Hoppa till huvudinnehåll

Anmäl lönekonto och digital lönespecifikation

Här hittar du information om hur du anmäler ett personligt konto som din kommande lön ska sättas in på. Här anmäler du även att få din lönespecifikation digitalt. Smidigt och snabbt för dig – bra för miljön!

Linköpings kommun skickar enbart ut digitala lönespecifikationer.
En digital lönespecifikation innehåller samma information som en lönespecifikation på papper, men kommer fram till dig snabbare och ger en tydligare dokumentöversikt. Den minskar dessutom belastningen på miljön och totalkostnaden för kommunen.

Lönespecifikationen skickas ut av vår bank – inte direkt från kommunen – därför måste du själv göra ett aktivt val för att få den utskickad. Registreringen måste göras senast fyra dagar innan din första löneutbetalning och det går snabbt och enkelt enligt instruktionerna nedan.

Anmäl ditt lönekonto 

För att vi ska kunna betala ut din lön till ditt personliga konto behöver du fylla i  dina uppgifter. Kommunen använder Nordea som bank och därför behöver du anmäla ditt personliga konto till dem. Det gäller oavsett vilken bank du har ditt personliga konto hos.

Gör så här:

1. Registrera dina uppgifter på Nordea.se via länken nedanför. 

2. Logga in via BankID och fyll i dina uppgifter samt Linköpings kommuns arbetsgivarnummer: 629622.

Aktivera digital lönespecifikation

Linköpings kommun skickar enbart ut digitala lönespecifikationer, så för att få en specifikation måste du aktivera tjänsten hos din bank (Nordea eller Swedbank).
En e-lönespecifikation innehåller samma information som en lönespecifikation på papper, men kommer fram till dig snabbare och ger en tydligare dokumentöversikt. Den minskar dessutom belastningen på miljön och totalkostnaden för kommunen.

Gå till www.nordea.se. Välj Våra tjänster i huvudmenyn, därefter Konton och betalningar och sedan e-lönespecifikation och följ anvisningarna. För frågor om elektroniskt lönebesked via Nordea, kontakta Nordeas kundservice.

Gå till www.swedbank.se. Logga in på din internetbank. Välj Tidigare version av internetbanken. Klicka på Startsida - Beställa tjänster. Under rubriken Övriga tjänster hittar du Anmäl elektroniskt lönebesked. För frågor om elektroniskt lönebesked via Swedbank, kontakta Swedbanks kundservice.

Gå till www.kivra.com. Välj registrera och följ anvisningarna för att skapa en digital brevlåda.

 

Har du ett konto hos Nordea eller Swedbank beställer du via din banks hemsida (se ovan) medan övriga registrerar ett konto på www.kivra.com.

Kivra har två alternativ: registrera dig med bankID eller med hjälp av målsmans godkännande via blankett.

BankID för dig under 18 år: 

Alla privatpersoner som har svenskt personnummer kan skaffa BankID e-legitimation genom sin bank. Åldersgränsen är något som bankerna själva bestämmer, men vanligast är att BankID utfärdas till personer från 13 eller 18 års ålder. För omyndiga krävs dock målsmans godkännande.

 

Kivra är en säker digital brevlåda dit du kan välja att få myndighetspost och brev från anslutna företag. Linköpings kommuns bank, Nordea, använder enbart Kivra och kan inte skicka e-lönespecifikationen till annan digital brevlåda.
Du behöver Mobilt BankID för att skapa ett konto och logga in. Du kan även beställa en aktiveringskod via hemsidan.

Kivra i mobilen

Kivra finns även som app för Android och iPhone. Då får du en notifikation direkt i mobilen när din lönespecifikation har kommit. Apparna kan du ladda ner här:


  

Bra att veta om digital lönespecifikation  

Din lönespecifikation skickas ut av vår bank – inte direkt från kommunen – därför måste du själv göra ett aktivt val att få lönespecifikation utskickad digitalt. Hur du väljer e-lönespecifikation beror på vilken bank du har. Registreringen måste göras senast fyra dagar innan nästa löneutbetalning och det går snabbt och enkelt att ordna enligt ovan instruktioner.

 

Senast uppdaterad den 8 november 2024