Linköpings kommun har upphandlat en ny plattform som möjliggör att utskick som tidigare skett via papper istället sköts digitalt. Den nya plattformen har funktioner som underlättar skolornas hantering av inlämnade blanketter och digitala underskrifter. Förändringen ska underlätta för både medarbetare och vårdnadshavare.
- Vi har som mål att digitalisera samtliga blanketter i kommunen år 2020, och på skolsidan tar vi steget redan nu. Det finns många fördelar, förutom att det blir smidigare för vårdnadshavarna sparar vi både arbetstimmar och på miljön, säger Tor Andersson, utbildningsdirektör.
Under sommaren har ett omfattande arbete med att implementera systemet och upprätta rutiner inför höstens terminsstart. De digitala utskicken är ett sätt för att öka tillgängligheten och servicen gentemot vårdnadshavarna.
- Våra invånare förväntar sig att de ska kunna kommunicera med oss digitalt. En smidig kommunikation ökar känslan av närhet mellan offentlig verksamhet och invånare, och på så sätt kan vi ge bättre service, säger Jakob Algulin, digitaliseringsdirektör.
"Våra invånare förväntar sig att kunna kommunicera med oss digitalt"
Två mailutskick har gjorts till vårdnadshavare med information om hur man går tillväga för att besvara de digitala formulären. På grund av tekniskt fel fick många mottagare flera mail med samma information. Vi ber om ursäkt för detta och arbetar för att hitta en lösning för framtida utskick.
För de som inte har tillgång till dator eller som känner sig osäker på hur man fyller i digitala formulär finns hjälp och stöd att få genom Kontakt Linköping. I vissa fall kommer de fysiska blanketterna att finnas kvar, exempelvis för att dokumentera medicinska uppgifter.
Linköpings kommuns kontaktcenter svarar på dina frågor och ger dig information om kommunens tjänster.
Till e-postformulär för Kontakt Linköping
Telefon:
013–20 60 00
Telefontid:
måndag-fredag klockan 07:30-17:00 (juni - augusti, 07:30-16:00)