Barn och ungdomar som far illa
Barn och ungdomar som far illa
Ibland kan barn och ungdomar fara illa.
Då ska socialtjänsten se till att barnen och ungdomarna får hjälp.
Det står i socialtjänstlagen. Personalen i till exempel skolan och
sjukvården måste tala om för Social- och omsorgsförvaltningen
om de märker att barn behöver stöd och skydd.
Men alla ska ringa eller skriva till Social- och omsorgsförvaltningen om de
tror att barn behöver hjälp.
Personalen på Social- och omsorgsförvaltningen bestämmer vilket stöd barnet ska få.
De gör en utredning. Då pratar de med barnet och föräldrarna.
De pratar också med dem som jobbar på barnavårdscentralen,
förskolan och skolan.
Utredningen ska vara klar efter fyra månader. Då ska föräldrarna få läsa
utredningen. Om barnet har fyllt 15 år får barnet också läsa utredningen.
Sedan bestämmer Social- och omsorgsförvaltningen om barnet och familjen ska få hjälp.
Social- och omsorgsförvaltningen bestämmer också vilken hjälp barnet ska få.
Det är socialtjänsten som ger hjälpen.
vardagar 9.00–11.30, 13.00–16.00
Barnhemsgatan 2
Vi tar endast emot bokade besök.