategorierna Individnivå A och individnivå B; där mottagningsgruppen också bedömer att det finns mycket stor social utsatthet, är berättigad att gå i kommunens Resursskolor NPS i mån av plats.
Prioriteringsordning - NPS
Elever som uppfyller någon av samtliga regler, men med någon av mottagningsgruppen bedömt särskilt kraftig riskfaktor
Elever som uppfyller huvudregeln.
.Elever som uppfyller Första undantaget från huvudregeln.
Elever som uppfyller Andra undantaget från huvudregeln.
Elever som uppfyller Tredje undantaget från huvudregeln.
Då elever hamnar lika i prioriteringsordningen går den elev före som bedöms ha fler riskfaktorer än skyddsfaktorer.
Bedömda kategorier - Språkstörning
Mottagningsgruppen går igenom inkommen dokumentation och bedömer elevens behov utifrån följande kategorier på en skala 0-4:
Elev diagnostiserad med generell språkstörning med omfattning grav, där eleven av mottagningsgruppen bedöms högt inom kategorierna receptiva och expressiva svårigheter, är berättigad att gå i kommunens Resursskolor Språkstörning i mån av plats.
Prioriteringsordning - Språkstörning
Elev som uppfyller huvudregeln och som mottagningsgruppen bedömer, i förhållande till övriga sökande som uppfyller huvudregeln, är i mycket stort behov av stöd inom kategorin Receptiva språksvårigheter och som av skolan getts ett omfattande särskilt stöd.
Elev som uppfyller huvudregeln och som mottagningsgruppen bedömer, i förhållande till övriga sökande som uppfyller huvudregeln, är i mycket stort behov av stöd inom kategorin pragmatisk förmåga och som av skolan getts ett omfattande särskilt stöd.
Elev som uppfyller huvudregeln och som mottagningsgruppen bedömer, i förhållande till övriga sökande som uppfyller huvudregeln, vara sårbar inom kategorin psykiskt mående
Elev som uppfyller huvudregeln och som mottagningsgruppen bedömer, i förhållande till övriga sökande som uppfyller huvudregeln, har en försvårande samsjuklighet.
Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies.
Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.
Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.
Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.
Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.