För Linköpings kommun är det viktigt med stabila förutsättningar för stadens utveckling och att järnvägsanläggningen måste färdigställas genom hela centrala Linköping i en sammanhållen tidsperiod. Detta för att möjliggöra stadsutveckling och inte minst stadsläkning efter att järnvägen färdigställts.
– Vi behöver tillsammans med Trafikverket hitta en bra lösning med utgångspunkt i de nya förutsättningarna. Våra ambitioner för Linköpings utveckling har inte förändrats och det är viktigt att hitta en lösning som fortsatt möjliggör en stark stadsutveckling, säger Kristina Edlund (S), kommunstyrelsens ordförande i Linköpings kommun.
Integrerad station
Trafikverkets inriktning i arbetet framåt är en integrerad station i Steninge istället för en separerad station där Ostlänkens och södra stambanans spår är åtskilda. Det betyder sex spår i bredd istället för som tidigare åtta. Anläggningen blir alltså smalare men kommer behöva bli längre för att kunna vända tåg.
Kostnadsbesparingar
Utredningen visar på kostnadsbesparingar på totalt 2,7 miljarder kronor på hela sträckan för Ostlänken mellan Järna och Linköping. Samtidigt har kostnader tillkommit på grund av oförutsedda geologiska förutsättningar vid bland annat tunnelbyggen så den totala kostnaden för att bygga Ostlänken förblir densamma som tidigare. Dock ser Trafikverket en risk att tidsplanen förskjuts ett till två år.
– För oss som kommun är tidsplanen oerhört viktig. Den är en förutsättning i mycket av vårt arbete med stadens utveckling och det handlar också om förtroende för projektet hos näringsliv, fastighetsägare och invånare. Trafikverket behöver ge oss stabila förutsättningar för vårt arbete och en tydlig framdrift i arbetet med Ostlänken. Den är en mycket viktig del i bygget av framtidens Linköping, säger Kristina Edlund.