Arbetena längs Djurgårdsgatan har tagit längre tid än vad som först var planerat. Det har främst berott på att de över 100 år gamla ledningarna visade sig vara i betydligt sämre skick än man först trott. Under arbetets gång stötte man även på oväntade partier av berg i marken, vilket fördröjde arbetsprocessen ytterligare. Arbetena skulle egentligen ha blivit klara i oktober 2022, men först i mitten av december kunde gatan öppnas igen.
– Vi förstår att förseningarna av arbetena på Djurgårdsgatan gjort många Linköpingsbor frustrerade. Den här typen av arbeten måste genomföras för att göra staden mer hållbar och modern, att man ibland stöter på oväntade utmaningar är svårt att komma ifrån. Vårt fokus är alltid att göra ett så genomgripande och noggrant arbete som möjligt och vår förhoppning är att de nya ledningarna nu ska hålla i uppemot 100 år till, säger Erik Bjäresten, projektledare på Linköpings kommun.
Förberedelser inför husbyggnation
I dagsläget pågår flera detaljplanearbeten i området kring Djurgårdsgatan. Den är med sitt centrala läge en viktig gata i staden och målet är att ge den en mer stadsmässig karaktär med hjälp av både bebyggelse och grönska. Arbetena som utförts på Djurgårdsgatan under det senaste året har varit förberedande för den första etappen i detta projekt, där Stångåstaden ska bygga två hus intill Stolplyckan. Man har till exempel förberett ledningar för vatten, avlopp, fjärrvärme och bredband till de nya bostäderna. Husbyggnationen förväntas starta under första delen av 2023.
Kartan visar cykelbanans avstängning.
Finjusteringar under våren
Under våren 2023 kommer det ske finjusteringar av de tidigare arbetena på Djurgårdsgatan, det handlar bland annat om att slutföra ledningsarbetena, färdigställa trottoarer samt plantera nya träd och buskar. Arbetena kommer inte påverka biltrafiken nämnvärt. Inte heller gång- och cykelbanan på gatans nordvästra sida kommer påverkas. På den sydöstra sidan kommer däremot gång- och cykelvägen fortsätta vara avstängd till förmån för Stångåstadens husbyggnation.
Text: Evelina Gleisner