Hoppa till huvudinnehåll

De tar hand om nya Linköpingsbor

5 januari 2024 | Kommun & politik, Omsorg & hjälp
OBS! Detta är en arkiverad nyhet vilket kan innebära att informationen är inaktuell.
Det är till Integrationsenheten som kommunens alla anvisade nyanlända kommer. En enhet som från början bara arbetade med myndighetsutövning, men som nu är individernas största stöd för att integreras i samhället.

Medarbetarna på Integrationsenheten. Idag består enheten av 27 medarbetare. Vid starten 2017 var de endast fyra.

2015 mötte Sverige och Europa en av de största flyktingströmmarna i modern tid. Ett rekordstort antal människor, över 162 000, sökte asyl i Sverige. Då uppstod behovet av att ha en enhet inom kommunen som enbart jobbade med denna målgrupp, vilket resulterade i att Integrationsenheten startades upp 2017.

Arbetsgruppen bestod då av fyra medarbetare som fokuserade på myndighetsutövning. Leyla Sarikahya är idag enhetschef på Integrationsenheten och har varit med sedan början.

– Vi har kommit en lång väg sedan 2017. Idag är vi 27 medarbetare och har fler ansvarsområden. Jämfört med andra kommuner är det en ganska stor enhet, säger Leyla.

Leyla Sarikahya, enhetschef

Numera ansvarar Integrationsenheten även för kommunens flyktingmottagande, ekonomiskt bistånd och arbetsmarknadsfrågor med nyanlända som målgrupp. De som jobbar här är bland annat enhetssamordnare, socialsekreterare, arbetsmarknadskonsulenter och integrationsassistenter.

Vägen mot självförsörjning

Ett av Integrationsenhetens viktigaste uppdrag är att hjälpa individer att bli självförsörjande och självständiga. Utgångspunkten för enhetens arbete med målgruppen är att individen ska nå heltidsaktivering. Heltidsaktivering består av två delar; aktiviteter med arbetslivsinriktat fokus samt stärkande och inkluderande aktiviteter. Till sin hjälp har individen en arbetsmarknadskonsulent. Halil Konuskan, berättar hur det går till:

– Våra socialsekreterare meddelar mig när en individ, som har rätt till ekonomiskt bistånd, är redo att börja med heltidsaktivering. Då bjuder jag in till samtal för att ta reda på om de har tidigare arbetslivserfarenheter, utbildningar eller kompetenser. Tillsammans sätter vi en plan för vilka arbetslika aktiviteter som passar för individen. Oftast riktar vi oss mot kommunal verksamhet eftersom de till en början har svenska språket emot sig, men jag informerar även om bristyrken. Sedan är det upp till individen att ta sitt ansvar, men vi följer upp med arbetsplatsbesök och utvärderar för att se om det är rätt insatser, säger arbetsmarknadskonsulenten Halil Konuskan.

Från vänster: Leyla Sarikahya, enhetschef, Halil Konuskan, arbetsmarknadskonsulent, Frida Bogren, socialsekreterare, Marie Asmarson, enhetssamordnare och Camilla Taylor, enhetssamordnare.

Integrationsenheten har också ett samarbete med den lokala Arbetsförmedlingen där man hjälper och kompletterar varandra för att individen ska nå heltidsaktivering.

Aktiviteter utan personnummer

En utmaning som individerna möter under början av mottagningsprocessen är att de saknar ett fullständigt personnummer, vilket hindrar dem från att delta i många arbetsmarknadsinsatser. Det kan ta flera månader innan en individ får ett fullständigt personnummer. Då är det viktigt att de inte blir hemmasittande medan de väntar och istället gör aktiviteter som inte kräver ett personnummer. Till exempel kan de börja med Svenska för invandrare (SFI), samhällsorientering som Region Östergötland anordnar samt delta på aktiviteter i ideella föreningar eller studieförbund.

Många som har fått hjälp via Integrationsenheten behöver inte längre ekonomiskt bistånd, de klarar sig själva och har en egen försörjning.

Leva som man lär

– En av våra viktigaste strategier är förhållningssättet som vi har till nyanlända. De behöver vårt stöd och därför arbetar vi med motiverande samtal för att visa att vi tror på individen. Vi ser att personer som är flerspråkiga också bär på en stor kulturell kompetens som vi behöver på arbetsmarknaden. Det bidrar till kreativitet och ökad förståelse i olika kontexter, säger Leyla.

En del av dem som kommer som nyanlända till Linköpings kommun och tas emot av Integrationsenheten börjar studera innan de kommer ut på arbetsmarknaden. Två av dem som kom för några år sedan har idag en arbetsmarknadsanställning på enheten och som de kombinerar med sina studier.

Hur många anvisas till Linköpings kommun?

Migrationsverket anvisar varje år kommuner att ta emot ett antal nyanlända, vilket kommunen får statlig ersättning för. På frågan om hur många som anvisas till Linköpings kommun svarar Leyla så här.

– Vi får en prognos varje höst med hur många som kommer att anvisas hit under nästa år, den har vi inte fått än. Tidigare år har det varit några hundra, men efter det nya regeringsdirektivet har det sjunkit till ett 40-tal. Dock har vi haft en tillfällig uppgång till följd av kriget i Ukraina, i år har vi hittills tagit emot 174 ukrainare.

Nedgången i mottagandet innebär dock inte att man har mindre att göra. Tvärtom kan man fokusera ännu mer på att hjälpa de som redan är här.

– Det är fantastiskt att kunna hjälpa folk och att se dem blomma upp. Vi tror verkligen på att alla behövs och att alla bidrar, säger Leyla.

Text och bild: Evelina Restrup

• Förvaltning: Integrations- och arbetsmarknadsförvaltningen

• Enhet: Integrationsenheten

• Enhetschef: Leyla Sarikahya

• Antal medarbetare: 27

Här jobbar enhetssamordnare, socialsekreterare, arbetsmarknadskonsulenter och integrationsassistenter, bland annat.

Senast ändrad den 5 januari 2024

Senaste nytt

Vill du hjälpa till?
Förvaltningschef Magnus Sjöberg går i pension
Äldreboende och förskola i samma byggnad
Tyst minut och flaggning på halv stång den 11 februari
Linköping sänder kärlek till Örebro
Ung Zon - en ny identitet för ungdomsverksamheten
Samernas nationaldag firas den 6 februari
Därför byts busskurer ut