Säkerhetsarbete och krisberedskap
Linköpings kommuns arbete med säkerhet och förmåga att hantera kriser är en förutsättning för att Linköping ska fortsätta behålla sin attraktionskraft.
Kommunen samarbetar med FRG, Frivilliga resursgruppen, i händelse av kris. Läs mer om FRG och hur du kan engagera dig längre ned på sidan.
Vad styr kommunens arbete?
Kommunens säkerhetspolicy med tillhörande riktlinjer är styrande för kommunens säkerhetsarbete inom organisationen. Målsättningen är att säkerhetsarbetet ska ingår som en naturlig del i all kommunal verksamhet och på så sätt både förebygga och begränsa konsekvenserna av oönskade händelser som kan drabba människor, egendom, miljö och viktiga samhällsfunktioner. Säkerhetsarbetet ska även ligga till grund för kommunens förberedelser för och förmåga att hantera kriser i fredstid och säkerställa kommunens förmåga inom totalförsvaret vid höjd beredskap. Inom olika områden finns tillhörande riktlinjer som mer i detalj beskriver vad och hur det som står i policyn ska göras.
Kommunen har också en lagstadgad skyldighet att ta fram ett handlingsprogram för sin olycksförebyggande verksamhet. Handlingsprogrammet är framtaget gemensamt för flera kommuner inom Östergötland. Genom ett aktivt och gemensamt arbete mellan kommunerna och Räddningstjänsten Östra Götaland, är målet att öka säkerheten och därmed tryggheten i området.
Intern säkerhet
Intern säkerhet är ett samlingsbegrepp för alla de åtgärder som kommunen vidtar i syfte att skapa en säkerhetsmedveten och robust organisation. Det innefattar såväl de förebyggande åtgärderna som de åtgärder som vidtas under eller efter en planerad eller oönskad händelse.
I kommunens riktlinje för intern säkerhet behandlas tre områden: säkerhetsorganisation, säkerhetskultur och riskhantering, för att nå en god intern säkerhet. Riktlinjen finns bland annat för att skapa förutsättningar för ett systematiskt arbetssätt i det interna säkerhetsarbetet. Alla kommunala verksamheter ska planera, genomföra, följa upp och utveckla säkerhetsarbetet.
Försäkringar
Inom ramen för Linköpings kommuns arbete med intern säkerhet och riskhantering ingår att säkerställa ett adekvat försäkringsskydd för kommunens egendom och verksamhet. Exempelvis har kommunen tecknat en olycksfallsförsäkring som gäller för förskolebarn, skolelever och vissa andra grupper. Vilka som omfattas framgår av aktuellt försäkringsbesked.
Vilket försäkringsbolag man ska kontakta styrs av året då skadehändelsen inträffade.
Informationssäkerhet
Alla organisationer är beroende av information för att kunna utföra sina uppdrag, på samma sätt som det behövs medarbetare, lokaler, utrustning med mera. Informationssäkerhet handlar om kommunens förmåga att hantera information så att legala, etiska och verksamhetsmässiga intentioner upprätthålls. Målet med kommunens informationssäkerhetsarbete är därför att skydda kommunen, dess verksamhet och invånare som annars riskerar att skadas genom bristande informationssäkerhet.
Krisberedskap
Kommunens arbete med krisberedskap styrs av lagar och centrala överenskommelser. Arbetet med krisberedskap ska stärka kommunens förmåga att både förebygga och hantera kriser som innebär störningar i lagstadgad och samhällsviktig verksamhet. Till exempel skola, barnomsorg, hemtjänst eller energiförsörjning och dricksvatten.
Kommunens arbete med krisberedskap och civilt försvar konkretiseras i en särskild riktlinje.
Frivilliga resursgruppen - FRG
Kommunen samarbetar med FRG i händelse av kris. FRG består av personer som vill göra en frivillig insats när samhällets resurser inte räcker till. FRG:s främsta uppgift är att hjälpa kommunens resurser vid specifika, utsatta händelser.
Det kan till exempel vara vid en större händelse som berör oss i kommunen genom olycka, extremväder, eller en annan typ av krissituation. Det kan också vara vid en planerad aktivitet där det finns behov av vuxennärvaro och trygghet i samhället, som till exempel skolavslutning.
Civilt försvar
Civilt försvar är de verksamheter och åtgärder som myndigheter, kommuner, regioner samt enskilda, företag och det civila samhället vidtar för att stärka Sveriges motståndskraft vid krigsfara och krig. Civilt försvar tillsammans med det militära försvaret bildar totalförsvaret.
Linköpings kommun arbetar kontinuerligt med planeringen för civilt försvar. Arbetet innebär bland annat att skapa en bra beredskap för kriser under fredstid som utgör grunden för civilt försvar. Vidare pågår arbetet med att skapa kommunens krigsorganisation samt att krigsplacera personal för att säkerställa samhällsviktiga funktioner under höjd beredskap.
På MSB:s webbsida finns mer information om civilt försvar, bland annat om målen för det civila försvaret och vem som fattar beslut om höjd beredskap.
Säkerhetsskydd
Säkerhetsskydd handlar om att skydda information eller verksamheter som är av betydelse för Sveriges säkerhet mot spioneri, terroristbrott, sabotage och vissa andra hot. Linköpings kommunkoncern omfattas av säkerhetsskyddslagen och säkerhetsskyddsförordningen. Kommunen genomför därför även säkerhetskyddsanalyser i verksamheterna.
Linköpings kommun har en säkerhetsskyddschef som ansvarar för arbetet med säkerhetsskydd.
Organisation
Kommunstyrelsen leder och samordnar kommunens interna säkerhetsarbete och krisförebyggande arbete med stöd av gällande riktlinjer. Respektive nämnd har ett operativt ansvar och ska se till att säkerhetsarbetet inom den egna förvaltningen följer säkerhetspolicyn med tillhörande styrdokument.
Säkerhetsansvaret följer det normala verksamhetsansvaret på alla nivåer i kommunens organisation och säkerhetsarbetet ska bedrivas som en integrerad del i det dagliga arbetet.
Vid en kris finns särskilda beredskapsfunktioner och krisledningsstaber kan aktiveras.