Hoppa till huvudinnehåll

Medling

I en medling träffar personen som utsatts för brott
gärningspersonen och pratar om brottet
tillsammans med en medlare.
Gärningspersonen, den som begått brottet måste
ha erkänt hela eller delar av brottet för att en
medling ska fungera.

Medling används för att förebygga att nya brott sker  
och lösa konflikter.
Medlaren som är med i samtalet har utbildning att
leda medling och står inte på någons sida i samtalet.
I medlingen pratar personerna om brottet och hur
brottet har påverkat dem.
I samtalet ska personerna få möjlighet att förklara
vad som hände och be om ursäkt.
Samtalet ska göra båda personerna starkare.

Medling vänder sig till

Medling arbetar med barn och vuxna som utsatts för
brott och gärningspersoner som är tolv år eller äldre. 

Medling finns på Djurgårdsgatan 1.
Du kan ringa direkt till oss om du har frågor.
Vi har telefonnummer 013-20 53 83.

Det är Leanlink som driver Medling.
Linköpings kommun
äger Leanlink. 

Kontakta Medling

Djurgårdsgatan 1

Senast uppdaterad den 3 augusti 2023

Tillbaka Skriv ut