Den nya staben formas genom att de nuvarande kommunikations- och digitaliseringsstaberna går samman. Staben får tre enheter: Planerad kommunikation, Nyheter och media samt Digitalisering.
Kommundirektör Paul Håkansson framhåller att kommunikation, utveckling och digitalisering hänger ihop. Därför blir detta ett konsekvent sätt att organisera verksamheten.
- Ett exempel är Kontakt Linköpings arbete för att utveckla en chattfunktion. Där kommer vi att använda artificiell intelligens, AI. Men allt handlar om att prata med våra medborgare, och i det arbetet har både gamla Kommunikationsstaben och Digitaliseringsstaben ansvarsområden.
Rekrytering av digitaliseringschef
Maria Ottosson som ska leda den nya staben arbetar idag som kommunikationsdirektör på Kommunikationsstaben.
- Det blir jättebra att vi organiserar oss så här. Vi arbetar redan mycket med utvecklingsfrågor och har gränsytor nära varandra. Genom att samordna oss får vi mer kraft att genomföra saker.
Ett av hennes första uppdrag i den nya rollen blir att rekrytera en digitaliseringschef, tillika enhetschef för Digitaliseringsenheten.
- Digitaliseringen är en viktig del i vårt arbete med att leverera välfärd. Utvecklingen sker främst ute i våra förvaltningar, och vi ska vara ett stöd för detta, säger Maria Ottosson.