Utbildning i svenska för invandrare (SFI)
Vill du lära dig svenska språket?
Då kan du söka till sfi, som betyder svenska för invandrare.
Sfi är en utbildning som ger dig kunskaper
i svenska språket och om hur Sverige fungerar.
sfi är till för dig som nyss har kommit till Sverige
som flykting eller invandrare.
Kommunen ska erbjuda undervisning i svenska
till alla som nyss flyttat till Sverige.
Svenska för invandrare finns i tre steg, sfi 1, sfi 2
och sfi 3.
Svenska för invandrare steg 1
Steg 1 passar sig som dig som behöver lära dig att
läsa och skriva.
Du studerar i ganska långsam takt.
Utbildningen finns på Linvux.
Svenska för invandrare steg 2 och 3
Passar dig som har gått i skola 6 år eller mer
i ditt hemland. Studietakten är normal till snabb.
Utbildningen finns på Linvux.
och Astar.
Det finns mer information om sfi på webben:
Kursplaner och betygskriterier
På Skolverkets hemsida kan du läsa om kursplaner
och vad som krävs för olika betyg.