Kommunvelometern mäter och jämför kommunernas insatser för cykling under föregående år. I årets granskning deltar 40 kommuner.
Kommunerna får själva rapportera in uppgifter, som går att kontrollera. Bedömningarna och poängsättningen görs inom de tre huvudområdena infrastruktur, information och marknadsföring, samt organisation. Maximalt kan en kommun få 90 poäng.
Inom flera delområden får kommunen så gott som full poäng och får 80 av 90 möjliga. Uppsala får totalt 82 poäng.
Toppskiktet
– Vi har i flera år tillhört toppskiktet av cykelkommunerna och det visar att vi har en långsiktig strategi för att fler invånare ska välja cykeln, säger kommunalrådet Muharrem Demirok (C).
Granskningen mäter varken utvecklingen av själva cykeltrafiken inom kommunerna eller cyklisters nöjdhet med förhållandena för cykling inom kommunen. Cykelfrämjandet kommer dock fånga cyklisternas inställning i en separat undersökning kallad Cyklistvelometern.
Linköping får maximala 30 poäng inom området information och marknadsföring. Kommunen arbetar aktivt med beteendeförändringar och genomför aktiviteter för att stimulera ökat cyklande hos bland annat barn och unga.
Mer investeringar
Kommunen har däremot en potential till förbättringar genom att investera mer infrastruktur för cykling. Under 2019 investerade kommunen 419 kronor per invånare i investeringar och underhåll, att jämföra med andra större kommuners snitt på 427 kronor. Detta ger Linköping 10,5 poäng av 20 inom delområdet.
– Under årens lopp har vi investerat mycket i infrastruktur för cyklar och nu fortsätter vi med satsningen Cykellänken genom Linköping. Det kommer att märkas i ökad framkomlighet för cyklister, säger kommunalrådet Muharrem Demirok (C).
Text: Claes Lundkvist