Pendling stadsdelar
Störst inpendling över kommungräns är det till stadsdelarna Innerstaden, Tornby och Tannefors. Pendlingen inom kommunen går också i första hand till de nämnda stadsdelarna. De stadsdelar varifrån flest pendlar till andra kommuner är Innerstaden, Gottfridsberg och Vasastaden, alla tre centralt belägna i kommunen.
Den totala inpendlingen - både inom kommunen och över kommungräns - uppgick summerat till 14 463 personer för Innerstaden 2022. Efter ökad inpendling tio år i rad minskade inpendlingen till Innerstaden något 2020. Efter en liten uppgång 2021 minskade inpendlingen till Innerstaden tydligt 2022. 1997 uppgick nettopendlingen för Innerstaden till 5 817 personer, sedan dess har den ökat med knappt 3 900 personer upp till 9 682 år 2022.
Antalet personer som pendlar över kommungräns för att förvärvsarbeta ökar i stort sett kontinuerligt, även om antalet inpendlande från andra kommuner till Innerstaden minskade något mellan 2016 och 2019, samt även 2022. Mellan 2001 och 2022 har antalet personer som pendlar över kommungräns till Innerstaden ökat med 1 625 personer, från 2 525 till 4 150 personer. Samtidigt ökade utpendlingen från Innerstaden till andra kommuner under perioden från 827 till 981 personer, dvs. en ökning med 154 personer. Även inpendlingen till Innerstaden från andra stadsdelar och tätorter inom Linköpings kommun ökade mellan 2001 och 2022. Från 8 041 till 10 313 personer. Totalt innebar det att 14 463 av dem som hade sin arbetsplats i Innerstaden 2022 pendlade in till stadsdelen, antingen från en annan del av kommunen eller från en annan kommun. I den andra riktningen pendlade 4 781 boende i Innerstaden för att antingen förvärvsarbeta i en annan del av Linköpings kommun eller i en annan kommun. Bruttopendlingen (summan av in- och utpendling) för Innerstaden uppgick därmed till 19 244 personer.
Stadsdelar dit betydligt fler pendlar in till än ut från stadsdelen för att förvärvsarbeta är vid sidan om Innerstaden exempelvis Tornby, Mjärdevi, Ekkällan (Universitetssjukhuset), Tannefors (Saab) och Västra Valla (Universitetet). Stadsdelar med stora negativa pendlingsnetton är exempevis Gottfridsberg, Lambohov, Ryd och Berga samt tätorten Ljungsbro.
Som jämförelse kan det nämnas att mellan 2001 och 2022 ökade antalet personer som pendlade över kommungräns till kommunen med 10 188 personer från 13 238 till 23 426 personer. Samtidigt ökade utpendlingen från 7 991 till 12 430 personer, dvs. en ökning med 4 439. Bruttopendlingen (summan av in- och utpendling) ökade för Linköpings kommun med 14 627 personer på 21 år upp till 35 856 personer.
Arbetspendlingen över kommungräns är mest omfattande till de centrala delarna av staden Linköping, samt till de nordöstra och sydvästra stadsdelarna. Utanför staden sker den mest omfattande inpendlingen till Malmslätt samt till Ljungbro och trakterna däromkring. Positiv nettopendling över kommungräns från annan kommun är störst för Innerstaden och Tornby. De nämnda stadsdelarna är också de som med stor marginal uppvisar störst positiv nettopendlingen inom kommunen. Därefter följer Mjärdevi, Ekkällan, Tannefors och Västra Valla. Omfattande negativ nettopendling både inom kommunen och över kommungräns visas bland annat för Gottfridsberg, Ryd, Skäggetorp, Lambohov och Ljungsbro.
Innerstaden har sin mest omfattande arbetspendling över kommungräns inom länet i relation med Norrköping, Mjölby och Motala. Det gäller både in- och utpendlingen.
Av dem som hade sin arbetsplats i Innerstaden 2022 arbetspendlade 26 procent in till Linköping över kommungräns för att förvärvsarbeta. I Tornby var motsvarande andel 32 procent. Av dem som bor i Gistads omland pendlar 29 procent av nattbefolkningen ut till en annan kommun för att förvärvsarbeta. 83 procent av nattbefolkningen i Sturefors, samt 75 procent av nattbefolkningen i Malmslätt och 73 procent i Ljungsbro arbetspendlar till ett annat område inom kommunen för att förvärvsarbeta.