Tanken med kampanjen är att låta städerna själva använda sina egna kanaler för att uppmärksamma varandra och tipsa om attraktioner i grannstäderna.
– Många hotell rapporterade om att antalet besökare från de städer som medverkade i kampanjen ökade under sommaren. Med tanke på hur bra spridning vi fick, både hoppas och tror vi att det var många som tog vår uppmaning om att tillbringa ett dygn hos grannen på orden, berättar Jörgen Nilsson, ansvarig för besöksnäring på Visit Linköping & Co.
Vid Kinda kanal finns många sommaraktiviteter. Inte allra minst då kanalen firar 150 år. Foto: Visit Linköping & Co.
Fortsatt samverkan
Kampanjen drog igång under midsommarveckan och pågår hela sommaren, och planer finns redan för en fortsättning. 2020 fick planerna på en höstkampanj strykas, då pandemins andra våg slog till. Förhoppningen är att läget hösten 2021 ska vara betydligt mer gynnsamt.
– Vi var jättenöjda med fjolåret och ser fram emot att samverka även i år, säger Christina Leinonen, näringslivsutvecklare besöksnäring på Norrköpings kommun.
Något för alla semesterfirare
Ambitionen är att 48 timmar hos grannen ska erbjuda något för alla. Barnfamilj som livsnjutare, kompisgänget som barnfria paret. Flera hotell har tagit fram olika erbjudanden för att göra en tvådagarstur till grannstäderna ännu mer attraktiv, det tipsas om djurparksbesök och wakeboardupplevelser, om båtturer och spännande museum.
– Grannstäder kan upplevas som konkurrenter men att visa upp oss som goda grannar är en större succé, säger Jörgen Nilsson.