Grundskola
Alla barn mellan 7 och 16 år
måste gå 9 år i grundskolan.
Förskoleklass för barn som är 6 år
är frivillig. De flesta 6-åringar går i
förskoleklass.
I Linköpings kommun finns
kommunala och fristående grundskolor.
Eleverna och deras föräldrar
har rätt att önska plats i en kommunal
eller fristående skola.
Önskemål om skola
Elever som ska börja i förskoleklass
eller i årskurs 7 kan lämna önskemål om skola.
Önskemål om skola lämnas på en webbplats.
Information finns på flera språk.
Läroplanen
Alla skolor ska följa en läroplan.
Läroplanen beskriver hur skolan ska arbeta.
Läroplanen har också kursplaner för alla ämnen.
Det finns också kunskapskrav för de olika ämnena.
Det står också vad som krävs
för att få betygen A, C och E i årskurs 6 och 9.
Försäkring
Kommunen har en olycksfallsförsäkring
för elever inom Linköpings kommuns
verksamhetsområde.
Postadress
Linköpings kommun
Utbildningsförvaltningen
Apotekaregatan 13 C
581 81 Linköping
Telefonnummer
013-20 60 00 (Kontakt Linköping)