Hoppa till huvudinnehåll

5 000 elever deltog i valdebatt

6 september 2022 | Kommun & politik, Förskola & utbildning
OBS! Detta är en arkiverad nyhet vilket kan innebära att informationen är inaktuell.
Under måndagseftermiddagen den 5 september bjöds Linköpings gymnasieelever in till Saab arena för att delta i en valdebatt inför valdagen på söndag.

Saab arena fylldes med nyfikna elever i åldrarna 16-19 år. Några av dem ska rösta för första gången i årets val. Foto: Emilia Waller-Rosén

5 000 elever satt i publiken när ordföranden från riksdagspartiernas ungdomsförbund intog scenen i Saab arena. På agendan stod valdebatt med fokus på fyra olika frågor - miljö, utrikespolitik, trygghet och vården. Eleverna själva fick inte bara bevittna debatten, de fick också delta genom att rösta om vilket parti som vann respektive debatt. Några elever fick även möjlighet att komma upp på scen och ställa frågor direkt till politikerna.

Lyckat arrangemang

Per Westerholm, sakkunnig inom gymnasieskolan, är nöjd med arrangemanget.

Det blev lyckat. Publiken skötte sig bra och det märktes att det fanns ett stort intresse bland eleverna, säger han.

Moderator Henrik Johnsson tog en selfie tillsammans ungdomsförbundens ordföranden efter debatten. Foto: Åsa Friberg

Per är glad att det gick att genomföra debatten gemensamt istället för i mindre format runtom på skolorna.

Det är väldigt roligt att vi kan samla eleverna på det här sättet. Jag pratade med en av partiordföranden tidigare som tyckte att det var ett väldigt bra format, eftersom de kan nå ut till så många på en och samma gång istället för att åka runt till små grupper på varje skola. För eleverna blir det också en fördel eftersom alla får samma möjlighet att delta oavsett tidigare kunskap och intresse.

Eleverna förbereds för framtiden

Valdebatten är bara en del i arbetet som görs av skolorna i samband med valet. Nästa steg är att eleverna får gå och rösta i skolval på sina respektive skolor.

Det är viktigt att eleverna får möjligheten att vara delaktiga i politiken och demokratin, även om det bara är några av dem som ska rösta i årets val. Det ligger i skolans demokratiska uppdrag att utveckla elevernas kunskap inom samhälle och politik så att de är förberedda för att leva och verka i ett demokratiskt samhälle, säger Per Westerholm.

Ja eller nej? Debatten avslutades med att alla partier fick ta ställning till fem snabba frågor. Här fick publiken en chans att ta ställning - genom att ropa ut sina svar samtidigt som politikerna. Foto: Emilia Waller-Rosén

Japanskt tv-team på besök

Det var inte bara elever och lärare som lockades till debatten. Längst fram vid scenen stod även ett japanskt tv-team som filmade hela tillställningen.

De är här och följer det svenska valet och är intresserade av hur vi gör med politikundervisningen i skolan. Det är så klart väldigt roligt att arbetet vi gör uppmärksammas från olika håll, säger Per.

 

Text: Emilia Waller-Rosén

 



Senast ändrad den 28 september 2022

Senaste nytt

Vill du hjälpa till?
Förvaltningschef Magnus Sjöberg går i pension
Äldreboende och förskola i samma byggnad
Tyst minut och flaggning på halv stång den 11 februari
Linköping sänder kärlek till Örebro
Ung Zon - en ny identitet för ungdomsverksamheten
Samernas nationaldag firas den 6 februari
Därför byts busskurer ut