Hoppa till huvudinnehåll

Inspelning av samtal

På grund av att Kontakt Linköping, kommunens Kontaktcenter, ofta får ta emot hotfulla samtal av olika slag kommer kommunen att spela in inkommande samtal till Kontakt Linköping.

Syfte

Syftet med inspelningarna är att öka säkerheten och att ge medarbetarna inom Kontakt Linköping en tryggare och säkrare arbetsmiljö. Samtal spelas även in i utbildningssyfte och används av Coach och medarbetare på Kontakt Linköping för utbildningsmässig analys och utveckling av servicen inom kontaktcentret.

Lagringstid för inspelade samtal

Samtliga inkommande samtal spelas in automatiskt och sparas i max ett dygn. Samtal som slumpmässigt väljs ut i utbildningssyfte samt hotfulla samtal sparas i 90 dagar. Samtal med handläggare eller annan funktion inom kommunens olika verksamheter spelas dock aldrig in.

Alla inspelade samtal lagras internt i Linköpings kommuns telefonisystem på servrar som ägs av Linköpings kommun och är fysiskt placerade i serverhallar i Linköping.

Rättslig grund

Inspelning av samtal innebär en behandling av personuppgifter. För att få behandla personuppgifter behöver kommunen ha en rättslig grund. I detta fall är behandlingen nödvändig för att kommunen ska kunna utföra en uppgift som är av allmänt intresse, vilket i korthet betyder att kommunen behöver utföra denna personuppgiftsbehandling för att kunna erbjuda medborgarna service och tjänster.

Personuppgiftsansvarig 

Personuppgiftsansvarig för behandlingen är Kommunstyrelsen i Linköpings kommun. 

Senast uppdaterad den 14 februari 2020