Varje år jobbar Linköpings kommuns elever i årskurs 2, 5 och 8 med Bästa världen, hållbarhetskonceptet för elever som drivs av kommunen och Tekniska verken i samarbete med Kolmården, Lejonfastigheter och Bixia.
Hugo Danielsson och Natalie Sammons på Ekholmsskolan är två av alla elever i årskurs 8 som under hösten har fått lära sig mer om de utmaningar och möjligheter som finns på vägen mot ett hållbart samhälle, något som de själva känner är både viktigt och intressant.
- Det finns så många enkla saker man kan göra för att göra skillnad. Många tror att man måste ändra allt, men även små val gör skillnad om alla gör dem, säger Natalie.
Designa en hållbar framtidsstad
För årskurs 8 handlar arbetet med Bästa världen om olika energilösningar och vilka för- och nackdelar de har för jorden och naturen. För att få djupare förståelse för energikällornas påverkan fick eleverna på Ekholmsskolan i uppgift att skapa sin egen framtidsstad.
- Vi fick fundera på alla delar i vår stad, som energikällor, material och hur staden kan anpassas för att klara av klimatförändringar. Några valde att bygga helt under vatten och några hade en lösning där staden kunde höjas upp och flyta, berättar Hugo.
En av Hugos stora lärdomar under arbetet med framtidsstaden var att det inte finns några perfekta lösningar.
- Det handlade om att se för- och nackdelar med olika alternativ och försöka hitta sätt att undvika nackdelarna. Det fanns inte en lösning som var rätt utan vi kunde hjälpas åt och lära oss av varandras idéer.
Som för alla årskurser som jobbar med Bästa världen ingick också ett besök på Kolmårdens djurpark. Där fick eleverna chansen att se hur olika energilösningar påverkar djur och natur ur ett globalt perspektiv.
- Det var en väckarklocka att få se allt som händer utanför Sverige. Man insåg verkligen följderna, inte bara med koldioxidutsläppen utan att det vi gör påverkar hela jordklotet på många sätt, förklarar Hugo.
Vad kan jag göra i vardagen?
På det lokala och personliga planet har både Hugo och Natalie fått många lärdomar att ta med sig i vardagen.
- Det kan vara små saker som att dra ur laddaren när man inte använder den, släcka lampor i rum man inte är i, eller att ta bussen istället för bilen, säger Hugo.
- Eller att använda vattenkokare till att koka vatten istället för spisen, och alltid se till att fylla tvätt- och diskmaskin innan man kör dem, säger Natalie.
Både Hugo och Natalie tycker att det är väldigt bra att de får lära sig om hållbarhet i skolan.
- Det är roligt att lära sig nya saker, och det vi lär oss i skolan kan vi berätta om hemma. Ibland är det saker som de vuxna kanske inte redan vet eller gör, och då kan vi lära dem också, berättar Natalie.
Under vårterminen är det dags för elever i årskurs 2 och årskurs 5 att göra sitt arbete med Bästa världen. För dem handlar arbetet om vatten (årskurs 2) och avfall (årskurs 5). Precis som årskurs 8 blir det arbete både i klassrummet och under ett besök på Kolmården.
Du kan läsa mer om Bästa världen och ta del av tips på vad du själv kan göra i vardagen på Tekniska verkens hemsida.