Köp av hantverkstjänster är det vanligaste området för klagomål på tjänster som kommer in till kommunens konsumentvägledning och till Hallå konsument - vägledningen som är kopplad till Konsumentverket. Hanna Edqvist, konsumentvägledare i Linköpings kommun, tycker därför att man ska förbereda sig noga och kolla upp hantverkaren innan man bestämmer sig.
Här är hennes tips för den som planerar att anlita hantverkare:
- Ta referenser. Hör med vänner och bekanta om de kan rekommendera ett företag. Även om det är lång väntetid för att få tag på en elektriker, plåtslagare eller rörmokare, anlita inte första bästa utan kolla upp företaget först. Kolla gärna med Skatteverket också så att företaget har F-skattsedel och inte har stora skulder.
- Skriv avtal. Det är ett bra sätt att tillsammans noga gå igenom vad som ska göras, vilka material som ska användas, hur lång tid det kommer att ta och vad det kommer att kosta.
- Betala aldrig i förskott. Om arbetet inte blir slutfört eller inte görs på fackmässigt sätt är det bra att kunna hålla inne hela eller delar av betalningen tills arbetet är korrekt gjort.
Hanna Edqvist säger att det är vanligt med missförstånd mellan beställare och hantverkare. Det behöver inte handla om att det är en oseriös företagare, utan om att man inte förstår varandra.
- Beställaren kan ha orealistiska förväntningar om vad som kan göras och vad det kommer att kosta. Om det inte finns nedskrivet är det svårt att i efterhand reda ut vad som sagts.
Vägledning
Om du vill ha mer information kan du kontakta konsumentvägledningen i Linköpings kommun:
Telefon: 013-20 66 87
Konsumentvägledningen på linkoping.se:
Du kan även kontakta Hallå konsument - vägledning genom Konsumentverket:
Bra mall att ladda ner
Konsumentverket har en kostnadsfri mall - hantverkarformuläret - för konsument och hantverkare att använda sig av när man skriver kontrakt:
Läs på mer