Hoppa till huvudinnehåll

E-handel med livsmedel

E-handel med livsmedel är en form av distansförsäljning som innebär att företag säljer livsmedel på distans via någon form av teknik för distanskommunikation. Försäljningen kan till exempel ske via en webbplats, sociala medier, app, e-post eller sms. För dig som säljer livsmedel via e-handel gäller i stort sett samma livsmedelslagstiftning som när du säljer varor i en vanlig butik, på ett café eller i en restaurang.

Några regler för företag och verksamheter som bedriver e-handel:

  • Företagare ska anmäla sin anläggning till kontrollmyndigheten i den kommun eller det län där verksamheten ska bedrivas, i Linköping är Miljöavdelningen kontrollmyndighet. Om verksamheten ska bedrivas i flera kommuner eller län behöver flera anmälningar göras. Om du redan har en livsmedelsverksamhet som är registrerad och vill utveckla servicen genom att även sälja över internet, ska du meddela denna ändring av din verksamhet till kontrollmyndigheten.

  • Försäljning av ekologiska livsmedel via e-handel ska i regel alltid anmälas till ett kontrollorgan. Det finns en rad företag som får kontrollera och certifiera ekologiska produkter i Sverige, du kan se en lista över dem på Livsmedelsverkets webbsida om kontrollorgan.
  • Om du är primärproducent, och till exempel säljer egen honung eller ägg från egna höns, ska verksamheten vara registrerad hos länsstyrelsen och själva e-handeln hos Miljöavdelningen. 

  • På plattformen där livsmedlen säljs måste det alltid finnas kontaktuppgifter till ansvariga livsmedelsföretag. För mer information se e-handelslagen (2002:562). 

Kontroll av e-handelsföretag innefattar bland annat:

  • Registrering - kontrollmyndigheten kontrollerar att din verksamhet är registrerad.

  • Spårbarhet - verksamheten ska kunna visa varifrån livsmedlen som säljs kommer. Detta ska kunna redovisas när informationen efterfrågas, till exempel i samband med livsmedelskontroll.

  • Hygienkontroller (i de fall det finns en butik eller ett lager i kommunen)

  • Märkning av produkter, såväl obligatorisk som frivillig märkning.

Information och märkning av e-handelsvaror

När du säljer livsmedel på distans är märkning och information om produkten extra viktigt. Informationen som finns på förpackningen och plattformen där varan säljs är helt avgörande för att kunden ska kunna göra medvetna val. Konsumenten ska få tillgång till samma information vid distansförsäljning som vid köp i en livsmedelsbutik. Huvudregeln är att informationen ska vara på svenska för produkter som säljs till kunder i Sverige. Reglerna gällande märkning av livsmedel skiljer sig åt beroende på om varan som säljs är färdigförpackad eller inte.

På livsmedelsverkets webbsida kan du läsa mer om vilken information som behöver presenteras:

Import och export av e-handelsvaror

Om ditt företag importerar livsmedel från ett land utanför EU kan det finnas speciella regler. I vissa fall krävs gränskontroll och en del livsmedel får inte tas in i Sverige över huvud taget. Dessa regler kan ändras med kort varsel.

När du exporterar livsmedel gäller utöver svenska regler även det mottagande landets regler.

På Livsmedelsverkets webbsida kan du läsa mer om import och export av e-handelsvaror:

Senast uppdaterad den 13 december 2024