Hoppa till huvudinnehåll

Målet: Öka antal barn i förskolan

17 oktober 2022 | Förskola & utbildning
OBS! Detta är en arkiverad nyhet vilket kan innebära att informationen är inaktuell.
Själva titeln ”processtödjare” avslöjar inte mycket, men för integrationen är rollen desto viktigare; att söka upp varje nyanlänt barn och stötta familjerna in i samhället."Vårt mål är att få barnen att börja – och stanna – i förskolan, eftersom det är nyckeln till språket", säger Lilija Brazenaite-Alm.

Medan Milana har hittat papper och målarfärg bygger Igor torn av klossar. Processtödjaren Liija Brazenaite-Alm gör en kartläggning av snart femårige Igors behov tillsammans med hans mamma Marina.

Igor, snart fem år, stansar ut figurer och gör ett förtjust utrop varje gång det blir en urklippt stjärna på det gula pappret. Bredvid sitter hans syster Milana och målar. Det har gått fem dagar sen barnen kom till Linköping,

Tillsammans med sin mamma Marina. Ett halvår sen de flydde kriget – och senast träffade sin pappa, som är kvar i Ukraina. Sedan dess har familjen bott i både Skåne och Norrköping.

– Vi är väldigt tacksamma över att nu ha hamnat i Lambohov, där vi har släkt, säger Marina Slanina.


Igor tycker att det är roligt på öppna förskolan.

Från krig till pyssel

Idag besöker de öppna förskolan för första gången.

– Det är skönt för barnen att komma hit. Flykten har inneburit stora förändringar för dem. Här kan de leka, pyssla och göra sånt som jag inte kan ge dem just nu, säger Marina.

Processtödjaren Lilija Brazenaite-Alm tolkar med hjälp av engelska och lite ryska.

– Det är en stor fördel att kunna många språk, för att tolka såväl språk som kultur och förstå familjernas bakgrund, säger Lilija.

Storasyster Milana hoppas på att börja på Slestadsskolan, där hennes släktingar redan går. Och för Igor är det bråttom att börja på förskolan så snart som möjligt. Varje dag är viktig för hans språkinlärning.

De är länken

Det är just därför processtödjarna finns. För att fånga upp och lotsa nyanlända barn in i förskolan. De är länken mellan familjen, förskolan och familjecentralen där öppna förskolan, BVC och Råd och stöd samverkar.

– Vi jobbar för att höja förskolans status. Många vårdnadshavare känner inte till att den svenska förskolan är en skolförberedande verksamhet med egen läroplan. De tar beslut utifrån vad de anser är barnets bästa och kommunen måste bli bättre på att förmedla vad förskolan faktiskt är och vilken skillnad den gör, säger Cecilia Björklund.

Hon är samordnare på familjeprogrammen och har varit med om att göra en kartläggning, för att undersöka varför föräldrar väljer bort förskolan.


Lilija Brazenaite-Alm och Ulrika Quist arbetar som processtödjare.

– Många familjer påbörjar en introduktion till förskolan. Men trots att barnet har börjat finns det de föräldrar som av olika anledningar väljer bort förskolan - som föräldraledighet, utlandsvistelse, flytt, missnöje eller livspussel. Frånvaron av förskola ger dock konsekvenser. Forskning visar att barn som gått på förskola får bättre resultat i skolan, vilket i vuxen ålder leder till bättre jobb, lön och hälsa.

– Tröskeln in i förskolan ska vara låg, sen har vi ett ansvar för att göra mötet med förskolan till en positiv upplevelse så att föräldrar väljer att ha sina barn kvar där, säger Cecilia.

Kartläggningen visade bland annat att kommunen behöver bli bättre på att informera och att söka upp de familjer som är längst från att låta sina barn komma till förskolan. Det går också i linje med en lagändring som innebär att kommunen är skyldig att söka upp familjer med oplacerade barn. Om familjerna har bott kort tid i Sverige ska en förskoleplats finnas redo.

– Det uppsökande arbetet kommer att börja hösten det år barnet fyller tre. Tackar familjen nej ska kommunen göra ett nytt försök på hösten det år barnet fyller fyra, säger Cecilia.

Ingång till förskolan

Det är viktigt att processtödjarna, i ett tidigt skede, får kännedom om att en nyanländ familj med barn i förskoleåldern har anlänt till kommunen, så att de kan ta kontakt och bjuda in familjen till närmaste öppna förskola.

– Öppna förskolan är ofta en ingång till förskolan. Det är viktigt att vi finns på familjecentralerna, så att vi kan fånga upp familjerna och deras frågor direkt, säger Ulrika Quist, processtödjare. 

Deras arbetsuppgifter spänner brett, som att besöka förskolan tillsammans med vårdnadshavarna, introducera den digitala plattformen InfoMentor som används i förskolan, söka och tacka ja till erbjuden plats samt informera om föräldraskapsstödsprogram. 

– Det är lätt att missförstå och frågor kan falla mellan stolarna när man inte kan språket, säger Ulrika.

Processtödjarna gör också en kartläggning av barnet, för att förbereda förskolan så att introduktionen blir så bra som möjligt.

– Vi får ofta fin kontakt med familjen, jag upplever att de är ödmjuka och tacksamma. Jag känner mig priviligierad som får möta människor från hela världen och hjälpa barnen att få en bra start i förskolan, säger Ulrika Quist.

Text och foto: Zandra Erikshed

Det finns fem processtödjare i Linköping. De är baserade i Skäggetorp, Berga och Ryd, där en lägre andel barn går i förskolan. Familjecentraler finns också i Lambohov, Valla, Ekholmen, Ljungsbro och Tannefors. Vid behov möter processtödjarna nyanlända familjer på den närmaste familjecentralen.

Processtödjare är länken mellan familjen, familjecentralen och förskolan. De samarbetar även med övriga aktörer i kommunen för att medverka till att alla barn med ett annat modersmål än svenska får ett likvärdigt stöd på förskolan. Stödet ska resultera i en lyckad introduktion för såväl barn som vårdnadshavare.

Senast ändrad den 18 oktober 2022

Senaste nytt

Vill du hjälpa till?
Förvaltningschef Magnus Sjöberg går i pension
Äldreboende och förskola i samma byggnad
Tyst minut och flaggning på halv stång den 11 februari
Linköping sänder kärlek till Örebro
Ung Zon - en ny identitet för ungdomsverksamheten
Samernas nationaldag firas den 6 februari
Därför byts busskurer ut