Hoppa till huvudinnehåll

Besparingar ger nya förutsättningar för Ostlänken

26 juni 2023 | Stadsplanering & trafik
OBS! Detta är en arkiverad nyhet vilket kan innebära att informationen är inaktuell.
Trafikverket har haft i uppdrag att hitta kostnadsbesparingar för Ostlänken. I dag presenterades utredningen. Trafikverket är tydliga med att station i Steninge fortsatt är aktuell samt att sträckan Linköping - Sjögestad inte längre ingår i planeringen. Hur och var Ostlänken ska ansluta till den befintliga stambanan söderut behöver utredas vidare. Trafikverkets utredning visar också att de nya förutsättningarna kommer att förskjuta tidsplanen ett till två år.

Trafikverket har presenterat en utredning kring kostnadsbesparingar för Ostlänken.

För Linköpings kommun är det viktigt med stabila förutsättningar för stadens utveckling och att järnvägsanläggningen måste färdigställas genom hela centrala Linköping i en sammanhållen tidsperiod. Detta för att möjliggöra stadsutveckling och inte minst stadsläkning efter att järnvägen färdigställts.


– Vi behöver tillsammans med Trafikverket hitta en bra lösning med utgångspunkt i de nya förutsättningarna. Våra ambitioner för Linköpings utveckling har inte förändrats och det är viktigt att hitta en lösning som fortsatt möjliggör en stark stadsutveckling, säger Kristina Edlund (S), kommunstyrelsens ordförande i Linköpings kommun.

Integrerad station

Trafikverkets inriktning i arbetet framåt är en integrerad station i Steninge istället för en separerad station där Ostlänkens och södra stambanans spår är åtskilda. Det betyder sex spår i bredd istället för som tidigare åtta. Anläggningen blir alltså smalare men kommer behöva bli längre för att kunna vända tåg.

Kostnadsbesparingar

Utredningen visar på kostnadsbesparingar på totalt 2,7 miljarder kronor på hela sträckan för Ostlänken mellan Järna och Linköping. Samtidigt har kostnader tillkommit på grund av oförutsedda geologiska förutsättningar vid bland annat tunnelbyggen så den totala kostnaden för att bygga Ostlänken förblir densamma som tidigare. Dock ser Trafikverket en risk att tidsplanen förskjuts ett till två år.


– För oss som kommun är tidsplanen oerhört viktig. Den är en förutsättning i mycket av vårt arbete med stadens utveckling och det handlar också om förtroende för projektet hos näringsliv, fastighetsägare och invånare. Trafikverket behöver ge oss stabila förutsättningar för vårt arbete och en tydlig framdrift i arbetet med Ostlänken. Den är en mycket viktig del i bygget av framtidens Linköping, säger Kristina Edlund.

 

Senast ändrad den 26 juni 2023

Senaste nytt

Vill du hjälpa till?
Förvaltningschef Magnus Sjöberg går i pension
Äldreboende och förskola i samma byggnad
Tyst minut och flaggning på halv stång den 11 februari
Linköping sänder kärlek till Örebro
Ung Zon - en ny identitet för ungdomsverksamheten
Samernas nationaldag firas den 6 februari
Därför byts busskurer ut