AI - vad ska man med det till?

Linköpings Science Park

Som man frågar får man svar. Det menar Oscar Spaak, Senior process manager inom AI på Linköpings Science Park. – Jag brukar jämföra AI med mat. Att "vilja börja med AI” är ungefär som att säga “jag vill ha mat till middag” utan att tänka på om det är fisk, kött eller grönsaker man behöver.

Vi svenskar har rykte om oss att snabba på bollen, gärna testa nya tekniker och vara allmänt nyfikna och öppna. Men kanske att vi när det gäller AI varit lite lata. 

– Sverige ligger på tjugofemte plats (2024) när det gäller AI-mognad i världen. Kanske för att vissa forskarled till en början var tveksamma samt att vi bromsats av lagar och regler och en viss försiktighet kring vägen framåt. Så är det inte längre och AI-kommissionen är i full gång med att ta fram en AI-strategi för Sverige. Något som förväntas vara klart i slutet av 2024 men allra senast juli 2025, berättar Oscar. 

Den 24 september hade Linköpingsinitativet en nätverksträff där Oscar var en av föreläsarna. Syftet med träffen var att väcka funderingar, belysa möjligheter och hjälpa Linköpingsföretagen framåt kring hur AI kan användas. Inte minst i den gröna omställningen.

Allt går fortare

Inom AI är det viktigt att hänga med eftersom utvecklingen går så snabbt.

– Teknikutvecklingen är exponentiell och ser annorlunda ut än tidigare i mänsklighetens historia. Om jag tror att tekniken tar tio år att utveckla brukar jag dela den siffran med tio, och förväntas det ta ett år är det troligen klart på ett halvår med hjälp av artificiell intelligens, säger Oscar.

En annan utmaning är att definiera behoven och vad exakt man vill ha hjälp med av AI. 

– Det svåraste av allt är att vara tydlig i vad man vill. Frågar man dåligt får man dåliga svar. AI är trots allt en statistisk modell som baserar sina svar på det som är statistiskt mest sannolikt och det ska man komma ihåg. Mitt vanligaste tips när man jobbar med frågeställningar är att avsluta med att be AI ställa en motfråga som klargör om uppdraget är tydligt formulerat, annars är det nödvändigt att fortsätta ställa frågor tills det blir det, säger Oscar.

En mer mänsklig touch

Att AI kommer att effektivisera många arbetsuppgifter är ingen tvekan, men vad mer kan man vänta. Hittills har många varit nöjda med att utforska de chatbotar som finns, fått hjälp med att förbättra en text eller med hjälp av några stolpar och ingångsvärden börjat skissa på en presentation. Dagens chatbot kan även diskutera en text ur flera perspektiv, bland annat ge feedback ur en juridisk synvinkel. 

– Av framtidens chatbotar kan vi förvänta oss en funktionalitet där både den instinktiva och den analyserande delen av den mänskliga hjärnan efterliknas. Då får man svar direkt, men chatboten kan även reflektera över sitt eget svar, berättar Oscar.

Ett annat spännande område är multimodala modeller. Hittills är de chatbotar som finns baserade på text, men världen är mer komplex än så. Framåt kommer AI även kunna förstå ljud, rörelsemönster och tonlägen från vardagssituationer för att vid generell teknikutveckling kunna “tolka och göra rätt saker”. Den typen av “humanoider” är på stark utveckling. 

En bra hjälp i den gröna omställningen

I den gröna omställningen har AI också en avgörande roll för att besluten ska bli mer välgrundade. 

– Rätt dataunderlag ger oss en bredare bild och ett bättre beslutsunderlag för vägvalen framåt. AI gör att vi inte bara tittar på koldioxid som en faktor. Den ger oss en bättre helhetssyn när vi även inkluderar och förstår hur den biologiska mångfalden eller energisystemet påverkas vid olika scenarier. Min förhoppning är kunna ta hela planetens ekosystem i beaktning. Det kan inte människan klara att räkna ut, till det krävs artificiell intelligens, säger Oscar.

Syntetisk data gör det också möjligt att simulera framtidsscenarier för att fullt ut förstå vilka effekter det får. 

– Vad händer till exempel med svenska kraftnät om alla svenskar köper en elbil i morgon? Konsekvenserna av det kan vi förutspå med hjälp av syntetisk data. Om vanlig data speglar verkligheten, behöver vi kunna ta fram data som speglar den värld vi vill ha för att på sikt hitta bättre vägar framåt, fortsätter han. 

Vad behövs för att orka ställa om

AI kommer att påverka både människor och företag framåt. Så hur gör man som företag om man vill använda tekniken.

– Behandla AI som vilket innovationsprojekt som helst. Börja testa och utforska, fundera över inom vilka delar av företaget tekniken får bäst effekt, vad som krävs för att komma igång och förbered er på att det tar tid, som all omställning, säger Oscar.

Modiga ledare är också viktigt, personer som vågar prata om AI-frågorna och bekräfta att många frågor saknar svar, att det tar tid att utreda hur tekniken bäst används och att det krävs både tålamod och förståelse innan man är i mål. 

– Det sämsta är att låta en tystnadskultur breda ut sig. Det är då egna initiativ tar fart som kan vara svåra att styra upp i ett senare skede. För de flesta organisationer kommer AI innebära stora omställningar och det ska man ha respekt för. Arbetsrollerna kommer att  förändras även om inte arbetet direkt försvinner. En sak som vi människor kan förvänta oss att få mer tid över till andra saker. Frågan är hur vi vill använda den tiden, vill vi fika oftare eller jobba mer, men på ett annat sätt, avslutar Oscar.