Hoppa till huvudinnehåll

Efter nedläggningarna: “Vi känner oss trygga nu”

11 december 2023 | Förskola & utbildning
OBS! Detta är en arkiverad nyhet vilket kan innebära att informationen är inaktuell.
Efter nedläggningen av flera förskolor och grundskolor under våren har de flesta medarbetare kommit in i sin nya arbetsvardag. Men hur upplevdes förändringen och hur trivs de idag?

Sofia Lundberg, tidigare rektor på Fredriksbergsskolan, och Anna Pettersson, tidigare lärare på Fredriksbergsskolan.

Under våren 2023 kom förslaget och senare också beslutet om att flera förskolor och grundskolor i kommunen behövde avvecklas. Minskade barn- och elevantal innebar att kommunen behövde anpassa verksamheterna för att pengar skulle kunna läggas på undervisning istället för tomma lokaler.

Beslutet fick stor uppmärksamhet och påverkade många. Förskolläraren Alleny Aguilar var en av de direkt berörda inom förskolan och uttryckte känslor av osäkerhet och överraskning när informationen om nedläggningsplanerna nådde henne.

– Det kändes som att få en hink med kallt vatten över sig, som ett stort frågetecken. “Vad händer nu, vem är det som har beslutat det här?" frågade vi oss, berättar Alleny Aguilar som tidigare arbetade på Brigadgatans förskola.

Alleny och hennes kollega Zinita Kazen hade båda arbetat många år på förskolan och trivdes bra i sitt arbetslag.

Barnen och elevernas bästa i fokus

Upplevelsen att förslags- och beslutsprocessen gick snabbt delas av flera av de berörda medarbetarna. De upplevde att det var en orolig tid där de snabbt behövde anpassa sig till förändringen. Anna Petersson, tidigare lärare på Fredriksbergsskolan, håller med om att det var en omtumlande första tid men att hon och hennes kollegor hela tiden hade ett stort fokus på elevernas bästa.

– Vårt stora elevfokus tror jag var vår räddning. Vi var tvungna att finnas där för att eleverna skulle må bra och de var också snabba med att visa oss den kärleken. Eleverna kände att vi fanns där och vi kände också stor uppskattning från vårdnadshavarna. Det var fint att få den responsen, säger Anna Petersson och fortsätter: 

– Vi förstod inte alla förklaringar och höll inte med om allt, men samtidigt kände vi nog alla att vi fortfarande ville vara lärare och att man ville göra sitt bästa på en ny arbetsplats. 

Hennes tidigare kollega, Maria Köhl Eriksson fyller på:

– Den sammanhållningen som vi hade i vårt arbete och sinsemellan gav en bra känsla. Vi förstod varandra och att det var helt okej att plötsligt bryta ihop och att vi fanns för varandra. Det var samtidigt en stor sorg i att “nu har vi vår sista tid ihop”, säger Maria Köhl Eriksson som idag arbetar på Kvinnebyskolan.

På Brigadgatans förskola var det medarbetarna som skötte överinskolningen till den nya hänvisade förskolan. 

– Det hade ju inte gått utan medarbetarna som gjorde ett fantastiskt jobb. De var både flexibla och tillmötesgående och skapade trygghet för barnen. Även medarbetarna på den nya förskolan som tog emot med öppna armar var viktiga i det, säger Sofia Jonsson, biträdande rektor Berga/Ekkällan förskolor som var med och avvecklade Brigadgatans förskola.


Zinita Kazen och Alleny Aguilar på förskolan Knektgatan 3.

Så blev det på nya arbetsplatsen

Innan sommaren hade alla berörda medarbetare fått veta sina nya arbetsplatser. Alleny Aguilar och hennes kollega Zinita Kazen hamnade båda på Knektgatan i Berga. De kom till samma avdelning och kände en trygghet i att få fortsätta arbeta tillsammans.

– Från första dagen har vi känt oss välkomna på vår nya arbetsplats. Det har inte varit några problem alls. Vi känner oss trygga nu, även om det är en större förskola än den förskola vi var på tidigare, säger Zinita Kazen.

Anna Petersson fick en ny lärartjänst på Kungsbergsskolan där hon inte behövde vara ensam ansvarig för en klass. Istället har hon och hennes närmsta kollegor ett gemensamt ansvar för skolans klasser i årskurs 3.  

– Jag känner att jag fått bra förutsättningar för att komma in på Kungsbergsskolan på ett bra sätt, berättar hon. Samtidigt vet jag att inte alla är lika nöjda och inte mår lika bra som jag. 

Trots den omtumlande våren har de flesta involverade nu fått en nystart och kunnat se vissa fördelar med förändringen. Sheelana Jalal Awrahman, förskollärare från Brigadgatans förskola påpekar några fördelar med de nya lokalerna på Honnörsgatan dit barnen blev hänvisade till och där hon arbetar idag. 

– För barnen är det bättre lokaler, det är nytt och fräscht och vi har till exempel en egen ateljé. Gården är jättefin och barnen kan leka bättre. Personligen känns det också lite bättre nu, om man jämför med i början när det inte kändes så bra. Det tar tid att komma in i allt och lära känna nya kollegor och barn på en större förskola. Men jag försöker tänka positivt och kommer in i arbetslaget mer och mer, säger Sheelana Jalal Awrahman.

“I det stora hela gick det ändå bra”

Sofia Lundberg, tidigare rektor på Fredriksbergsskolan, reflekterar över vad hon tar med sig från våren:

– Jag kan i slutändan se vinster för medarbetarna, för mig själv och för eleverna.

Det väger säkerligen in att jag hade förståelse för beslutet, vilket inte alla hade.

Om man ska se framåt så är det här också en erfarenhet som jag kan ta med mig och ha nytta av i min yrkesroll, säger Sofia Lundberg.

Sofia Jonsson, biträdande rektor i förskoleområdet Berga/Ekkällan, tycker också att det i stort blev bra även om det var en omtumlande tid.

– Beslutet kom ganska snabbt inpå, vilket vi alla kände. Det gjorde att vi behövde komma igång direkt med förberedelserna för flytten. Men i det stora hela när jag blickar tillbaka tycker jag ändå att det gick bra, säger Sofia Jonsson. 

På Fredriksbergsskolan upplevde både Maria Köhl Eriksson och Anna Petersson att stödet till medarbetarna kunde varit bättre, men att det samtidigt fanns en väldigt öppen och tillåtande stämning under våren. Att eftersträva det skickar hon med framåt vid förändringar som en framgångsfaktor.

– Att man tillåter varandra att ha de känslor som man har, se varandra, lyssna på varandra, ta hand om varandra och ta sig den tiden. Det blir lättare att bearbeta det, komma vidare och fokusera på det som är här och nu på den nya arbetsplatsen, säger Anna Petersson.

Erfarenheter och lärdomar från avvecklingarna är viktiga i det återstående arbetet för de förskolor och den skola som ska avvecklas under 2024, vilket också var en del av det fattade beslutet.

Minskningen av antalet barn och elever låg till grund för beslutet. Den nedåtsluttande demografin ledde till en ohållbar ekonomisk situation för kommunen. Att agera snabbt och genomföra omställningen inför höstterminen var en strategi för att undvika långvarig osäkerhet.

 

Text och foto: Axel Svartling, Mindy Nilsson 

Senast ändrad den 11 december 2023

Senaste nytt

Vill du hjälpa till?
Förvaltningschef Magnus Sjöberg går i pension
Äldreboende och förskola i samma byggnad
Tyst minut och flaggning på halv stång den 11 februari
Linköping sänder kärlek till Örebro
Ung Zon - en ny identitet för ungdomsverksamheten
Samernas nationaldag firas den 6 februari
Därför byts busskurer ut