Utmaningen går ut på att under perioden 1 december 2021 till 28 februari 2022 byta bilen och bussen mot cykel för merparten av vardagsresorna. Så som resa till skola, jobb, fritidsaktivitet och shopping.
“Finns bara vinster”
Flera av deltagarna rapporterar om positiva effekter och att de kommer fortsätta att cykla på vintern även efter att kampanjen är slut. De vill även uppmuntra andra att prova.
- Det finns egentligen bara vinster, både för dig själv och för samhället. Du sparar pengar då det förmodligen är billigare än att ta bilen. Det tar bort biltrafik från överbelastade vägar och det minskar utsläppen. Motion och kanske till och med träningstillfälle kommer på köpet, säger Tobias Andersson, en av deltagarna.
En bra utmaning
Jonna Booberg har också antagit utmaningen. Hon berättar att hon vanligtvis har svårt att motivera sig till att cykla under vintermånaderna och i stället brukar köpa busskort eller ta bilen den perioden. Men när hon läste om utmaningen att vintercykla så tyckte hon att det kändes som en bra utmaning och motivator att faktiskt ta cykeln varje dag istället för ett motorfordon.
- Om man då är lite tävlingsinriktad så blir det en lagom hård utmaning att genomföra som ett vinterprojekt, säger hon.
Jonna cyklar främst till jobbet och till barnens skola och förskola. Vissa dagar bjuder på större utmaningar än andra.
Pepp och mutor
- Det har varit väldigt mycket väder under dessa veckor vi har hållit på. Det har snöat, töat, fryst på, tinat igen och varit kallt och blött. Att rodda och motivera tre barn mellan två och åtta år på cykel till skola, förskola och affären kan vara lite av en utmaning, särskilt de dagar det har varit isgata, säger hon.
Men med lite pepp och några mutor har det ändå gått bra och hon har fått lön för mödan.
- Det jag uppskattar mest är helt klart ensamtiden och att få gratis motion. Sen är jag klart piggare och gladare om jag jämför med tidigare år när jag inte har cyklat på vintern.
När nysnön är bortborstad från cykeln väntar ett möte med soluppgången. Foto: Jonna Booberg
Satsningar på vintercykling
I Linköping har det gjorts medvetna satsningar på att det ska gå bra att ta sig fram på cykel även på vintern. Till exempel ökades antalet sopsaltade kilometrar av gång- och cykelvägar 2020 och utbyggnaden av cykellänkarna fortsätter, för att fler ska kunna ta sig fram snabbt och säkert.
Tobias Andersson cyklar oftast mellan hemmet i Duvkullen och jobbet som ligger i Tornby, en sträcka på drygt sju kilometer. Han ser varken mörker, kyla eller halka som något hinder för att cykla på vintern.
- Det saknas ju inte belysning i Linköping så lampor för att synas kommer du tillräckligt långt med. Lite halt kan det vara, men det kommer knappast som en överraskning heller, man får ta det lite lugnare i svängarna om det har snöat eller är minusgrader. Eventuell kyla finns det kläder mot och kroppen producerar lite mer värme än normalt när man trampar på så man behöver förvånansvärt lite extrakläder. Händerna är väl det jag har svårast att hålla varma, så ett par bra cykelhandskar är guld värda, säger han.
- Det är absolut en tröskel att sätta sig på cykeln istället för i bilen en kall och mörk morgon. Men det är faktiskt ganska skönt att få den där halvtimmen med motion som start och avslutning på dagen, säger Tobias Andersson. Foto: Tobias Andersson
Röra på sig i vardagen
Det här är den andra vintern som Linköpings kommun anordnar kampanjen Vintercyklist. En sammanställning från kampanjen 2019 / 2020 visar att stor del av deltagarna upplevde att de mådde bättre och kände sig piggare på grund av att de vintercyklade.
- Vi vill med kampanjen uppmärksamma hur mycket man får ut av att se cykeln som det primära transportsättet även på vintern. Man får ställa in sig på att anpassa sig till att det är kallare, mörkare och halare. Men i gengäld så är det ett oslagbart sätt att se till att man verkligen rör på sig i vardagen även på vintern, då många annars rör på sig i mindre utsträckning, säger Johanna Thidell, miljösamordnare på Linköpings kommun.
- Förutom att cykling såklart ger en minimal klimatpåverkan så ger det oss alla en bättre lokal luftkvalitet om alla som kan undviker att ta bilen i onödan. Generellt är utsläppen som störst på vintern, bland annat på grund av bilarnas kallstarter och slitage från dubbdäck, fortsätter hon.
Våga testa vintercykling
Anders Jonasson har vintercyklat i många år. Han åker mest mellan bostaden i Johannelund och jobbet i Mjärdevi. Han har märkt att vintercyklingen har påverkat hans hälsa positivt.
- Jag har fått bättre kondition i viss mån, det blir en fortsättning på sommarens cykling, säger han.
Till alla som tvekar på att cykla på vintern har han en hälsning.
- Klä dig bra och testa, vad har du att förlora? En dag i veckan är bättre än ingen.
För den som blir sugen på att anta en egen vintercyklingsutmaning så pågår just nu Cykelfrämjandets vintercyklingsvecka, som det går att anmäla sig till.
Text: Sofie Berlin