Inte olagligt men oklara villkor
Du beställer från ett svenskt företag men varan levereras av en leverantör baserad utanför EU. Då kan det förklaras av att företaget använder så kallad dropshipping. Detta kan medföra extra avgifter samt komplicerade returer för dig som konsument.
Dropshipping är inte olagligt men problemet är att om avtalsparten, alltså det företag konsumenten beställt varan ifrån, ligger utanför EU är det inte säkert att EU:s konsumentlagstiftning skyddar eller att varorna uppfyller kraven på produktsäkerheten inom EU. Det kan exempelvis innebära att reklamation och ångerrättsprocessen blir invecklad.
Vänder sig företaget till svenska konsumenter, webbplatsen är på svenska eller om det går att betala i svenska kronor är det i regel svensk lagstiftning som gäller.
Hur ska jag som konsument känna igen dropshipping och vad ska jag tänka på när jag handlar på nätet?
- Kolla efter hur lång leveranstid det är. Är leveranstiden lång utan beskrivning om varför, kan det vara ett tecken på att varan skickas från utanför EU.
- Finns det någon adress till företaget eller är adressen till en privatperson? Det ska tydligt framgå en adress till leverantören för returer.
- Är det korrekt svenska eller är det många direktöversättningar med många stavfel och felaktiga meningsuppbyggnader? Det kan vara en indikation på dropshipping.
- Kolla referenser och vad andra skriver om företaget.
- Kolla upp trovärdiga kontaktuppgifter och om det finns ett organisationsnummer. Saknas allt detta ska du vara försiktig, då du inte vet vem du handlar av.
- Lämna inte ut kortuppgifter och betala inte för varan i förtid.
- Tänk efter, behöver jag den här varan, vad händer om jag inte kan returnera den, är det pengar jag har ”råd” att förlora?
- Om något är för billigt för att vara sant så kan det bero på att det är något som inte riktigt stämmer.
- Handla hållbart och smart.