I vanliga fall erbjuder man olika typer av möten och aktiviteter, i grupp och enskilt. Med anledning av den pågående coronapandemin har Anhörigcenter fått ett förändrat uppdrag, där man ska erbjuda samtalsstöd, framförallt över telefon. De har också utökat sina telefontider till alla dagar i veckan.
– Många som normalt träffar sina närstående regelbundet, kan inte göra det idag, då våra äldre och andra riskgrupper ska skyddas från smittorisk. När det nu pågått en tid är det naturligt att det finns extra många anhöriga som känner oro, säger Elias Vardi.
Får många frågor
– De som hör av sig oss har många olika frågor: Hur ska jag orka fortsätta, hur ska jag förhålla mig till mina anhöriga, hur fungerar det med hemtjänst och olika boendeformer med mera, säger Elias Vardi och fortsätter:
– Det kan betyda mycket att få sätt ord på känslor och oro och här kan vi vara ett viktigt stöd.
Text: Johan Sjöholm/Cecilia Salomonson